garanti på batteri til bærbar
Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 21-12-04 12:47

Hejsa allesammen

Jeg har en Fujutsu-Siemens Amilo A7620, og mit batteri virker ikke mere,
den kan kun køre 5 minutter uden strøm. Har lige snakket med deres
support, og de siger at der kun er 6 måneders garanti på deres batteri,
men at jeg kan få et "tilbud" på et nyt batteri til 1291,00 eksl. moms.

Der står godt nok i garantien, at den ikke dækker aftagende batteri levetid.
Men hvad er det? hvad dækker "aftagenede batteri levetid"? Mit batteri er
helt dødt efter 8 måneder.

Kan de godt sige at der ikke er garanti på det?

Fra : Jonas Hauge

Dato : 21-12-04 13:15

Rasmus Trenskow wrote:
> [...]
> support, og de siger at der kun er 6 måneders garanti på deres batteri,
> men at jeg kan få et "tilbud" på et nyt batteri til 1291,00 eksl. moms.

Det er en meget normal pris. De fleste batterier til IBM laptops koster
ca. 1400 kr.

> Der står godt nok i garantien, at den ikke dækker aftagende batteri levetid.
> Men hvad er det? hvad dækker "aftagenede batteri levetid"? Mit batteri er
> helt dødt efter 8 måneder.

Det kommer jo meget an på hvordan du har brugt batteriet. Normalt siger
de ca. 300 opladninger før batteriet et helt dødt.

> Kan de godt sige at der ikke er garanti på det?

Det ved jeg ikke, men da batterier meget naturligt bliver slidt tror jeg
ikke du skal forvente at få et nyt på garantien.

OT: Pt. regner jeg selv med at batteriet til min laptop holder max. 1 år
med mit brug, så dit tilfælde er ikke noget specielt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-12-04 13:22

"Jonas Hauge" <news@linein.dk> wrote in message

> Det kommer jo meget an på hvordan du har brugt batteriet. Normalt
> siger de ca. 300 opladninger før batteriet et helt dødt.

Det lyder godt nok til at være i underkanten.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 21.12.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-04 17:44

In article <cqbotd$1tth$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Jonas Hauge" <news@linein.dk> wrote in message

> Det lyder godt nok til at være i underkanten.

Med LiIon måles afladningerne i komplette afladninger, og
tallet er normalt omkring 500 som jeg har set det. Så hvis du kun
bruger 10% af kapacitet inden genopladning, så er batteriet
kun opladet 0,1 gang.

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-12-04 18:01

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>

> [...]
> tallet er normalt omkring 500 som jeg har set det. Så hvis du kun
> bruger 10% af kapacitet inden genopladning, så er batteriet

Er du sikker på at det er sådan batteritræthed virker?
Det virker ikke umiddelbart som en overbevisende måde at regne på for
mig.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-04 20:03

In article <87ekhiz2ql.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>, Henning Makholm wrote:
> [...]
>
> Er du sikker på at det er sådan batteritræthed virker?
> Det virker ikke umiddelbart som en overbevisende måde at regne på for

Hvorfor ikke ? Celler nedbrydes og genopbygges.

Men jeg har lige fundet en række links, og samstemmende er, at batteriet
har 80% kapacitet efter 300 komplette afladninger/opladninger i løbet
af 12 mdr. Så 5 minutters kapacitet efter < 1 år er ikke acceptabelt,
medmindre levetiden var 6-7 minutter fra starten.

HP siger et batteri efter et år, ca. 300 opladninger ved 25-40 grader
celsius, har en kapacitet på 80%. Mindre kapacitet ved højere temp.
http://h20239.www2.hp.com/techcenter/battery/battery_basics.htm

Denne side siger at LiIon ligesom SLA har mange flere recharge cycles
ved delvis afladning end ved fuld/halv afladning.
http://www.allegromicro.com/techpub2/cadex/index13.htm

For SLA batterier gælder:
150 cycles with 100% discharge (full discharge)
400 cycles with 50% discharge (partial discharge)
1000 cycles with 30% discharge (shallow discharge)

Her siges også at mange små afladninger foretrækkes:
http://www.buchmann.ca/article23-page2.asp

De anbefaler en fuld afladning ind imellem. Det samme gør Apple, da
det resetter deres power manager med en fuld afladning/fuld opladning,
og fremtidig ladning derfor vil være tilpasse batteriets kapacitet
som målt ved en fuld cyklus.

Her står også, at du kan klare flere recharge cycles jo mindre du aflader
dem hver gang:
http://www.gaston-narada.com/tech-certificates.html

Ved 100% afladning ca 300 cycles, ved 50% over 500. Endnu flere ved
20% afladning.

