Hvad vejer jeres katte?
Fra : Leyna

Dato : 21-12-04 12:17

Jeg måtte en tur til dyrlægen i går, for Buster har endnu engang fået
orm, og så bliver jeg stillet det uundgåelige spørgsmål... hvad vejer
katten?

Nu havde jeg vejet dem begge før jeg drog afsted, men da jeg ikke aner
hvad sådan nogle helt almindelig huskatte normalt vejer, så spurgte
jeg lige dyrlægen om dette. Alm. huskatte skulle ligge omkring 4 kg
fik jeg at vide. Ahem ahem... Buster vejer 3 kg. men han er altså osse
kun en lille hankat, meget spinkel og fin af bygning, men Popsie kan
ikke helt snige sig op på 2 kg. og hun ser ellers både velnæret og
sund ud. Tynd er hun da i hvert fald ikke.

Er det normalt at en hunkat ikke vejer mere, eller er der noget helt
galt med min vægt?
Hvad vejer jeres katte?

Popsie kan beses her...
http://www.leyna.dk/popsie.jpg

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Helle Madsen

Dato : 21-12-04 12:29

Hej Leyna

Nu kan du nok ikke direkte sammenligne med mine katte, da racerne er ret
store.

Topscoreren her i huset er min sibirerkastratpige der lige sniger sig op på
6,5 kg, og absolut ikke er for fed nogen steder.
Så har jeg en ung norsk skovkatte hankastrat (7mdr) der vejer 4,7 kg, og er
lidt for tynd
Min huskatte han der er fuldvoksen vejer ca 4,5 og burde gerne smide ca 600
g ;)
Så er der min siblingebande, der endnu kun er killinger/ungdyr den mindste
af pigerne er 5 mdr og vejer 2200 g, og den største 8 mdr og 3,5 kg. Drengen
vejer 2,8 og er også 5 mdr.

Jeg tror det er svært at sætte vægten for en huskat, da det har meget at
gøre med deres ophav. Så længe de ser pæne og velnærede ud, uden for meget
fedt vil jeg kalde foderstanden god.
Min stakkels huskat skal på kur engang når alt killingefodret er sat væk
igen, det har han ikke videre godt af ;)
Så jeg vil sige at du ikke behøver at bekymre dig om vægten, hvis bare
kattene ser pæne ud.

Mange julehilsner Helle og siblinge-terror-banden

Fra : JytteJ

Dato : 22-12-04 12:58

"Helle Madsen" <gizmotrold (nospam) @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen, det har han ikke videre godt af ;)
> Så jeg vil sige at du ikke behøver at bekymre dig om vægten, hvis bare

Ja og iøvrigt virker sunde og raske; spiser, leger, går på bakken osv.
Min hunbrite vej lige i underkanten af 4 kg. og hun er absolut slank.

VH.
JytteJ

Fra : Denise

Dato : 21-12-04 14:10

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
> [...]
> sund ud. Tynd er hun da i hvert fald ikke.
>
> Er det normalt at en hunkat ikke vejer mere, eller er der noget helt

Jeg ved ikke hvad katte skal veje, mon ikke det afhænger af knoglebygningen
og racen, som hos mennesker. Hunkatte mener jeg vejer mindst.
Vores Blonde-hankat på 9½ år vejer 3,6 og det er nok 1 kilo for lidt. Han
spiser godt men løber det af sig. Han er også spinkel bygget men ellers
lang.
Dino og Molly vejer ca. 6,4 kg og det er nok 1½ kilo for meget.
Men jeg er ikke ynder af skrappe slankekure, og især ikke på ældre katte,
hvor det kan være decideret farligt, så de må se ud som de gør
De får dog W/D som er en smule slankende.

--
Hilsen Denise

Fra : Marlene

Dato : 21-12-04 20:08

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Men jeg er ikke ynder af skrappe slankekure, og især ikke på ældre katte,
> hvor det kan være decideret farligt, så de må se ud som de gør

Hi, hi - ja, og jeg synes helt klart, det er smukkest med tykke/kraftige
katte..... Så smag og behag.

