Hvilken and er mest rap?
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-04 11:57

Jeg skal ud og købe andesteg til fem voksne og et barn. Hvor meget skal
sådan et kræ veje, når vi kan nøjes med en smule and og spiser mest
flæskesteg.

Det er hundrede år siden jeg har købt and, men jeg mindes, at der vist er
noget med, at der er mere ben end kød, hvis de er under en vis vægt og at
det derfor kan betale sig at købe lidt mere end man lige tror er nødvendigt.
Er det korrekt?

Hvilken (type) and er bedst? Er danske/franske bedre end franske/danske?

Jeg ved med andre ord INTET om and. Er der nogen herinde, der vil af med
nyttig viden og anbefalinger?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-12-04 12:48

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> vis vægt og at det derfor kan betale sig at købe lidt mere end man
> lige tror er nødvendigt. Er det korrekt?

En tommelfingerregel er, at ænder under 3 kg ikke er værd at samle på. Hvis
I skal have 1-2 små stykker hver er omegnen af 3 kg nok.

> Hvilken (type) and er bedst? Er danske/franske bedre end
> franske/danske?

Mange køber kun franske berberi-ænder, men det er lidt ligesom med
bordeaux-vin: Der kommer både godt og skidt under det navn. Hvis jeg selv
kunne vælge ville jeg vælge en fersk, dansk, gårdopdrættet and. Så bliver
den dog nok en del større end 3 kg. og kommer nok også til at koste en del
mere.

Hvis man så køber en and, der kun er plukket, men ikke gjort yderligere i
stand, som jeg var nødt til i Italien sidste år, kan man af indvolde, fødder
og hoved koge en dejlig fond dagen før.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 21-12-04 14:42

> Hvis man så køber en and, der kun er plukket, men ikke gjort yderligere i
> stand, som jeg var nødt til i Italien sidste år, kan man af indvolde,
> fødder og hoved koge en dejlig fond dagen før.

Mon ikke du mener indmad? Jeg vil nødig koge fond af indvolde.

Hilsen
Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-12-04 23:45

Peter Løhde Svarre wrote:

> Mon ikke du mener indmad? Jeg vil nødig koge fond af indvolde.

Dig om det. Jeg vil nu kalde det, der ligger inde i anden for indvolde,
deriblandt lever, hjerte og andre organer. Jeg sorterer naturligvis
galdeblære og det værste slam fra. Det er normalt ikke til at tage fejl. Se
på det og tryk på det med to fingre. Hvis det ser megaklamt ud eller lugter
fuglt, så smid det ud

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kathrine

Dato : 21-12-04 13:15

"Lisbeth Jacobsen" skrev:
> Jeg skal ud og købe andesteg til fem voksne og et barn. Hvor meget
skal
> sådan et kræ veje, når vi kan nøjes med en smule and og spiser mest
> flæskesteg.

Jeg har fundet mig en mand i Helsinge der sælger friske ænder.
Har bestilt 2 på ca. 3.500 gram stykket. Vi bliver 5 voksne og 2 små
børn og vi kan godt li´and, så 1 and er alt for lidt til os.
Så er der evt. også til julefroskoten dagen efter
--
Kathrine

Fra : Jeppe

Dato : 21-12-04 14:22

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41c8034a$0$14242$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg skal ud og købe andesteg til fem voksne og et barn. Hvor meget skal
> sådan et kræ veje, når vi kan nøjes med en smule and og spiser mest
> flæskesteg.

Vi sværger mest til Franske Berberi-ænder.
Og vi bliver 8 voksne & 3 børn, så vi har købt 3 stk. 3000g

Det burde være nok!

Fra : kautaq

Dato : 21-12-04 17:08

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg skal ud og købe andesteg til fem voksne og et barn. Hvor meget skal
> sådan et kræ veje, når vi kan nøjes med en smule and og spiser mest
> flæskesteg.

Jeg købte engang en and på 2400 gram. Der var to små lår og
to meget små stykker bryst og intet andet. Det kunne jeg
nemt spise alene - uden at blive overmæt. Jeg vil skyde
på at det svare til kødet på en halv papkylling.

Een kæmpestor and, vil jeg gætte på er nok, hvis I osse skal
ha' flæskesteg.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 21-12-04 18:12

Hej,

Jeg kan på det varmeste anbefale en OSCAR berberi-and fra Føtex eller Bilka.

Har købet dem i flere år. De svinder ikke ret meget og smager skønt.

mvh
Henrik J. Nielsen

Fra : Jeppe

Dato : 21-12-04 18:16

"Henrik J. Nielsen" <news@hjn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Bilka.

> Har købet dem i flere år. De svinder ikke ret meget og smager skønt.

Det er sørme også dem vi har købt 3 af :)
Lækkert....

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 10:17

> [...]
> Jeg skal ud og købe andesteg til fem voksne og et barn. Hvor meget skal
> sådan et kræ veje, når vi kan nøjes med en smule and og spiser mest

Du må ikke købe den for lille. 3,2 kg så begynder det at ligne and og ikke
pap :) Hvor meget and I vil spise er jo ikke nemt at vide, men jeg vil mene
at hvis du finder en på 3,5 kg, så skulle det være ok, når i nu hellere vil
have flæskesteg...

> Hvilken (type) and er bedst? Er danske/franske bedre end franske/danske?

Se det er jo en smagssag. De franske ænder er mindre fede, svinder mindre og
bliver dermed også nemmere tørre. Jeg foretrækker en dansk fritgående
landand. Så gør det ikke noget at den svinder lidt, for smagen er iorden.
Det er lidt som med oksekød. Limosinekvæg er blevet så vældigt populært
fordi det er meget magert. Men det smager jo ikke særlig meget. Jeg
foretrækker Hereford, som svinder ganske meget mens det hænger til modning,
og dermed bliver dyrere, men det smager altså også af himmel.

> Jeg ved med andre ord INTET om and. Er der nogen herinde, der vil af med
> nyttig viden og anbefalinger?

Jeg bruger at langtidsstege, aldrig under 5 timer. Ind 5 min ved 160 grader
(forvarmet, naturligvis), derefter 5-6 timer ved 70-80 grader.
Skindet er næppe sprødt, så ud og klippe den i passende stykker og derefter
ind et øjeblik på grill. :)

Bon appetit
Tommy

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-12-04 11:27

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg foretrækker en dansk fritgående landand.

En sådan endte det med. Og da den nu engang var på 3 kilo og der ikke var
større i synes af de ferske, så blev det den.

Der kom mange gode tip - og jeg havde måske kørt i Bilka eller føtex, hvis
jeg havde læst Henriks forslag om en Oscar Berberi inden jeg drog på indkøb.
Men nu stod jeg i Kvickly og gad ikke køre mere rundt efter juleindkøb. Så
da der lå sådan en trekilos fætter og bød sig til, nappede jeg den med hjem.

> Jeg bruger at langtidsstege, aldrig under 5 timer. Ind 5 min ved 160
grader
> (forvarmet, naturligvis), derefter 5-6 timer ved 70-80 grader.

Jeg har tænkt mig at langtidsstege sammen med flæskestegen.
Den mørhed, der dermed opstår, er jo i øvrigt perfekt, når der blandt
julegæsterne er gamle mennesker, der helst vil have det nemt at tygge.

> Skindet er næppe sprødt, så ud og klippe den i passende stykker og
derefter
> ind et øjeblik på grill. :)

I will. Tak for rådet!

Mvh. Lisbeth