Skudsikker opskrift på vanillekranse!
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-12-04 16:03

Hejsa alle sammen,

Nå, nu er brunekagerne, kokoskransene, fedtebrødene, fedtkagerne,
kyssene,klejnerne, jødekagerne og nødde- chokoladekagerne i hus. Min sorte
samvittighed gælder vanillekransene! Jeg har efterhånden prøvet adskillige
opskrifter, men endnu ikke fundet den rette. Dem jeg lavede i fjor, var
tålelige men jeg har forlagt opskriften.
Hvem vil dele deres "hemmelige" og bedstemors-perfekte opskrift på
vanillekranse med mig?

Glædelig Jul til alle....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Spirrevip

Dato : 21-12-04 16:25

©

Vaniliekranse

500 gram hvedemel ( ca. 8½ dl.)
½ tskf. hjortetakssalt
250 gram smør
2 stænger vanille
50 gram mandler
250 gram sukker ( 3 dl.)
2 æg

Bland mel og hjortetakssalt. Hak smørret i og smuldr det dernæst grynet med
fingrene.
Tilsæt frøene af de flækkede vanillestænger. Skold, smut og hak
mandlerne meget fint.
Bland suukker, æg og mandler i fedtstofblandingen og ælt hurtigt dejen
sammen.
Læg den koldt, i mindst 1 time, men gerne til næste dag.
Kør dejen gennem kødmaskinens stjerneform. Skær dejen i mindre stykker og
form til kranse.
Bag kagerne i 6 - 8 min. ved 200 grader.
Lad kagerne køle af på en bagerist før de lægges i kagedåse med tætsluttende
låg.

Denne opskrift er god, da kagerne ikke flyder ud under bagningen.