Trådløst netværk står pivåbent
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-12-04 16:32

En eller anden i nærheden har en trådløs base, som står piv åben. Den
sender på samme kanal, som et par andre baser i ejendommen, så det ville
være smart, hvis den sendte på en anden kanal.

Desværre ved jeg ikke hvem basen tilhører. Det eneste jeg ved er at det
er en TDC kunde.

TDC kan ikke hjælpe og jeg orker ikke at banke på i 117 tilfældige døre
i en masse opgange for at finde synderen.

Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.

Hvad hulen gør jeg ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-12-04 16:47

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.
>
> Hvad hulen gør jeg ?

Forslag:
1) Ignorerer det? (hvori består problemet for dig?)
2) Tager en laptop med ud på gaden og går i retning at signalstyrken.

FUT: dk.edb.netværk.traadloest

Fra : Ralph

Dato : 20-12-04 17:00

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.
>
> Hvad hulen gør jeg ?

Skriver et brev til ham, og gemmer det på HANS skrivebord.

--
venligst
Ralph

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-12-04 18:12

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Skriver et brev til ham, og gemmer det på HANS skrivebord.

Tja, det er jo ulovligt.

Jeg kunne jo også bare åbne hans router, ændrer SSID til mit
telefonnummer og så se hvad der sker......

Jeg foretrækker en lovlig løsning.

I øvrigt besynderligt at TDC ikke har en funktion til den slags på deres
website.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-12-04 18:42

En helt masse bits fra Jesper Haaber Gylling til dk.videnskab.jura gav
følgende:

[...]

> I øvrigt besynderligt at TDC ikke har en funktion til den slags på deres
> website.

Lettere OT men har du prøvet at kontate deres abuse-afdeling?

Jeg kender flere der har gjort hvor TDC (eftersigende) efterfølgende har
kontaktet brugeren, og gjort dem opmærksom på problemet.

På den måde udleverer de ikke vedkommendes navn/adresse og vedkommende får
stadigvæk besked.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"She wouldn't make love, but she could make good sandwich"
-- Jethro Tull: Budapest

Fra : Holst

Dato : 20-12-04 17:03

> [...]

> i en masse opgange for at finde synderen.
>
> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.

Kan du ikke bare være ligeglad?

Ellers kan du jo prøve at gå i retning af signalet. Med en bærbar eller
lignende i hånden burde du kunne se, i hvilken retning signalet bliver
stærkere/svagere.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-12-04 21:13

En helt masse bits fra Holst til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Kan du ikke bare være ligeglad?

Personligt er jeg af den holdning at dels folk der kører åbne trådløse net,
dels dem der har lavet softwaren til mit trådløse netkort, burde have
skridttæsk med en dybfrossen rødspætte!
Og dette ud fra et særdeles ujuridisk og usikkert perspektiv, men DAMN hvor er
jeg træt af at få åndsvage popupbeskeder fra Windows, om at der er et eller
flere trådløse netværk til rådighed, bare fordi jeg tager den bærbare med fra
kontoret ind i stuen.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"You hurt me - i hurt you. Expect i'm a lot more effecient"
-- Eliza Dushku as Faith in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Rasmus

Dato : 20-12-04 17:11

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
> i en masse opgange for at finde synderen.
>
> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.

Du kan lave en "net send" til hans computer fra kommandoprompten, med fare
for at bliver anklaget for at være hacker....

mvh
Rasmus

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-12-04 17:28

> [...]
> sender på samme kanal, som et par andre baser i ejendommen, så det ville
> være smart, hvis den sendte på en anden kanal.

Eller at de andre sender på en anden kanal?

> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.

Det er vel i sig selv ikke ulovligt. Medmindre andre bruger det, og hans
aftale med TDC siger at han ikke må dette.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Benny Amorsen

Dato : 20-12-04 17:44

PMB> Det er vel i sig selv ikke ulovligt. Medmindre andre bruger det,
PMB> og hans aftale med TDC siger at han ikke må dette.

Brud på aftaler er normalt ikke ulovligt. (Men TDC kan naturligvis
sanktionere passende).

/Benny

Fra : "Erik Andersen

Dato : 20-12-04 19:10

> [...]
> i en masse opgange for at finde synderen.
>
> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.

