Flere forskellige computere med samme IP?
Fra : Kasper Jensen

Dato : 21-12-04 21:51

I forbindelse med håndtering af en brugerdatabase, så må hver bruger kun
have én profil, og det er ikke tilladt for flere brugere at oprette og
benytte hver deres profil fra samme computer uden foregående aftale.
Problemet opstår så i og med, at to profiler med samme IP-nummer inden
for IP-rangen 62.61.134.0 - 62.61.134.63 (Arrownet, Odense) oplyser, at
de absolut ikke kender noget til hinanden, og at ingen andre har adgang
til hver deres respektive computer. Jeg har noteret mig fem handlinger
fra den ene og tre handlinger fra den anden på forskellige dage men med
det samme IP-nummer, så det skulle udelukke dynamisk IP/"dial
up"-modem-problematik, såvel som jeg heller ikke antager, at de forsøger
at skjule deres IP bag en eller anden IP-skjuler-service.
Hvad kan årsagen til dette sammenfald være? Kan man ikke længere bare
sådan nogenlunde regne med, at hvis IP-nummeret er det samme, at det så
også er den samme computer.

Jeg beklager, hvis det er den forkerte gruppe, men dels så kender jeg
ikke årsagen til problemet, og dels kunne jeg ikke finde nogen gruppe,
som lyder mere relevant.

--
Kasper Vinyl forever.
*Alt* med Gasolin' og Kim Larsen købes, sælges og byttes.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 22:19

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan årsagen til dette sammenfald være? Kan man ikke længere bare
> sådan nogenlunde regne med, at hvis IP-nummeret er det samme, at det så
> også er den samme computer.

Nu er det jo alt andet lige ikke unormalt folk sidder bag en router. Her
i huset har vi fx 4 pcere, som har samme ip set fra nettet af.
Virksomheder og skoler har ofte kun en offentlig ip.

Fra : Morten Birkelund

Dato : 21-12-04 22:55

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> for IP-rangen 62.61.134.0 - 62.61.134.63 (Arrownet, Odense) oplyser, at
> de absolut ikke kender noget til hinanden, og at ingen andre har adgang

Har du overvejet om Arrownet kører med en NAT løsning hvor alle deres
brugere
kommer fra samme IP med mindre at de har betalt for at få egen ip?

Der kan sagtens være rigtigt mange brugere som intet kender til hinanden bag
en ip
i et bolignetværk.

--
Morten Birkelund, Ansat hos Azero men udtaler sig her 100% for egen regning.

Fra : Sune Christesen

Dato : 22-12-04 20:06

Din metode med IP restriktion er ikke særlig god vil jeg mene, er der nogen
speciel grund til at samme person ikke må have flere brugere?

Lige i Arrownet's tilfælde er der nok tale om en af deres bynet løsninger
hvor op mod flere tusinde mennesker er koblet på via en delt internetforbindelse
og samtidig deler en IP adresse (de får kun en til deling, ikke en pr. husstand/opkobling).
Det er en meget kedelig form for internet at udbyde (synes jeg), men ikke
desto mindre ved jeg at Sonofon og Arrownet (sikkert flere) har gjort det
en del på denne måde.

Ud over tilfældet herover er der jo også mange der forbinder sig gennem en
proxy server (enten deres udbyders eller en åben proxy), og dette vil ligeledes
skabe problemer med din IP politik.

Du kunne eventuelt arbejde med at gemme cookies på brugerne computere i stedet
for at bruge IP adresser, dette ville dog være muligt at arbejde sig uden
om som bruger - men det ville IP systemet jo også hvis man havde en dynamisk
IP adresse, så i sidste ende tror jeg faktisk det er mere effektivt med cookies.
Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/

Fra : Kasper Jensen

Dato : 23-12-04 20:30

"Sune Christesen" <sune@activewebs.dk> skrev i en meddelelse
> Din metode med IP restriktion er ikke særlig god vil jeg mene, er der
nogen
> speciel grund til at samme person ikke må have flere brugere?

Fordi folk opretter alternative profiler for at sætte falske rygter
igang og svine hinanden til, uden at de vil lægge navn til det. Sikkert
en forholdsvis almindelig menneskelig egenskab.

> [...]
ikke
> desto mindre ved jeg at Sonofon og Arrownet (sikkert flere) har gjort

Jeg har snakket med Arrownet, som oplyser, at der netop er tale om et
boligkompleks, hvor det er nat routerens IP, som vises udadtil.

> [...]
gennem en
> proxy server (enten deres udbyders eller en åben proxy), og dette vil

Det er taget til efterretning, men jeg vil da stadig bruge IP-adressen
som et fingerpeg om, at der kan være noget i gærde.

> [...]
dynamisk
> IP adresse, så i sidste ende tror jeg faktisk det er mere effektivt

Det gør vi også. Jeg har dog selv ved flere lejligheder slettet mine
egne modtagne cookies, når der er opstået konflikter, så det kan andre
jo nok også gøre.