Mvh. Marlene.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-12-04 16:08

Hej Leyna

Mine huskatte gennem tiden har ligget fra 2 kg op til 8,5
kg og jeg tror, ligesom Denise at vægten er afhængig af
deres knoglebygning, og gener. Fnugger var en kraftig
bygget kat og vejede 5 kg 1½ år gammel, Baby/Sisse
der var spinkel og fint bygget vejede 2 kg da hun var 1½ år så jeg er
overbevist om at huskatte er lige så forskellige som vi mennesker

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Anja Ploumann Johans~

Dato : 21-12-04 16:23

> Er det normalt at en hunkat ikke vejer mere, eller er der noget helt
> galt med min vægt?
> Hvad vejer jeres katte?

Tja, Fister vejer nok omkring 7 kg som i hvertfald er for meget. Han er også
på diætfoder, men ca. 1 kg er noget han smider om sommeren når han er meget
ude. Han er dog ikke ligefrem den kat man vil have til at hoppe på blæren
kl. 5 om morgenen som han faktisk ynder at gøre. Fister er en
blandingskastrat med NFO. Jeg vil skyde på at hans normalvægt burde ligge på
6 kg da han er en stor, høj kat.
Milli derimod er først ved at tage på igen efter hendes afmalkning. Hun har
8 killinger på 8 uger som hun først nu har vænnet fra, selv om de får en
hyggetår indimellem. Hun vejer omkring 4,5 kg som også er en god vægt til
hende. Hun er også NFO blanding med en god højde og drøjde, så der skal jo
være lidt vægt.

Resten af banden er som sagt 8 uger gamle og ikke vejet. Men hvad bør 8
ugers misser egentlig veje (de er 3/4 Norsk Skovkat (mor er ½ og far er ren
med stamtavle og genboens))???

MVH Anja

Fra : Lars P

Dato : 21-12-04 17:40

> Jeg måtte en tur til dyrlægen i går, for Buster har endnu engang fået
> orm, og så bliver jeg stillet det uundgåelige spørgsmål... hvad vejer
> katten?

Jeg ville gerne veje vores 8md gamle skovkat - men hvordan får jeg den til
at stå stille på vægten

Lars

Fra : Denise

Dato : 21-12-04 17:49

Fra : Denise

Dato : 21-12-04 17:51

Lars P wrote:
> "Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg ville gerne veje vores 8md gamle skovkat - men hvordan får jeg
> den til at stå stille på vægten
>
> Lars

Hvis det er en almindelig badevægt, plejer jeg at veje mig selv, og så
bagefter veje mig med katten i armene, og så se forskellen. At få dem til at
stå stille på en badevægt er stort set umuligt, det har jeg prøvet. Så står
de med det ene ben udenfor, så sætter man det op, så sætter de bagbenet
udenfor, så sætter man det op, så sætter de forbenet udenfor og fortsæt selv
... .

--
Hilsen Denise

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 22-12-04 08:43

"Lars P" <IngenMailTak@skaldu.ha> skrev i en meddelelse

> Jeg ville gerne veje vores 8md gamle skovkat - men hvordan får jeg den til
> at stå stille på vægten

Tja...det kan faktisk lade sig gøre . Jeg vejer stadig min killing (5
måneder) på køkkenvægten. Der gælder der så om at få placeret katten med
alle fire ben på vægten. Og så er det bare at lave sjove lyde og fagter, så
katten bliver helt paralyseret . Men det er altså lidt af en
cirkusforestilling .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Vibeke

Dato : 21-12-04 18:51

> [...]
> sund ud. Tynd er hun da i hvert fald ikke.
> Er det normalt at en hunkat ikke vejer mere, eller er der noget helt

Hold da op, det er ikke meget kat du har.

Jeg syntes selv min huskatte-hun er meget lille og hun vejer 4,1 kg. Min
huskatte-han vejer 5,9 kg - og så er der naturligvis min sværdvægter af en
MCO på 9 kg. Ingen af kattene er i øvrigt overvægtige i følge min dyrlæge.

Jeg kan slet ikke forestille mig en kat på 2 kg. Da jeg fik min MCO som
12-ugers vejede den allerede 2,5 kg og der var den da lille-bitte.

Jeg håber kattene var billige ;) just kidding

Vibeke

Fra : Leyna

Dato : 21-12-04 19:42

On Tue, 21 Dec 2004 18:51:21 +0100, "Vibeke" <vibeke1@hotmail.com>
wrote:

>Hold da op, det er ikke meget kat du har.

Nåeh, hun er nu livlig nok.

