Flæskesteg og and i samme ovn - NU er det ~
Fra : Margrete Johansen

Dato : 19-12-04 08:29

Hej gruppe.

Hvordan gør I når I steger julemaden? Vi skal ha' flæskesteg med sprød svær
og andesteg med saftigt kød og sprødt skind.

Hvordan er det lige man gør det?

Julehilsen Margrete

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-12-04 13:04

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message

> Hvordan er det lige man gør det?

Smider dem i ovnen om morgenen, sætter temperaturen på 100 grader, og bruger
resten af dagen på tilberedning af alt det gode tilbehør. En steg på et par
kg og en and på ca. tre kg er færdig stort set samtidig efter 10 timer. Husk
at hive anden ud, inden du giver flæskestegen 5-10 min. under grill.

--
-Jens B.

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 19-12-04 15:24

Jens Bruun wrote:
> [...]
> timer. Husk at hive anden ud, inden du giver flæskestegen 5-10 min. under

Med det efternavn, kan det da aldrig glippe for dig, med de sprøde svær ?
--
/Sv-E

Fra : F.Hansen

Dato : 19-12-04 15:54

"Svend-Erik Kjær Madsen" <sv-erik@fjernstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Med det efternavn, kan det da aldrig glippe for dig, med de sprøde svær ?
> --
Så er det godt at han ikke hedder Brandt til efternavn

God jul
Finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-12-04 16:49

"Svend-Erik Kjær Madsen" <sv-erik@fjernstofanet.dk> wrote in message

> Med det efternavn, kan det da aldrig glippe for dig, med de sprøde
> svær ?

Du hentyder forhåbentlig til mine små sukkerstegte kartofler, ikke? Det med
sværen må være en stavefejl.

--
-Jens B.

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 20-12-04 09:07

Jens Bruun wrote:

> Du hentyder forhåbentlig til mine små sukkerstegte kartofler, ikke? Det
> med sværen må være en stavefejl.

Bruune kartofler, tja.

Tænk lige over hvor svært det er for mig at lave surkål !!

--
/Sv-E

Fra : Crazy Camilla

Dato : 19-12-04 18:53

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan gør I når I steger julemaden? Vi skal ha' flæskesteg med sprød
> svær og andesteg med saftigt kød og sprødt skind.

Hej.

Jeg har aldrig selv prøvet at arrangere julemad, men jeg ved min mor altid
steger anden dagen før og så flæskestegen selve juleaftensdag.
Hun synes det er nemmere, dels mht. pladsen i ovnen og dels så man ikke skal
stå og klargøre anden samme dag, før og efter stegningen. Den skal jo fyldes
med diverse sager inden stegningen, og efter stegningen skal den skæres ud
osv. det tager alt sammen tid, og den er der jo ikke for meget af med alt
det andet, der også skal nås.

MVH Camilla.

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 19-12-04 20:35

Jeg laver altid anden først og når den er færdig sætter jeg stegen ind. Når
stegen er færdig og skal hvile 20 min bliver den parteret and sat ind
penslet med andefedt og får de ca 20 min som stegen hviler. Så det gælder
bare om at regne baglæns så det passer med tidspunktet for julemiddagen.

Mvh
Karsten

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 20-12-04 14:24

> [...]
>
> Hvordan er det lige man gør det?
>
> Julehilsen Margrete
>
> Steg anden lillejuleaften, parter den og læg den i en bradepande oven på
svedsker og æbler.
På den måde er man fri for alt det fedteri juleaften og stegen kan stå
og langtidsstege hele juleaftensdag. Inden servering af anden får den lige
et ordentligt tryk 16 i ovnen. Husk at dryppe lidt appelsin og salt på , så
bliver den både smuk og sprød.

MVH Karin

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-12-04 20:06

Tak for mange gode svar - fugl og sul i samme ovn - det lyder som om det nok
skal blive jul, igen!