Hvem hænger på evt. erstatning??
Fra : HT-8732

Dato : 21-12-04 12:35

Hej NG!

Jeg har været så uheldig at køre en lånt bil af vejen til morgen. Bilen var
lånt af min mekaniker, som har min egen bil til service.
Umiddelbart er der ikke sket andet med lånebilen, end at den har knækket en
del af kofangeren (plastik) og punkteret begge forhjul. Bilen kunne godt
starte og mekanikken virkede tilsyneladende også, men grundet de flade hjul
kunne jeg ikke komme videre ved egen hjælp. Ingen personskader, heldigvis!
(Så vidt vides, da)

Nu er spørgsmålet så - hvem skal dække omkostningerne til evt. udbedringer
på bilen? Den er kun ansvarsforsikret, så der er ingen kasko at tørre den af
på.
Men vi har aldrig skrevet noget papir på at jeg har lånt bilen i går og i
dag, så hvem hænger på den? Jeg vil selvfølgelig betale hvad jeg end har
pligt til at betale, men heller ikke mere end det!

Men der er en ekstra hage ved sagen.... uheldet skete på hjørnet af en
privatgrund i et sving, så der bliver måske et erstatningskrav fra
grundejeren. Hvordan skal jeg forholde mig til det? Er det min
ansvarsforsikring i enten min familieforsikring eller bilforsikring, der
skal dække det (det var jo ikke med min egen bil det skete) eller hæfter jeg
personligt for evt. skader i den forbindelse?

En tredje ting - skal jeg anmelde dette til min ulykkesforsikring i tilfælde
af der skulle opstå noget senere hen som følge af dette?

Mvh.

HT

Fra : anders majland

Dato : 21-12-04 13:30

> [...]
> var lånt af min mekaniker, som har min egen bil til service.
> Nu er spørgsmålet så - hvem skal dække omkostningerne til evt. udbedringer

Det skal du - Der er nok en herinde der kan hive en gammel paragraf for at
at det er låner der hæfter for skader på lånte genstande.

> Den er kun ansvarsforsikret
> Men der er en ekstra hage ved sagen.... uheldet skete på hjørnet af en
> privatgrund i et sving, så der bliver måske et erstatningskrav fra
> grundejeren.

Den dækker bilens ansvarsforsikring - afhængigt af omstændigheder kan du
måske komme til at hænge på selvrisikoen på denne - men ikke på eventuelle
præmiestiginger.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-12-04 13:57

anders majland wrote:

> Det skal du - Der er nok en herinde der kan hive en gammel paragraf
> for at at det er låner der hæfter for skader på lånte genstande.

Ja, Danske Lov 3-8-1:

1. Laan maa ej fortabis, men skal lydisløst hiemkomme og lige saa got, som
mand det annammede, være sig Fæ, Klæde, Vaaben, eller andet Gods. End
forkommer det, saa at det ikke kand igienskaffis, da bør dets Værd nøjagtig
at betalis.

Men den er jo kun udgangspunkt, eller man kunne måske sige grundregel. Lige
så snart der er forsikring og lignende indblandet, kan man ikke regne med,
disse mere generelle bestemmelser gør sig gældende.

Jeg er derfor ikke sikker på udfaldet i sagen.

Mvh
Kevin Edelvang