> [...]
>MCO på 9 kg. Ingen af kattene er i øvrigt overvægtige i følge min dyrlæge.

Og jeg får altid at vide at de i hvert fald ikke må ta' mere på...!

>Jeg kan slet ikke forestille mig en kat på 2 kg. Da jeg fik min MCO som
>12-ugers vejede den allerede 2,5 kg og der var den da lille-bitte.

Jamen hun er altså her
http://www.leyna.dk/popsie.jpg
Jeg synes ikke at hun er hverken lille eller underernæret, men da vi
overtog hende var der godt nok ikke meget sul på hende.

>Jeg håber kattene var billige ;) just kidding

Tjaeh, jeg har faktisk aldrig købt en kat. Mini arvede jeg, og hun var
så min første kat. Popsie var nummer to (det er hende der vejer knapt
2 kg.) og hende fik jeg forærende fordi hun vantrivedes i den flok hun
var i. Her trives hun helt forrygende.

Buster var en hovsa killing, som jeg faldt for med det samme og derfor
overtog, og Bamse var ikke velset i sin flok, så ham forsøgte jeg osse
at overtage. Desværre var han heller ikke yderst populær her, og lige
da han var blevet kastreret og øremærket flyttede han.

Men I har allesammen ret. Det er vist ret små katte jeg har. Jeg ville
gerne ha' en ordentlig basse.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 21-12-04 19:56

Leyna wrote:
> [...]
> Jeg synes ikke at hun er hverken lille eller underernæret, men da vi
> overtog hende var der godt nok ikke meget sul på hende.

Jeg synes da også hun ser ud som hun skal.
Og skal jeg have en kat på maven når jeg sover, så foretrækker jeg altså
Blonde, han vejer mindst.

--
Hilsen Denise

Fra : Leyna

Dato : 22-12-04 00:48

On Tue, 21 Dec 2004 19:56:00 +0100, "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk>
wrote:

>Jeg synes da også hun ser ud som hun skal.

Ja, jeg synes jo osse hun ser helt rigtig ud. Må prøve at veje hende
igen, for det kan da ikke passe at hun ikke vejer mere...

>Og skal jeg have en kat på maven når jeg sover, så foretrækker jeg altså
>Blonde, han vejer mindst.

Popsie vil gerne sove hos mig, men det er kun Busterder sover PÅ mig.
han kan til gengæld også finde på at springe på mig fra hylden over
sengen, og så føles 3 kilo altså som temmelig meget.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 22-12-04 09:17

> Ja, jeg synes jo osse hun ser helt rigtig ud. Må prøve at veje hende
> igen, for det kan da ikke passe at hun ikke vejer mere...

Hvis hun er lille (altså kort), kan det måske godt være rigtigt, det synes
jeg ikke du skal focusere på. Hovedsagen er at hun er sund og rask. Vores
Blonde er jo en lang kat, så derfor synes han jo meget tynd. Men han har
altid set sådan ud og dyrlægen siger han ikke bliver anderledes. Så jeg har
efterhånden vænnet mig til at folk siger, at han godt nok er tynd. Da jeg så
hans mor da de var killinger, troede jeg hun var syg, så tynd var hun, så
Blonde ligner bare sin mor. Dino ligner sin far som var en stor bamse.

> Popsie vil gerne sove hos mig, men det er kun Busterder sover PÅ mig.
> han kan til gengæld også finde på at springe på mig fra hylden over
> sengen, og så føles 3 kilo altså som temmelig meget.

Ja det gør det, og vores kan også finde på det pjat. Når jeg om lørdagen vil
tage en lur på sofaen med fuld knald i brændeovnen og det ikke passer
kattene, så skal de altid hoppe op i vinduet og mellemlande, både når de
skal op og ned, på min mave. Og det er kun fordi det ikke passer dem, at jeg
ligger og lukker øjnene. For man skal sove i sengen og ikke i stuen
de gør det kun for at drille.

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 19:22

> Hvad vejer jeres katte?

Ja, så fik jeg lige vejet kattene igen:

Filur og Panda vejer ca. 4 kg.
De to søskende, som er 1/4 skovkatte vejer omkring 3 kg.

Panda er 9 mdr. gammel. De tre andre er ca. 8 mdr. Filur er lidt yngre end
søskende.

Er faktisk forbavset over, at Filur vejede så meget. Han er robust, men
mindre end de andre. De to søskende er spinkle i det, men ikke tynde.

