Gedcom
Fra : pjl

Dato : 21-12-04 11:26

Hej

Kan nogen forslå mig et Gedcom program som kan flg..:

vise forskellen! med hensyn til indtastede personer, mellem to forskellige
Gedcomfiler.

mvh Per Juul Larsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 21-12-04 13:43

"pjl" <juul@larsen.dk> skrev:
Tue, 21 Dec 2004 11:26:03 +0100 i
dk.videnskab.historie.genealogi
>Kan nogen forslå mig et Gedcom program som kan flg..:
>vise forskellen! med hensyn til indtastede personer, mellem to forskellige
>Gedcomfiler.

Det bedste er specialprogrammet GenMatcher fra www.mudcreek.ca
Slægtsprogrammet Legacy www.LegacyFamilyTree.com har en lignende
funktion.

Erik Helmer Nielsen

Fra : pjl

Dato : 21-12-04 17:30

Tak for svaret.

Begge programmer kan sammenligne to filer for personer der er ens. Det jeg
har brug for er et program som kan sammenligne
og derefter udskrive hvilke personer som ikke er medtaget i den ene
Gedcomfil. Det er træls at søge efter dem manuelt, altså have to databaser
åbne samtidigt, når det drejer sig om mange tusinde records.

mvh Per Juul Larsen

Fra : Michael Erichsen

Dato : 21-12-04 20:43

pjl wrote:
> [...]
> Gedcomfil. Det er træls at søge efter dem manuelt, altså have to databaser
> åbne samtidigt, når det drejer sig om mange tusinde records.

Nu er folks præferencer jo meget forskellige.

Jeg loader dem begge ind i PAF (Personal Ancestral File) og gemmer dem
som PAF-filer. (PAF er gratis).

Så bruger jeg PAF Insight fra www.ohanasoftware.com til at sammenligne
og tilføje enkeltvis. Jeg tror, at dette program koster 20 USD.
Det har en ret skrap sammenligningsalgoritme.

Mvh Michael Erichsen

Fra : torleif haugødegård

Dato : 21-12-04 22:22

Per Juul Larsen:

> [...]
>Gedcomfil. Det er træls at søge efter dem manuelt, altså have to databaser
>åbne samtidigt, når det drejer sig om mange tusinde records.

Nå er det ikke trivielt å finne eller avgjøre at to personer er samme
person, hverken ved manuell søking eller via automatisk søking i et
program.
Hvilke kriterier? Samme navn er på ingen måte nok.

Prøv likevel programmet TMG, også dansksproglig, som bl.a. kan ha to
databaser åpne samtidig, to fysisk uavhengige datasett i samme
prosjektfil. Eksempler her: http://www.tha.no/dobbeltgjengere.htm

Importér begge GEDCOMfiler i samme prosjekt.
Prøv funksjonen "Søg efter dobbeltgængere" med flere alternative
innstillinger.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-12-04 00:19

"pjl" <juul@larsen.dk> skrev Tue, 21 Dec 2004 17:30:02 +0100

>Begge programmer kan sammenligne to filer for personer der er ens. Det jeg
>har brug for er et program som kan sammenligne
>og derefter udskrive hvilke personer som ikke er medtaget i den ene

Hvis du kan få udskrevet en liste over dubletter - så kan du vel omvendt
også drage den konklussion, at de poster der ikke er på listen er
unike.?

Men ellers skulle du måske prøve at se på programmet GedComander (en
gammel svend, men den findes stadig), den kan lidt af hvert mht.
sammenligning af to gedcom-filer:
http://www.winsite.com/bin/Info?500000007953

Nu jeg er i gang vil jeg også lige nævne et program som GedSplit. Den er
velegnet til at vælge eller fravælge segmenter af en stor gedcom fil
udfra forskellige kriterier.
http://www.dis-danmark.dk/program/gedsplit.asp

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 23-12-04 14:18

"pjl" <juul@larsen.dk> skrev:
Tue, 21 Dec 2004 17:30:02 +0100 i
> [...]
>har brug for er et program som kan sammenligne
>og derefter udskrive hvilke personer som ikke er medtaget i den ene
Undskyld misforståelsen, men dit behov er ikke helt almindeligt.

