backup af harddisc på dvd og efterfølge
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-12-04 14:01

Hej NG.

Ved ikke om det er den rigtige gruppe jeg spørger i... Ellers må i lige
(venligst) rette det.

Nu bruger jeg jo en masse tid på at installere windows xp og opdatere
programmer osv... Kan jeg ikke brænde en dvd når jeg er færdig, så jeg
én gang for alle bare kan geninstallere det på dvd'en og så nå frem til
et fuldt køreklart system.

Jeg gider jo helst ikke at gentage denne ufatteligt langsomme proces med
forskellige cd'ere og opdateringer m.m. mere end højst nødvendigt.
Norton Ghost syntes jeg jeg kan huske at have hørt noget om...

Man bør kunne lave en recovery ved at boote fra en cdrom/dvd og så hente
det hele derfra, på én gang...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 19:44

> [...]
> Ghost syntes jeg jeg kan huske at have hørt noget om...
>
> Man bør kunne lave en recovery ved at boote fra en cdrom/dvd og så hente

Den her følger jeg lige med i, da jeg har tænkt over samme spørgsmål længe!

Kh. John

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-12-04 20:30

Martin Jørgensen wrote:
> Norton Ghost syntes jeg jeg kan huske at have hørt noget om...

Ja - Norton Ghost kan lave en imagekopi af en harddisk, der er lige til at
lægge ind igen på samme eller andre PC'er.

Men hvis det er system-drevet med Windows på, så kræver det at alt hardware
er ens, da der ellers vil være problemer med drivere.

Det kan så - i nogle tilfælde løses ved at lave en installation af Windows
bagefter og vælge at "Reparere" - men det vil ikke virke hver gang, hvis
hardwaren er forskellig.....

Data-drev er der ikke problemer med - der kan du sagtens gøre det.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-04 12:32

Jan Vestergaard wrote:

> Men hvis det er system-drevet med Windows på, så kræver det at alt
> hardware er ens, da der ellers vil være problemer med drivere.

Hvis man fjerner al support for hardware inden man lukker ned,
genstarter i fejlsikret tilstand og fjerner resten, så vil Windows
detektere alt hardware ved første opstart. I dk.edb.hardware.drev mener
jeg at metoden blev forklaret. Metoden er iøjeblikket i test hos en
kammerat

Jeg melder tilbage efter jul.

> Windows bagefter og vælge at "Reparere" - men det vil ikke virke hver
> gang, hvis hardwaren er forskellig.....

Jo, det virker hver gang.

Jesper G. Poulsen

Fra : L[x]

Dato : 20-12-04 13:01

Jesper G. Poulsen wrote:

> I dk.edb.hardware.drev mener
> jeg at metoden blev forklaret. Metoden er iøjeblikket i test hos en
> kammerat

Kan du ikke eventult smide et link eller id til tråden? Jeg er nysgerrig.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-04 17:19

L[x] wrote:

> Kan du ikke eventult smide et link eller id til tråden? Jeg er
> nysgerrig.

Jeg fandt et mere fyldestgørende indlæg - skribenten er den samme

Jesper G. Poulsen

Fra : L[x]

Dato : 20-12-04 17:37

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg fandt et mere fyldestgørende indlæg - skribenten er den samme

Mange tak. :)

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-12-04 17:59

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg fandt et mere fyldestgørende indlæg - skribenten er den samme

Det er da ikke optimalt. Hvad så hvis man skifter noget andet end
motherboardet?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-04 21:36

Martin Jørgensen wrote:

> Det er da ikke optimalt. Hvad så hvis man skifter noget andet end
> motherboardet?

Hvad tænker du på?

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-12-04 01:31

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvad tænker du på?

Bare en tanke... Hvad hvis man skifter ram'en, gpu'en, lydkort... Det
virker måske også, når den autodetect'er det? hmm. tjaah, okay.

Men i det indlæg du citerer, snakker de om at skifte motherboard. At
lave backup er jo ikke det samme som bare at skifte motherboard. Så står
der noget om at man skal kopiere alle .cab filerne osv... Jeg kan ikke
rigtigt se hvad jeg skal gøre...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-12-04 19:49

Martin Jørgensen wrote:

> Bare en tanke... Hvad hvis man skifter ram'en, gpu'en, lydkort... Det
> virker måske også, når den autodetect'er det? hmm. tjaah, okay.

Jeg kan skifte GPU, lydkort og andet sjovt uden at skulle reinstallere
noget.

> Men i det indlæg du citerer, snakker de om at skifte motherboard. At
> lave backup er jo ikke det samme som bare at skifte motherboard. Så

Den samme metode kan sagtens anvendes. Desuden får man en backup der er
bundkort-uafhængig.

> står der noget om at man skal kopiere alle .cab filerne osv... Jeg
> kan ikke rigtigt se hvad jeg skal gøre...

Det afhænger af den metode du vil anvende. Som du ser, så er der et
utal af forskellige metoder der alle giver samme slutresultat.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-12-04 17:57

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Men hvis det er system-drevet med Windows på, så kræver det at alt hardware
> er ens, da der ellers vil være problemer med drivere.

Det er ihvertfald ens, lige foreløbigt (har lige købt ny 'puter). Men
jeg har ikke noget diskettedrev. Jeg kan vel boote fra en cd, ligesåvel?

Hvis jeg fra cd-drevet kan lægge system-filer ind (ikke windows, dos?)
på c-drevet, så jeg derefter kan boote fra harddisken.... Så kan jeg vel
restore fra cd-drevet og samtidigt overskrive systemfilerne jeg har lagt
på harddisken, for at kunne boote?

Det kan norton ghost som det eneste program?

> [...]
> hardwaren er forskellig.....
>
> Data-drev er der ikke problemer med - der kan du sagtens gøre det.

Jaja, data-drev er let nok.

Fra : Aksel

Dato : 19-12-04 21:08

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ghost syntes jeg jeg kan huske at have hørt noget om...
>
> Man bør kunne lave en recovery ved at boote fra en cdrom/dvd og så hente

Norton Ghost kan lave en backup af alt indhold på et drev og man kan senere
gendanne drevets indhold som det var på backup tidspunktet, man kan også
overføre indholdet til en anden HD.

Hvis det skal overføres til en anden computer kan der blive problemer med
drivere, men de gange jeg har gjort det har Windows fundet ny hardware ved
opstart og installeret drivere, nogle gange kan det være nødvendigt at
starte flere gange før alle drivere er på plads.
Hvis man skal sætte flere computere op med en firmalicens sparer man meget
tid ved at installere en af dem og derefter ghoste de andre, det kan gøres
over netværk, så skal de tomme PCer startes med en bootdiskette som kan
laves fra Ghost.

Jeg plejer at tage en backup når al hardware kører korrekt og Windows og
antivirus er opdateret, derefter installerer jeg Office og de
hjælpeprogrammer jeg normalt bruger og tager en ny backup på er DVD RW.

Den anden backup bruger jeg til at rense computeren hvert halve år, så skal
jeg bare downloade opdateringer og nødvendige programmer der er kommet siden
sidst, så tager jeg en ny backup på en ny DVD RW, den tidligere brugte
bruges så et halvt år senere.
Men husk at tage backup af dokumenter og foretrukne før gendannelse, alt på
disken bliver overskrevet.

Backup af dokumenter mm. bliver meget lettere hvis du i browser og mail
program sætter foretrukne og mails til at ligge i mappen "Dokumenter" så er
det det eneste der skal tages backup af, især Outlook Express gemmer
mailmappen så den er meget svær at finde.

Hilsen Aksel