> Popsie kan beses her...
> http://www.leyna.dk/popsie.jpg

Popsie ser jo fin nok ud vægtmæssigt. Så længe katten ser ud til, at være i
normal stand og ikke tynd, så betyder vægten vel ikke så meget.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 21-12-04 20:58

Puha så er der dømt slankekur til Freja, er næsten pinlig over at skrive
hendes vægt. Hun er alm huskat men en stor flot hunkat som folk ofte tror er
en han fordi hun er lige så stor i bygningen. Nå men det ømme punkt er at
hun pt vejer 6 kg. Hun burde nok tabe sig mindst 1 kg. Hun får kun Eukanuba
Light fodder dog ikke på rationer fordelt på morgen aften da hun så spiser
alt for hurtigt og brækker det hele op igen Derfor er damen ikke let at
sætte på kur hun taber sig dog ikke selv om hun får de 50 g der står på
posen hun skal have som kat på kur. Meget mystisk, nå nytåraforsættet må
blive at vi begge skal på kur

Mvh Tina

Fra : Leyna

Dato : 22-12-04 00:52

On Tue, 21 Dec 2004 20:58:08 +0100, "Tina Bach Nygaard"
<tinab@dsr.fjernmigkvl.dk> wrote:

>nå nytåraforsættet må
>blive at vi begge skal på kur

Stort er flot, så lad os droppe slankekurene og bare nyde livet!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kate

Dato : 22-12-04 07:42

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.fjernmigkvl.dk> wrote in

> Nå men det ømme punkt er at
> hun pt vejer 6 kg.

Hæhæ, sad også og tænkte at Mowgli er noget af en sværdvægter
Mowgli vejer 7 kg, og det _er_ meget i overkanten, Johan ved jeg ikke
hvad vejer, men han er kraftigt undervægtig. Ved desværre ikke hvordan
jeg skal få ham op i vægt.
Lante vejer vel omkring de 3 kg og Doughnut sikkert også deromkring.
Lante er lige tilpas, mens Doughnut er liige lidt rund om hofterne

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 21-12-04 19:12

> Hvad vejer jeres katte?

Hejsa

Ja, jeg tilslutter mig: generel bygning m.m....

Mine tre (almindelige ualmindelige huskatte) ligger i den tunge/store ende:
Kina og Rosinen (hver deres køn, søskende) vejer begge omkring 5 kg. De er i
super kondition uden et gram for meget på kroppen. Men de er også begge
meget lange og høje, så derfor den tunge vægt på trods af, at de samtidig
fremstår slanke.
Alladin ligger og svinger omkring 9 kg, hvilket er for meget. Hans idealvægt
er dog så høj som ca. 7 kg if. vores dyrlæge, for han er alt andet lige en
meget stor kat med en kraftig knoglebygning og muskler, der vil noget, selv
når han ikke er for tyk. Vi glemmer selv, hvor stor, men det kan altid
aflæses af folks reaktioner, når de møder ham første gang

MVH Mette

Fra : Leyna

Dato : 21-12-04 19:43

On Tue, 21 Dec 2004 19:12:27 +0100, "Mette Svangren Guttesen"
<svangut@hotmail.com> wrote:

>når han ikke er for tyk. Vi glemmer selv, hvor stor, men det kan altid
>aflæses af folks reaktioner, når de møder ham første gang

Du har vel ikke et billede man kan kigge på?
Jeg elsker store katte.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 21-12-04 19:56

> Du har vel ikke et billede man kan kigge på?
> Jeg elsker store katte.

Hej igen

Der er da et par billeder af ham i mit album på www.dk-fritid-dyr-kat.dk .
De er fra den tid, hvor han stadig "kun" vejede 7 kg. Jeg har ikke fået lagt
nye billeder ind i hundrede år
Jeg er også selv glad for store katte og har i øvrigt også en forkærlighed
for store hunde. Dem, der har mødt min mand, kunne måske finde på at sige,
at det også gælder mænd *G*

MVH Mette

Fra : Leyna

Dato : 22-12-04 00:47

On Tue, 21 Dec 2004 19:56:11 +0100, "Mette Svangren Guttesen"
<svangut@hotmail.com> wrote:

>Der er da et par billeder af ham i mit album på www.dk-fritid-dyr-kat.dk .
>De er fra den tid, hvor han stadig "kun" vejede 7 kg. Jeg har ikke fået lagt
>nye billeder ind i hundrede år

Det må du se at få gjort. Han er dog en pragtfuld stor bamsekat!