Er det sådan, at du har to Gedcom filer, som engang har været
ens, men som nu er blevet ændret lidt hver for sig, så der er
mindre forskelle mellem dem?

Hvis det er tilfældet, så kan du med fordel få vist deres
forskelle ved at sammenligne dem som to tekstfiler, side om side.
Det findes der gode hjælpe programmer til.

Erik Helmer Nielsen

Fra : pjl

Dato : 23-12-04 16:29

Tak for flere gode råd.
Jeg har to forskellige filer med henholdsvis 1000 og 4000 i den anden.
Den lille fil er omhyggeligt gennemarbejdet. Det jeg ønsker er et program
som kan vise mig
hvilke personer som ikke er medtaget i den mindre fil.
Har undersøgt mange Gedcomprogrammer og Slægtsprogrammer. Åbner databaserne
parvis og sammenligner
anetræerne.- Cutter og paster, eksportere og importerer familier osv. Men
det er en træls proces.
Mit dilemma er selv at kode et Gedcomprogram med de parametre jeg finder
interessant, - hvilket dog vil forsinke mig betragteligt.

Med venlig hilsen Per Juul Larsen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 23-12-04 17:03

Hm.....

Når jeg læser dit sidste indlæg med oplysninger om de 2 filer, så ryger der
et spørgsmål op:

Hvorfor importerer du ikke are de 1000 ind i filen med de 4000 - og lader
dit slægstprogram finde alle dubletterne?? Når du gør det på denne måde vil
du i f.eks. FTM få hver eneste dublet frem, med detaljerede oplysninger om
de to forskellige sæt informationer, hvor du så for hver information kan
bestemme, hvilken der skal gælde.

Husk at tage en back-up først, så du altid kan vende tilbage til den gamler
version uden flet.

Denne måde har jeg med stort held anvendt flere gange - og det virker nemt,
selv om det er et stort arbejde at løbe mange dubletter igennem og checke
alle data.

Men......jeg kan jo have misforstået den opgave du skal have løst.

/Flemming U

Fra : pjl

Dato : 24-12-04 10:37

Hej igen...

at arbejde med dubletter er fint nok hvis der ikke er for stor forskel
mellem data............
Det jeg har brug for er en hurtig visning af personer i det ene arkiv som
ikke findes i det andet.
Ellers tak nu for alle gode råd.

mvh Per Juul Larsen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 24-12-04 11:08

Jeg vil foreslå dig at kontakte Lars Kristian Lundin, der jo arbejder med at
sammenligne gedcom-filer. Nu ved jeg godt, at dine filer ikke skal
sammenholdes med hele hans database - men man kunne måske spørge ham, om han
kunne hjælpe, såhan f.eks. "kun" sammenlignede din fil 1 med din fil 2, og
sendte dig resultatet af sammenligningen.

Og han kan måske sætte søgeparametrene op, så du får lister over dem der
ikke findes i den anden fil.

/Flemming U

Fra : torleif haugødegård

Dato : 24-12-04 13:10

On Thu, 23 Dec 2004 17:03:19 +0100, "Flemming Udbjørg"
<flemming@udbjorg.dk> wrote:

> [...]
>de to forskellige sæt informationer, hvor du så for hver information kan

Dubletter er hverken trivielt eller helt enkelt å finne, så hvilke
kriterier bruker FTM for å "få hver eneste dublet frem"?

Det er mange forskjellige kriterier å ta hensyn til: personens navn,
eller deler av navnet eller fornavnet eller ikke fornavnet eller bare
forbokstaven i fornavnet eller mellomnavnet eller ikke eller identisk
etternavn eller ikke, eller samme foreldrene eller ikke, eller
fødselsdato eller bare fødselsåret eller dødsåret eller også dødsdato
eller datoer med opptil 30 dagers avstand eller ....!