Smider et andet baggrundbillede til windows hvor du forklarer at det er nemt
at hacke sig ind

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-12-04 12:16

Erik Andersen <CEO UK2.net, WebHosting A/S> wrote:
> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Smider et andet baggrundbillede til windows hvor du forklarer at det er nemt
> at hacke sig ind

hvorfor bruge tid på at forklare det, giv ham dog http://goat.cx/
som baggrunds billede ;-P

JonB

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-12-04 20:53

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) crashed Echelon writing

> En eller anden i nærheden har en trådløs base, som står piv åben. Den
> sender på samme kanal, som et par andre baser i ejendommen, så det ville
> være smart, hvis den sendte på en anden kanal.

Hvorfor skifter I så ikke bare kanaler i ejendommen?

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-12-04 21:08

En helt masse bits fra Bjarke Andersen til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Hvorfor skifter I så ikke bare kanaler i ejendommen?

Var problemet ikke at Jesper ikke kender nogle af dem der har en basestation
(AP), og at alle basestationerne står på samme kanal?

Sådan som jeg opfattede problemet er det at Jesper har konstateret, at der er
flere der har et AP og at de alle sammen kører på samme kanal.
En af dem skiller sig især ud ved også at være pivåbent.
Jesper ville derfor gerne som den flinke mand han åbentbart er, gerne
informere brugere om brugerens situation, men TDC ønsker ikke at oplyse
navnet på brugeren ud fra IP-adressen (hvilket er helt normal praksis).
Jesper vil derfor gerne vide hvad han har af (juridiske?) muligheder for at
finde ud af navnet på brugeren.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

perl -e 'print localtime(295420212)."\n";'

Fra : Henrik Petersen

Dato : 20-12-04 21:00

> [...]
> sender på samme kanal, som et par andre baser i ejendommen, så det ville
> være smart, hvis den sendte på en anden kanal.

Hvad med at i skifter kanal, er det ikke nemmere. Det er vel ikke hans
problem at i køre på samme kanal, at det så er piv åbent er vel oxo hans
problem og ikke jeres...

henrik

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-04 06:21

Jeg fatter dybest set ikke at der skulle være andet problem, end at
vedkommende bruger samme kanal som i gør. Jeg vil foreslå at i skifter kanal
og ellers lader freden fare over Jer. Om han vælger at lade sit trådløse net
stå pivåbent, er helt op til ham, ligesom det står dig frit for at undlade
at låse din bil- og hoveddør. Thats life !
Hvis en del færre mennesker gad hidse sig op over andre menneskers gøren og
laden, ville verden være et fredeligere sted. At dit motiv kan være nok så
rigtigt og altruistisk, kommer dybest set ikke sagen ved her. Vedkommende må
jo dybest set også være generet af Jeres trådløse net på samme frekvens, så
skynd Jer at skifte kanal, og glem alt om han den letsindige.
/FL
"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en
meddelelse news:cq7b0k$92i$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jens Nielsen

Dato : 21-12-04 08:41

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stå pivåbent, er helt op til ham, ligesom det står dig frit for at undlade
> at låse din bil- og hoveddør. Thats life !

Hvis min nabo lader sin dør stå piv åben vil jeg da være så venlig at
fortælle hende det, og jeg håber da hun vil gøre det samme hvis jeg glemmer
at lukke min dør.

Du forveksler venlighed og hjælpsomhed med det at blande sig. Der er en
væsentlig forskel !

Manden ville blot være flink og fortælle en genbo om et problem , genboen
sikkert ikke er klar over, men du antager at genboen med vilje lader sit
netværk være åbent ?

Jeg håber ikke alle har din holdning for så bliver verdent et råt sted at
leve. Tænk på jeg sikkert regner med du er kørt galt med vilje og derfor
ikke blander mig når du er ved at brænde inde i din bil !

NNå men det var lidt OT.

Sorry

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-12-04 11:08

Jens Nielsen <snopp@webmailidanmarkogandrelande.dk> wrote:

> [...]
> leve. Tænk på jeg sikkert regner med du er kørt galt med vilje og derfor
> ikke blander mig når du er ved at brænde inde i din bil !

Ikke helt.

Tak for dit input. Min nabo er nemlig ikke klar over at basen står
pivåbent. Det er en Linksys base og dem har jeg sat 100 op af rundt
omkring og de er plug and pray, så da det har virket efter montering,
har han sandsynligvis ressoneret at nu viker det, så piller jeg ikke.

Det er først den dag at han løber ind i problemer med fx. børneporno, en
tømt konto på netbank eller lignende han finder ud af at han har dummet
sig.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Petersen

Dato : 21-12-04 16:49

> [...]

