Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Materiale i softboks?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-04 06:17

Hejsa

Er der nogen der ved, hvad materiale frontstoffet i en softboks er lavet af?

Hvad kan man ellers bruge?

Lagner gider jeg ikke pga af brandfaren. Lige nu bruger jeg glasfilt, men
jeg synes ikke, at det er effektivt nok. jeg vil gerne have noget, der gør
lyset lidt mere diffust...

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-04 07:15

In article <cq8bjs$1eds$1@news.cybercity.dk>, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> jeg synes ikke, at det er effektivt nok. jeg vil gerne have noget, der gør

Mal det med hvid maling.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-04 07:32

Povl H. Pedersen skriblede og skrablede følgende:

> Mal det med hvid maling.

Så er vi også ude i noget, der kan blive brandfarligt. Jeg bruger
byggelamper på 500 watt....

Claus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-12-04 12:40

Claus Tersgov skrev:

> Så er vi også ude i noget, der kan blive brandfarligt. Jeg bruger
> byggelamper på 500 watt....

Problemet med byggelamper er at de er
monteret i et hus med reflektor. Næsten alle
materialer opalisere ikke lyset godt nok til at
du undgår en "hot-spot". Det er i princippet
sådan at, kan pæren ses gennem stoffet, er effekten
ikke optimal.
Man kan få specielle materialer der spreder lyset
optimalt, men intet af det er særlig varmebestandigt.
Umiddelbart vil jeg tro at du kan forbedre softboxen
ved at hænge et stykke glasfilt op 10-20cm
fra lampen inde i boxen. Det skal lige kunne skjule
hot-spotten når man kigger på boxen forfra.
Jeg aner ikke om det vil
blive misfarvet af varmen...

Peter Schrøder

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-04 14:31

Peter Schrøder skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> ved at hænge et stykke glasfilt op 10-20cm
> fra lampen inde i boxen. Det skal lige kunne skjule
> hot-spotten når man kigger på boxen forfra.

Det er det, jeg bruger nu, men jeg synes ikke, det er effektivt nok. Jeg har
prøvet med både to og tre lag.

Det bliver i øvrigt ikke misfarvet, men det falder hurtigt fra hinanden, når
man piller ved det.

Claus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-12-04 14:57

Claus Tersgov skrev:

> Det er det, jeg bruger nu, men jeg synes ikke, det er effektivt nok.
> Jeg har prøvet med både to og tre lag.

Det diffuserende lag skal være i god afstand
fra forsiden af boxen. Flere lag forside vil
bare dæmpe lyset.
Ellers ku' du prøve med indirekte lys?
Folde en "tagryg" af f.eks. staniol og lade
den reflektere lyset til boxens inderside
inden det når frontstoffet. Den matte side af
staniolen vil nok være bedst egnet.

> Det bliver i øvrigt ikke misfarvet, men det falder hurtigt fra
> hinanden, når man piller ved det.

lol. Jeg troede ellers det kunne tåle lidt af hvert?

Peter Schrøder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-04 12:49

Claus Tersgov wrote:

> Hvad kan man ellers bruge?

Prøv med hvidt pibeler, det minder meget om mudder...)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-12-04 17:56

> [...]
> jeg synes ikke, at det er effektivt nok. jeg vil gerne have noget, der gør

Hvad med en plade af opal-plast (hvis mat plastplade, der bla.a. bruges i
lysborde)
Du kan købe dem i Bauhaus i metermål eller finde en rest derude.

Du skal stadig holde god afstand til lamperne!

BTW, du kan købe 300 Watt halogenpærer i Harald Nyborg til småpenge og på den
måde drosle dine arbejdslamper lidt i effekt.
Reflektorer kan være styrofoam plader.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-04 18:17

Frodo Nifinger skriblede og skrablede følgende:

> Hvad med en plade af opal-plast (hvis mat plastplade, der bla.a.
> bruges i lysborde)

Ja, jeg har godt tænkt på det, men mente egentligt, at de måske tog for
meget af lyset.

Men jeg tro, jeg vil prøve alligevel. Jeg har tænkt mig at lave nogle små
lamper af 220v 50 watt halogenlamper (GU10) og så bygge dem ind i et lille
hus. Jeg skal ikke bruge det til portræt, men udelukkende til billeder i
stil med dette:

www.tersgov.dk/office.jpg

Jeg er bare dødirriteret over skygger og tilbageskin...

Claus

Fra : Casper

Dato : 22-12-04 09:28

On Tue, 21 Dec 2004 17:55:52 +0100, "Frodo Nifinger"
<jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

> [...]

>lysborde)
>Du kan købe dem i Bauhaus i metermål eller finde en rest derude.

Jeg prøvede i Bauhaus i Tilst og der solgte de kun alm. plexiglas
plader og havde aldrig hørt om de "hvide" udgaver. Jeg blev henvist
til en skiltemager. Det var ovenikøbet "lederen" af pladeafdelingen
jeg talte med. :-/

Casper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-12-04 15:17

"Casper" <never@neverland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> plader og havde aldrig hørt om de "hvide" udgaver. Jeg blev henvist
> til en skiltemager. Det var ovenikøbet "lederen" af pladeafdelingen

Besynderligt!
Det var der jeg købte min plade for et års tid siden.

Jeg købte en rest på omtrent 80 x 110 cm i 4 mm tykkelse, så hvis
afdelingslederen aldrig har hørt om de hvide plastplader, så må det være
udtryk for, at han ikke har været ansat ret længe!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Casper

Dato : 23-12-04 10:37

On Wed, 22 Dec 2004 15:16:54 +0100, "Frodo Nifinger"
> [...]

>afdelingslederen aldrig har hørt om de hvide plastplader, så må det være
>udtryk for, at han ikke har været ansat ret længe!

Det lyder meget underligt... det var heller ikke at finde på deres
"udvalgsplade" hvor der hænger prøver af hver enkelt type de sælger.
Men det kan selvfølgelig være udgået og afdelingslederen kan være
ny...

Casper