En masse info her, som udgangspunkt siges der at dårlige ladekredsløb
er den primære dræber af batterierne.
http://wirelessreview.com/ar/wireless_power_liion/

Det er lidt mystisk at HP, IBM, Apple og de andre store ikke har
problemer med batterier der dør tidligt, men de billige fabrikanter
har.

Men der nævnes også:
A typical life of a Li-Ion is 300 to 500 discharge/charge cycles
or two years from time of manufacturing.

Så tid-på-hylden har også betydning!

Artiklen nævner også, at PC'ere der bliver for varme dræber LiIon
batterier. Og så vil jeg sige det er en konstruktionsfejl med
utilstrækkelig køling.

Det er bare at google lidt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-04 20:10

Efter en masse søgning på nettet, så kan man se at
LiIon batterier, som anvendt i en bærbar har en forventet kapacitet
på 80% af det originale efter 1 år og 300 komplette op/af-ladninger.

Det er samstemmende de udmeldinger der er fra alle LiIon fabrikanter
og dem der sælger produkter med batterierne. Ved lavere afladning per
gang er der væsentlig længere levetid.

Det må vel derfor anses for forventeligt, at batteriet lever op til
dette, og et batteri der ikke har 50% kapacitet tilbage efter 12 mdr
normalt brug må som følge heraf lide af en mangel, medmindre forbrugeren
er blevet informeret om, at batteriet IKKE kan forventes at holde, og
ikke lever op til normal standard for batterier.

Spørgsmålet er også, om sælger ikke har en oplysningspligt omkring
produktionsdato for batteriet, og dennes inflydelse på kapacitet.
År 2 efter produktionsdato vil der ske en væsentlig kapacitets-
forringelse, uanset anvendelse. Det er lidt ligesom en sidste-salgsdato
mærkning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-04 18:36

Rasmus Trenskow skrev:

>Kan de godt sige at der ikke er garanti på det?

Der er reklamationsret på alle varer købt ved forbrugerkøb.

Der er kun garanti hvis sælger specifikt giver en garanti.

Jeg tror at du/sælger mener reklamationsret.

Man kan reklamere over fejl der var til stede ved købet. Hvis en
vare har en holdbarhed på en uge, er det ikke en fejl at den går
i stykker efter 8 dage. Batterier til bærbare har normalt ikke en
levetid på et år. Det er derfor (sandsynligvis) ikke en fejl at
dit nu er gået dødt. Derfor kan du ikke reklamere over det.

--
Bertel

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 21-12-04 18:59

> [...]
> levetid på et år. Det er derfor (sandsynligvis) ikke en fejl at
> dit nu er gået dødt. Derfor kan du ikke reklamere over det.

Mener du helt seriøst, at et batteri til en bærbar computer ikke har en
levetid på mindst 2 år (8 måneder i dette tilfælde, eller 240 gang
opladninger)?

Og hvad ligger du til grund for dit udsagn?

Umiddelbart må der jo forelægge en produktionsfejl i batteriet, idet at man
med rette mindst kan forvente at et sådan skal kunne holde i mindst 2 år.

Allan Bach

Fra : Klaus

Dato : 21-12-04 19:18

> Umiddelbart må der jo forelægge en produktionsfejl i batteriet, idet
> at man med rette mindst kan forvente at et sådan skal kunne holde i
> mindst 2 år.

Nej, det er anerkendt, at levetiden for batterier er uhyggeligt afhængig
af brugsmåden. Man kan derfor ikke, med rette, forvente 2 års levetid på
genopladelige batterier.

Klaus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-04 20:41

In article <41c868f7$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Klaus wrote:

> Nej, det er anerkendt, at levetiden for batterier er uhyggeligt afhængig
> af brugsmåden. Man kan derfor ikke, med rette, forvente 2 års levetid på
> genopladelige batterier.

Se her hvad en producent mener om Li-Ion batterier:

http://www.raesystems.com/~raedocs/App_Tech_Notes/Tech_Notes/TN-166_Li-Ion_Batteries.pdf
Li-Ion batteries have 80% power left after 400 complete discharge cycles.

Det batteri de nævner har 80% tilbage efter 3.8 år hvor det er brugt 8 timer om dagen,
5 dage om ugen.

Min erfaring med et par Apple iBook er, at de efter 1.5-2 år stadig har ca. 80%
kapacitet tilbage - eller ihvertfald et sted mellem 2 timer og 2 timer 30 minutter.