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 24-12-04 15:46

Til Torleif.

Jamen Torleif, jeg tror alle er klar over, at sammenligning og sortering af
dubletter er vanskeligt og at man skal passe på, så man ikke får skabt
forkerte rersultater.

Det vil være alt for vidtgående at gennemgå teknikken i FTM her - og det er
med sikkerhed ikke noget jeg skal kaste mig ud i.

Men når man (jeg) bruger funktionen, så er der fuld information om alle
typer af detaljer for den enkelte person - sat opi et vindue, så jeg kan
sammenligne dataene.

Og jeg kan for hvert enkelt datafelt vælge, hvilket af dem jeg ønsker skal
med i min database.

Jeg har set mange typer sammenligninger, men endnu ingen der dækker bedre og
bredere end det jeg ser i FTM.

Når jeg sender mine data til Gedcomp får jeg tilsvarende detaljerede
sammenligninger tilbage, efter at dataene har været sammenlignet med andres
databaser - så jeg tør godt stole på dem.

/Flemming U

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-12-04 21:10

"pjl" <juul@larsen.dk> wrote in message
> Hej
>
> Kan nogen forslå mig et Gedcom program som kan flg..:
>
> vise forskellen! med hensyn til indtastede personer, mellem to
> forskellige Gedcomfiler.

the newer FTM can display two windows

Hugh W

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 31-12-04 01:15

On Tue, 21 Dec 2004 11:26:03 +0100, "pjl" <juul@larsen.dk> wrote:

>Hej
>
>Kan nogen forslå mig et Gedcom program som kan flg..:
>
>vise forskellen! med hensyn til indtastede personer, mellem to forskellige
>Gedcomfiler.

Er det fordi du VIL gå over åen efter vand?

Vi er vel enige om, at en Gedcom-fil blot er en simpel txt.fil med
nogle koder i, for hver linie.

Hvis du derfor åbner en sådan fil i fx Word, som vi jo stort set alle
har i kraft af MicroGroft's markedsføring <suk!>

så er der under Funktioner - Ændringer - Sammenlign dokumenter *)
mulighed for at sammenligne det åbnede dokument med et andet, som ikke
engang behøver at åbnes i den anledning. Hvor svært vil du ha' det?

Ændringerne viser sig så som hhv over- og undstregninger og i
forskellig farve.

Venligst
John

*) Medmindre MS har flyttet det siden Word 97.

Fra : pjl

Dato : 01-01-05 13:53

Tak for rådet.
Det var da en nødløsning med Word eller anden texteditor, men jeg
foretrækker Gedcomprogrammer til at filtrere filer med mere en 500 hundrede
records.

mvh Per Juul Larsen

Fra : Hanne B. Stegemüller

Dato : 02-01-05 18:02

Hej

Jeg læste i dag om programmet GENView netop at analysere slægtsdata med. Jeg
fandt det her: http://www.aastrup.de/tips_og_%20ideer/GENView.htm

--
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Fra : pjl

Dato : 03-01-05 09:03

Ser interessant ud. Ærgerligt blot at der ikke kan rettes i data.
Tak for linken.

mvh Per Juul Larsen

Fra : Hanne B. Stegemüller

Dato : 03-01-05 19:32

Inspireret i går fandt jeg faktisk nogle flere til dig her - jeg tror der et
af dem, hvor man kan ændre data også:
http://www.dis-danmark.dk/program/hprogram.asp

--
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Fra : pjl

Dato : 03-01-05 20:05

Ok tak for din indsats
Linken og programmerne var jeg ikke bekendt med i forvejen.

Fra : Baertel

Dato : 03-01-05 14:22

Ja, og i bunden ad siden omtales et andet program: GENmatcher, som måske er
mere interessant til omtalte formål.

Mvh
baertel