|
| Ønsker råd om blæservarme. Har Hobby 495 U~ Fra : Erik M. Nielsen |
Dato : 21-12-04 19:18 |
|
Hej.
a: Er der nogen der har erfaring i at udnytte den varme der kommer bagved
Truma ovnen? Eventuelt ved at lade lade en blæser "trække" det ud i selve
vognen?
b: Min Trumaovn bliver for varm på metaldelene, selv om blæseren står på A
og max hastighed. Varmereguleringen er sat på 4. Der er 4 halvt åbne
ventiler og 12 vægventiler. Nogen der har oplevet noget lignende? Hvad gør
man?
c: Min erfaring er at der kommer mere luft i den ene streng end i den anden,
selv om reguleringen står på halvt til hver. Det ser på en måde også logisk
ud når man kigger på blæserhuset. Er der nogen der kan bekræfte?
--
Med hilsen
Erik - Odense
Peugeot 406 ST
Hobby 495 Excelent Ufe
Fjern "opspam" i mail-adressen
| |
Tommy Hansen (21-12-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Hansen |
Dato : 21-12-04 21:12 |
|
Hej Erik
"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ONZxd.2442$6S3.339@news.get2net.dk...
> Hej.
>
> a: Er der nogen der har erfaring i at udnytte den varme der kommer bagved
> Truma ovnen? Eventuelt ved at lade lade en blæser "trække" det ud i selve
> vognen?
>
Jeg tror den blæser der er monteret på Trumaen er bedst til at blæse varmen
ud i vognen.
> b: Min Trumaovn bliver for varm på metaldelene, selv om blæseren står på A
> og max hastighed. Varmereguleringen er sat på 4. Der er 4 halvt åbne
> ventiler og 12 vægventiler. Nogen der har oplevet noget lignende? Hvad gør
> man?
Har du prøvet at rense blæseren (noget som bør gøres hvert år). På blæserens
lameller afsættes der meget støv som til sidst kan lukke disse, så der ikke
blæses så meget luft igennem Trumaovnen. Pas på - vær meget forsigtig når du
renser lamellerne så de ikke bukkes og giver ubalance. Jeg tror at dette er
dit største problem.
>
> c: Min erfaring er at der kommer mere luft i den ene streng end i den
> anden, selv om reguleringen står på halvt til hver. Det ser på en måde
> også logisk ud når man kigger på blæserhuset. Er der nogen der kan
> bekræfte?
>
Ja, en forklaring kan være at der til den ene side er større luftmodstand p.
gr. af længere slanger og måske færre dyser. Kompenser for dette ved at
stille på spældet på blæseren.
Håber at dette kan løse dit problem.
Mvh. Tommy
| |
Erik M. Nielsen (21-12-2004)
| Kommentar Fra : Erik M. Nielsen |
Dato : 21-12-04 21:59 |
|
"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> wrote in message
news:cqa029$e86$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej Erik
> Jeg tror den blæser der er monteret på Trumaen er bedst til at blæse
> varmen ud i vognen.
Jeg tænkte på en ekstra blæser. Den originale kan jo ikke håndtere den vrme
luft der opstår bag ovnen, i klædeskabet?
> Har du prøvet at rense blæseren (noget som bør gøres hvert år). På
> blæserens lameller afsættes der meget støv som til sidst kan lukke disse,
> så der ikke blæses så meget luft igennem Trumaovnen. Pas på - vær meget
> forsigtig når du renser lamellerne så de ikke bukkes og giver ubalance.
> Jeg tror at dette er dit største problem.
Vognen er en årgang 2005, brugt 3 dage!
> Ja, en forklaring kan være at der til den ene side er større luftmodstand
> p. gr. af længere slanger og måske færre dyser. Kompenser for dette ved at
> stille på spældet på blæseren.
Hmm... Jeg tror at problemet er, at den ene afgang fra blæserhuset ligger
mere "lige" for, end den anden?
> Håber at dette kan løse dit problem.
>
> Mvh. Tommy
Ikke rigtigt, men tak alligevel.
--
Med hilsen
Erik - Odense
Peugeot 406 ST
Hobby 495 Excelent Ufe
Fjern "opspam" i mail-adressen
| |
phk (22-12-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 22-12-04 08:21 |
|
"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:Z70yd.2488$yq.871@news.get2net.dk...