Batterilevetid fra ny er typisk 3:00-3:30 timer, ind imellem lidt længere.

En vigtig ting ved PC er, at hvis det ikke er en mobil processor, så skal man
kun se batteriet som nødstrøm / UPS.

Fra : per christoffersen

Dato : 21-12-04 21:03

meddelelse news:slrncsgv20.tt.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Se her hvad en producent mener om Li-Ion batterier:

Rasmus kan sende sagen i Forbrugerklagenævnet, som vil lade en sagkyndig se
på sagen, og komme med en udtalelse om batteriets levetid er i
oversensstemmelse med det forventelige.
At en sådan afgørelse dog kan være temmelig svær at nå frem til kan dog ses
af dette link:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/klag-hurtigst-muligt/batteri-computere/

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-12-04 02:14

Klaus wrote:

> Nej, det er anerkendt, at levetiden for batterier er uhyggeligt afhængig
> af brugsmåden. Man kan derfor ikke, med rette, forvente 2 års levetid på
> genopladelige batterier.

Ja, meget enig. Der er ikke nødvendigvis tale om nogen produktionsfejl
og her er det anerkendt at man ikke kan reklamere indenfor 2 år over
"almindeligt slid" fordi man teknisk ikke kan lave batterier som er så
gode som nogen tror. Men man kan altid prøve at klage.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 22-12-04 23:24

> Nej, det er anerkendt, at levetiden for batterier er uhyggeligt afhængig
> af brugsmåden. Man kan derfor ikke, med rette, forvente 2 års levetid på
> genopladelige batterier.

Anerkendt????

Hvem har anerkendt det, producenten ?

Selvfølgelig har et batteri en begrænset levet tid. Men hvis man antager, at
man medbringer den bærbar på arbejde/skole hverdag i 47 uger om året i 2 år,
så giver det 470 af- og opladninger, hvor den sikkert kun 1 ud af 15 gange
bliver helt afladt. Så er det et ualmindelige dårligt produkt som du har
fået fat på, og som ikke lever op til de standard som Povl H. Pedersen så
fint påviser.

I øvrigt er de resultater meget lig med de erfaringer jeg selv har fra
områder (virksomhed)

Allan Bach

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-12-04 21:42

Allan Schuster Bach wrote:

> Anerkendt????
>
> Hvem har anerkendt det, producenten ?

Næh, jeg har læst det - tror det var forbrugerstyrelsen eller lignende
som har anerkendt det. SVJH var det noget med nogle Dell-bærbare
batterier, hvor de anerkendte at Dell ikke gad at ombytte batterier som
er opbrugt indenfor den 2 års reklamationsperiode. Søg på google, det
står der nok et eller andet sted. Det står i betingelserne hos firmaet
(Dell eller hvem det nu er).

> [...]
> fået fat på, og som ikke lever op til de standard som Povl H. Pedersen så

Man kan ikke "trylle" med teknologien og hvis nogen har et overdrevent
batteribrug, hvor man kan forvente at batteriet opbruges for hurtigt, så
må de selv betale for et nyt. Det er jo antallet af opladninger man
betaler de ca. 1000 kr et batteri koster for. Bruger man dem lynhurtigt,
så er der ikke noget at gøre - det er anerkendt SVJH.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-12-04 21:48

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Næh, jeg har læst det - tror det var forbrugerstyrelsen eller lignende
> som har anerkendt det.

Forbrugerstyrelsen eller andre kan ikke tilsidesætte loven med nok så mange
anerkendelser af dette eller hint.

> Det står i betingelserne hos
> firmaet (Dell eller hvem det nu er).

Dell, eller hvem det nu er, kan skrive nok så meget i nok så mange
betingelser. De kan aldrig stille forbrugeren ringere end sikret via
lovgivningen.

> Man kan ikke "trylle" med teknologien og hvis nogen har et overdrevent
> batteribrug, hvor man kan forvente at batteriet opbruges for hurtigt,
> så må de selv betale for et nyt.

Sikke du vrøvler. Hvordan vil en producent kunne dokumentere, at en
forbruger har haft et overdrevent batteriforbrug?

> Det er jo antallet af opladninger man
> betaler de ca. 1000 kr et batteri koster for. Bruger man dem
> lynhurtigt, så er der ikke noget at gøre - det er anerkendt SVJH.

Nej, det er ikke anerkendt.

Fra : TGD

Dato : 23-12-04 22:07

<KLIP>

> Sikke du vrøvler. Hvordan vil en producent kunne dokumentere, at en
> forbruger har haft et overdrevent batteriforbrug?

Det kan de da et Li-Ion batteri har en styringskreds indbygget.