Ikke helt, han ville oxo have manden/kvinden til at skifte kanal, hvis den
pågældende person ikke vil skifte kanal, hvad så?

henrik

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-12-04 00:30

Henrik Petersen <iskold(fjern?)@(fjern?)boparken.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Ikke helt, han ville oxo have manden/kvinden til at skifte kanal, hvis den
> pågældende person ikke vil skifte kanal, hvad så?

Nu tror jeg slet ikke vedkommende er klar over at den sender på en
bestemt kanal, så det er nok underordnet hvilken kanal jeg vælger for
ham, såfremt basen gøres sikker.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : KE

Dato : 21-12-04 11:37

> Hvis min nabo lader sin dør stå piv åben vil jeg da være så venlig at
> fortælle hende det, og jeg håber da hun vil gøre det samme hvis jeg
glemmer
> at lukke min dør.

Lidt OT:

Jeg læste (var det herinde?) om en som bevidst valgt at lade sit netværk stå
åben, for hvis alle gjorde det kunne man være online mange steder i byen
uden fordyrene abonnementer hos 3, eller hvad nu ellers diverse hot spots
hedder.

At jeg ikke lige gengældte argumentationen og samtidig i lyset af din
sammenligning ikke ville lade min seng stå til afbenyttelse for andre er jo
en anden sag.

Kim

Fra : NFL

Dato : 21-12-04 14:56

"Jens Nielsen" <snopp@webmailidanmarkogandrelande.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> leve. Tænk på jeg sikkert regner med du er kørt galt med vilje og derfor
> ikke blander mig når du er ved at brænde inde i din bil !

Men jeg er helt enig. :)

Nic

Fra : René Løweneck

Dato : 22-12-04 14:32

Hej Frank !

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in message
> [...]

> jo dybest set også være generet af Jeres trådløse net på samme frekvens,

> skynd Jer at skifte kanal, og glem alt om han den letsindige.

Bingo !

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : BJ

Dato : 21-12-04 12:20

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad hulen gør jeg ?

Ring til din advokat, hvis du mener, du i denne situation er i et juridisk
dilemma.

Spørg ham samtidig, hvad du skal gøre, hvis du eks. ser samme nabo kører i
sin bil, hvor der sprunget et forlygtepærer.

--
Bjørn J.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-12-04 01:49

> [...]

> sender på samme kanal, som et par andre baser i ejendommen, så det ville
> være smart, hvis den sendte på en anden kanal.

Hvordan kan du se hvilken kanal den sender på? Nu kører jeg godtnok mac,
men jeg syntes nu ikke jeg kan se hvilken kanal min linksys router
sender på medmindre jeg selv vidste det fordi jeg selv har opsat den.

-snip-

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-12-04 08:34

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Hvordan kan du se hvilken kanal den sender på? Nu kører jeg godtnok mac,
> men jeg syntes nu ikke jeg kan se hvilken kanal min linksys router
> sender på medmindre jeg selv vidste det fordi jeg selv har opsat den.

Jeg er også Mac bruger og som Mac bruger er iStumbler fuldkommen
uundværlig. Skal du lige lynhurtigt på nettet et eller andet sted i
byen, så er den din ven i nøden.

http://www.istumbler.net/

Hvis du er Mac bruger, så kig forbi chatroomet macsnakdk

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : René Løweneck

Dato : 22-12-04 14:22

Hej Jesper !

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.
> Hvad hulen gør jeg ?

Opsiger dit eget internet og bruger hans gratis ? ))))))

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 23-12-04 05:58

ma 20 dec 2004 04:32:09p satte Jesper Haaber Gylling sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Hans netværk er pivåbnet og det er INTET sikkerhed på.
>
> Hvad hulen gør jeg ?

forslag 1)

Opsiger dit bredbånd og nyder gratis internet så længe det varer. Manden /
kvinden med APet vil næppe opdage dig ide han eller hun er så tekniske
analfabeter at de kører med pivåbne netværk. Det er naturligvis ulovligt
men det er der jo så meget6 der er + de sikkert ikke for for tekniske
anlagt og vil kunne spore dig. Det kræver aligevel god teknisk indsigt at
kunne spore andre.

Forslag 2)

Skifter din egen kanal på dit AP og sætter sikkerhed på dit eget netværk.
Husk iøvrigt at skifte din WEP-nøgle tit.

Steven