>> Ja, en forklaring kan være at der til den ene side er større luftmodstand
>> p. gr. af længere slanger og måske færre dyser. Kompenser for dette ved
>> at stille på spældet på blæseren.
>
> Hmm... Jeg tror at problemet er, at den ene afgang fra blæserhuset ligger
> mere "lige" for, end den anden?
Jeg har erfaring for at den længere slange tit er koldere/kold i enden end
den anden. Den bliver typisk ført om i toiletafdelingen (min erfaring).
--
Per, Esbjerg
| |
Fam.Moshage (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Fam.Moshage |
Dato : 22-12-04 09:38 |
|
"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ONZxd.2442$6S3.339@news.get2net.dk...
> Hej.
>
> a: Er der nogen der har erfaring i at udnytte den varme der kommer bagved
> Truma ovnen? Eventuelt ved at lade lade en blæser "trække" det ud i selve
> vognen?
>
> b: Min Trumaovn bliver for varm på metaldelene, selv om blæseren står på A
> og max hastighed. Varmereguleringen er sat på 4. Der er 4 halvt åbne
> ventiler og 12 vægventiler. Nogen der har oplevet noget lignende? Hvad gør
> man?
>
Har haft samme problem Hobby 460 ufe 2004 se efter om slangerne er
mont.rigtigt i blæser huset.
> c: Min erfaring er at der kommer mere luft i den ene streng end i den
anden,
> selv om reguleringen står på halvt til hver. Det ser på en måde også
logisk
> ud når man kigger på blæserhuset. Er der nogen der kan bekræfte?
>
> --
>
>
> Med hilsen
> Erik - Odense
> Peugeot 406 ST
> Hobby 495 Excelent Ufe
> Fjern "opspam" i mail-adressen
>
>
| |
Campingstuff (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Campingstuff |
Dato : 22-12-04 11:46 |
|
Hejsa
"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ONZxd.2442$6S3.339@news.get2net.dk...
> Hej.
>
> a: Er der nogen der har erfaring i at udnytte den varme der kommer bagved
> Truma ovnen? Eventuelt ved at lade lade en blæser "trække" det ud i selve
> vognen?
Hvis vi nu lader første del af spørgsmålet stå! så er der vel egentlig noget
der?
Der er jo altid varmt i klædeskabet, ihvertfald i vores vogn, kunne den ikke
udnyttes med et hul? med en 12 v blæser ( måske et filer er nødvendigt) eks
fra en computer da de stort set er lydløse.
Om der er noget teknisk man skal tænke på får jeg nok at vide nu, men ideen
er umiddelbar interessant.
På min side er et diagram over en blæser til køleskabet der måler varme og
selv starter om nødvendigt, det kunne måske bruges her også.
Men som sagt, er der noget her man skal passe på vedr sikkerhed?
Vh
Hans Jørgen
Campingstuff.dk
| |
Flemming Udbjørg (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Udbjørg |
Dato : 22-12-04 15:40 |
|
Jeg er enig med Hans Jørgen; Spørgsmålet om at lede varmen fra klædeskabet
og rummet under det, ud til nytte i campingvognen, er da interessant !!
Om der skal en yderligere blæser til ved jeg ikke, men min første tanke var,
nogle ventilationshuller, så varmen selv kunne finde vej - uden at jeg
blæser klædeskabet tom for varm luft, som vi bruger til at tørre tøj med,
her i den kolde tid.
Der skal nok lige tænkes lidt - såh............
De øvrige spørgsmål, som Erik resjer, har jeg ingen kommentarer til. Vi har
selv en splinterny vogn magen til - og ingen som helst problemer, der ligner
dem, som Erik beskriver.
Og så står julen for døren.
/Flemming U
"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
news:41c95066$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> "Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:ONZxd.2442$6S3.339@news.get2net.dk...
> > Hej.
> >
> > a: Er der nogen der har erfaring i at udnytte den varme der kommer
bagved
> > Truma ovnen? Eventuelt ved at lade lade en blæser "trække" det ud i
selve
> > vognen?
>
> Hvis vi nu lader første del af spørgsmålet stå! så er der vel egentlig
noget
> der?
> Der er jo altid varmt i klædeskabet, ihvertfald i vores vogn, kunne den
ikke
> udnyttes med et hul? med en 12 v blæser ( måske et filer er nødvendigt)
eks
> fra en computer da de stort set er lydløse.