> Nej, det er ikke anerkendt.

Hvis en vare forventes at kunne holde X-antal tid eller X-antal gange så kan
man ikke reklamere selvom der ikke er gået 2 år, batterier specielt Li-Ion
er udsatte da de "kun" kan holde X-antal ladecykluser, dette er oplyst af
fabrikanten.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-12-04 14:29

TGD wrote:

> <KLIP>

Det ved du åbenbart absolut intet om...

> [...]
> er udsatte da de "kun" kan holde X-antal ladecykluser, dette er oplyst af

Ja, lige nøjagtigt. At stille urealistiske krav til batteriers levetid
er ikke rimeligt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-12-04 14:36

> Det ved du åbenbart absolut intet om...

Du quotefucker. Hvad betyder forrsten SVJH? Hvis det betyder, hvad jeg tror,
så skulle du måske lytte til dem, der ved noget?

> Ja, lige nøjagtigt. At stille urealistiske krav til batteriers levetid
> er ikke rimeligt.

Vi snakker ikke rimelighed og urimelighed her. Vi snakker jura. Der er en
forskel, selvom du tilsyneladende ikke kan se den.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-12-04 17:50

Jens Bruun wrote:

> [...]
>

> Vi snakker ikke rimelighed og urimelighed her. Vi snakker jura. Der er en
> forskel, selvom du tilsyneladende ikke kan se den.

Det der børnehavepjat kan du godt stikke skråt op i røven. Det bliver
mine sidste ord i denne tråd. EOD.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-12-04 08:38

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message

> Mener du helt seriøst, at et batteri til en bærbar computer ikke har en
> levetid på mindst 2 år (8 måneder i dette tilfælde, eller 240 gang
> opladninger)?
>
> Og hvad ligger du til grund for dit udsagn?

Hvis det er en der tager den til og fra docking station flere gange om dagen
(f.eks udekørende konsulent,sælger eller andet) - så holder batteriet ikke 2
år.
Den er typisk helt nede at skrabe bunden allerede efter et år.

--
/Dennis

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-12-04 13:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Batterier til bærbare har normalt ikke en
> levetid på et år.

Nåda. Mine erfaringer siger noget ganske andet.

> Det er derfor (sandsynligvis) ikke en fejl at
> dit nu er gået dødt. Derfor kan du ikke reklamere over det.

Selvfølgelig kan han det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-12-04 13:27

"Rasmus Trenskow" <rasmus_remove_@trenskow.dk> wrote in message

> Mit batteri er helt dødt efter 8 måneder.

Hvis det er helt dødt efter bare otte måneder, så bør du klage og forlange
et nyt via din normale reklamationsret. Jeg har oplevet tilsvarende flere
gange med IBM, og de ombytter uden at kny.

Fra : TGD

Dato : 23-12-04 08:32

"Rasmus Trenskow" <rasmus_remove_@trenskow.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Der står godt nok i garantien, at den ikke dækker aftagende batteri
> levetid. Men hvad er det? hvad dækker "aftagenede batteri levetid"? Mit
> batteri er helt dødt efter 8 måneder.

Et Li-Ion batteri er oplyst til at leve x antal ladecykluser (1 lade cyklus
= fra 0% til 100% ½ lade cyklus 50% til 100%), dertil skal du huske milijøet
du bruger batteriet i, hvor varmt eller koldt eller hvis du ikke har brugt
batteriet i et stykke hvordan er det så opbevaret.

Start med at finde ud af hvilke celler der er brugt i dit batteri og tjek
producentens hjemmeside for specifikationer for de celler, det er
sandsynligvis Panasonic celler, hvis de ikke har overholdt producentens
specifikationer skal du reklamere over det, i modsat fald så køb et kopi
produkt (sørg for at få f.eks. et batteri med Panasonic celler eller fra en
anden anerkendt producent).

> Kan de godt sige at der ikke er garanti på det?

Ja der er forskel på garanti og reklamationsret.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 15:12

> Der står godt nok i garantien, at den ikke dækker aftagende batteri
> levetid. Men hvad er det? hvad dækker "aftagenede batteri levetid"? Mit
> batteri er helt dødt efter 8 måneder.

Jeg har ikke læste hele tråden men jeg kan da lige supplere med følgende:

Jeg har en Acer Travelmate 800 bærbar. Den er 11 måneder gammel. Jeg fik
igår ombyttet batteriet til et ny idet batteriet kun kunne holde ca. 1 time
nu - i modsætning til 4 timer da jeg fik computeren.

Med venlig hilsen

Rune.