Roer til fodring af råvildt ??
Fra : Valle

Dato : 20-12-04 13:52

Hej

Er der rigtigt at det ikke er så godt at bruge roer til fodring af råvildt ?

Skulle deres maver gære op hvis roerne har fået frost ?

Hvad er bedst Sukker roer eller almindelige roer ? - hvis man altså kan
bruge roer ?

Mvh Jack Vallentin - Juelsminde.

Fra : Torben F@rum

Dato : 20-12-04 14:18

"Valle" <jack@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skulle deres maver gære op hvis roerne har fået frost ?
>
> Hvad er bedst Sukker roer eller almindelige roer ? - hvis man altså kan

Roer er et udemærket foder, problemet opstår hvis man begynder at fodre med
roer i perioder med mangel på foder.
Hvis råvildtet kan få en tilvænningsperiode først er der ingen problemer
forbundet med roer.

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Fra : Martin [5220]

Dato : 22-12-04 18:18

> Er der rigtigt at det ikke er så godt at bruge roer til fodring af råvildt
> ?

Jeg har ikke set nogle advarselsskilte til råvildtet på de roemarker jeg har
været.

Om du fodrer med det eller de finder det selv på markerne kan jeg ikke se
den store forskel i.

Min erfaring siger at det først er når frosten rigtig sætter ind at de
begynder at spise af dem, sådan er det ihvertfald hos mig.

/Martin

Fra : Tom Knudsen

Dato : 22-12-04 21:02

> [...]
>
> Skulle deres maver gære op hvis roerne har fået frost ?
>
> Hvad er bedst Sukker roer eller almindelige roer ? - hvis man altså kan

Det du skal være opmærksom på med alle drøvtyggere er ikke pludselig at
tilbyde dem store mængder letfordøjeligt kulhydrat (f.eks. hel kerne el.
majs). De vil foræde sig. Dvs. de æder løs fordi det er til rådighed.

Det er deres mave (den af de 4 funktionelle maver man kalder vommen) ikke
vant til, der sker derfor en alt for hurtig bakteriel omsætning af
kulhydraterne, det giver en sænkning i vomindholdets pH (via opformering af
syredannende bakterier) - det kan vomslimhinden ikke tåle og beskadiges. En
beskadiget slimhinde har ikke samme modstandskraft som en ikke-beskadiget.
Derfor kan der blive direkte adgang til blodbanen over vomvæggen - det er
ikke godt! Der kan ske mange ting afhængig af graden af
"grutforgiftningen" - når det er værst kan dyret dø.

Altså tildel dem energirigt foder i mængder der ikke er for voldsomme og
suppler med mindre energirigt foder. Der skal selvfølgelig være så meget
energi i foderet (f.eks. godt hø) at det ikke direkte koster dem ressourcer
at æde det (f.eks. halm). Foderet skal generelt være af en god kvalitet
(ikke råddent osv.).

Umiddelbart kan jeg ikke se at roerne er det helt store problem. Du skal
sørge for at de ikke er fuldstændig indsølede i møj og skidt og sørg for at
udfodre dem tit, lidt af gangen i et tyndt lag på et så tørt underlag. (Så
får de ikke for mange og roerne rådner ikke i en bunke på jorden.)

Mht. frosten kan jeg forestille mig at der kan ske en alkoholgæring af
sukkeret i roerne. Det kan dyrene tåle lige så dårligt - eller dårligere -
end os ;)

Nogle steder fodrer man med havre på strå (neg) og godt hø bestående af
lucerne og kløvergræs, af kraftfoder tildeles foder-/sukkerroer og
majskerne.

Med venlig hilsen
Tom Knudsen

Fra : Valle

Dato : 22-12-04 21:47

Jeg takker for de gode svar, kan i have en god jul

Mvh Jack Vallentin - Juelsminde