> Om der er noget teknisk man skal tænke på får jeg nok at vide nu, men
ideen
> er umiddelbar interessant.
> På min side er et diagram over en blæser til køleskabet der måler varme og
> selv starter om nødvendigt, det kunne måske bruges her også.
> Men som sagt, er der noget her man skal passe på vedr sikkerhed?
>
> Vh
> Hans Jørgen
> Campingstuff.dk
>
>
| |
Erik M. Nielsen (02-01-2005)
| Kommentar Fra : Erik M. Nielsen |
Dato : 02-01-05 17:12 |
|
Fjern "opspam" i mail-adressen
"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote in message
news:41c9872b$0$74688$14726298@news.sunsite.dk...
> De øvrige spørgsmål, som Erik resjer, har jeg ingen kommentarer til. Vi
> har
> selv en splinterny vogn magen til - og ingen som helst problemer, der
> ligner
> dem, som Erik beskriver.
>
> Og så står julen for døren.
>
> /Flemming U
Så fandt vi årsagen til den ringe varmefordeling.
Varmeslangen til bagenden af vognen går fra klædeskabet, ned gennem
vognbunden - og op igen i det ene magasin. Dette for at komme forbi
dørpartiet.
I den forbindelse bruges blandt andet 4 stk. 90'grader plastik-bøjninger, og
her havde de gode Hobby-byggere skubbet varmeslangerne så langt ind i de to
af den, at halvdelen af rørdiameteren var blokeret.
Efter at have fjernet det overflødige slange, ser det ud til at
varmefordelingen nu er i orden. I hvert fald havde vi en dejlig "lun"
Nytårsaften i vognen.
--
Med hilsen, og Godt Nytår
Erik - Odense
Peugeot 406 ST
Hobby 495 Excelent Ufe
| |
Tommy Hansen (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Hansen |
Dato : 22-12-04 16:40 |
|
Hej Hans Jørgen
"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
news:41c95066$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Der er jo altid varmt i klædeskabet, ihvertfald i vores vogn, kunne den
> ikke
> udnyttes med et hul? med en 12 v blæser ( måske et filer er nødvendigt)
> eks
> fra en computer da de stort set er lydløse.
> Om der er noget teknisk man skal tænke på får jeg nok at vide nu, men
> ideen
> er umiddelbar interessant.
> På min side er et diagram over en blæser til køleskabet der måler varme og
> selv starter om nødvendigt, det kunne måske bruges her også.
> Men som sagt, er der noget her man skal passe på vedr sikkerhed?
>
Der er også dejligt varmt i klædeskabet i vores vogn, men jeg ser det som en
fordel. Når man, om vinteren, skal ud at gå er tøjet dejligt varmt og når
man kommer ind igen med koldt og fugtigt overtøj tørrer det dejligt hurtigt
og fugten kan slippe ud af ventilationåbningen over døren til klæseskabet.
Varmen bliver da også "udnyttet" da det varme klædeskab jo står inde i den
isolerede vogn og varmeudstrålingen fra klædeskabet bidrager på den måde til
vognens opvarmning.
Jeg har aldrig oplevet det som noget problem, men Erik ser da ud til at have
et problem som måske er en afhoppet varmeslange. Nogle af vores venner købte
en ny Wilk hvor der blev ekstremt varmt i skabet og det skyldes at en slange
der var faldet af.
God jul og venlig hilsen
Tommy
| |
Erik M. Nielsen (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Erik M. Nielsen |
Dato : 22-12-04 17:07 |
|
"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> wrote in message
news:cqc4g8$4s9$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg har aldrig oplevet det som noget problem, men Erik ser da ud til at
> have et problem som måske er en afhoppet varmeslange. Nogle af vores
> venner købte en ny Wilk hvor der blev ekstremt varmt i skabet og det
> skyldes at en slange der var faldet af.
>
> God jul og venlig hilsen
>
> Tommy
Alle slanger sidder hvor de skal (de var dog ikke fikserede ved blæseren fra
Hobby's side af).
Problemet med den varme front må være at blæseren flytter for lidt luft. Men
det må leverandøren se på efter Nytår.
--
Med hilsen, og god Jul
Erik - Odense
Peugeot 406 ST
Hobby 495 Excelent Ufe
Fjern "opspam" i mail-adressen
| |
|
|