>Jeg er også selv glad for store katte og har i øvrigt også en forkærlighed
>for store hunde. Dem, der har mødt min mand, kunne måske finde på at sige,
>at det også gælder mænd *G*

Hmmmmm... Min mand er nu kun stor på den ene led!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-12-04 23:05

> Jeg måtte en tur til dyrlægen i går, for Buster har endnu engang fået
> orm, og så bliver jeg stillet det uundgåelige spørgsmål... hvad vejer
> katten?

Svedske vejer 5,5 kg for tiden. Hun har været på slankemad i et halvt års
tid, men for et par måneder siden skiftede vi til Hill's Sensitive Skin,
fordi hun havde problemer med at tåle slankemaden. Nu får hun Hill's i
afmålte mængder, og jeg synes faktisk heller ikke hun er så madtiggende, som
hun var en overgang.
Og jeg synes, at hun er en smuk og lige tilpas kat *S*

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk
.... og Svedsken er her: http://users.cybercity.dk/~dsl139104/Svedskeside.htm

Fra : J

Dato : 22-12-04 00:52

> Hvad vejer jeres katte?
> ____________________________________

Hej

Min Laurits, som er 1/2 år vejer lige knapt 4 kg. Og den lille Ludwig, som
er 3 1/2 måned vejer 1.350 g - han har også tabt sig og jeg holder øje med
hvad han spiser. Han er finspiser har jeg opdaget. Det vil sige, han spiser
ikke ret meget ad gangen.
Dyrlægen syntes også at han vejer for lidt.

hilsen Jette

Fra : Lene Nielsen

Dato : 22-12-04 01:14

hey og glæderlig jul
wow sikke mange flotte vægte på jeres katte mine katte vejer også meget
forskelligt
Emilia på 2 år og 1 mdr vejer 5.7 kg og er hun MCO er med killinger og skal
nedkomme i febuar
Duchess på 2 år og 1 mdr søster til Emilia vejer 5 kg og er hun MCO
Amadeus på 5 år og 2 mdr vejer 10.8 kg og er han MCO
Mikkel på 6 mdr vejer 5.26 kg og er han MCO
Laban på 6 mdr vejer ca 3 kg og er en huskat
Fjumse på 7 mdr vejer 3.5 kg og er huskat
Josefine på 5 år og 9 mdr vejer 2.9 kg og er huskat
så ja vægten er meget forskellig fra kat til kat og race til race

knus lene

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 22-12-04 01:44

> Hvad vejer jeres katte?

Min gamle kat var colourpoint. Hun vejede faktisk to kilo, og det var vist
meget passende - hun føltes i hvert fald hverken tynd eller benet, når man
tog fat i hende. Man kunne ikke se det - for meget pels

mvh. tina

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 22-12-04 12:53

> Er det normalt at en hunkat ikke vejer mere, eller er der noget helt
> galt med min vægt?
> Hvad vejer jeres katte?

Ja, jeg vil da også gerne komme med mit bidrag til debatten .

Hjemme hos os er det Sylvester der er "størst". Han er MCO og vejer 6 kg, og
han er både lang og høj.

Så er der Kesto af den fornemme race "huskat". Han er så mindre end
Sylvester men vejer 7,5 kg (hrm, hrm). Men han har vist også tunge knogler
. Aj pjat....men han er i hvert fald kraftigt bygget med korte ben og
kort hale, og den "tætte" type vejer som regel lidt mere (siger min dyrlæge
i hvert fald). Men det gjorde nok ikke noget, hvis han tabte et enkelt kilo
.

Og som rosinen i pølseenden kommer Khefren . Han er en somali-dreng på 5
måneder, og han vejer indtil videre 2,5 kilo.

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 22-12-04 15:55

Lille Carsten vejer 5,2 han er huskat og kastrat han har en flot
skikkelse og vejer ikke for meget. Første gang vi så ham syntes vi han
så udtil at være en atletisk kat... og det er vist ikke slået meget
fejl. Han er meget aktiv...

Med venlig hilsen
Maria og Benny Lauritzen
- Tøm kattebakken ved privat svar