Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilken font skal jeg vælge?
Fra : Jesper F. Jørgensen

Dato : 20-05-01 00:05

I Photoshop skal jeg lave et billede (en menu) med en forholdvis lille
skrift størrelse (omkring størrelse 12), men skriften bliver en smule
grumset. Jeg har forsøgt mig med Arial, størrelse 12 (skriften er skrevet
med STORT), bold og strong - ellers bliver den for svag. Men som sagt
skriften bliver ikke "ren". Er der nogle der har forslag til hvordan det
gøres bedre, hvilke indstillinger og hvilke fonts er gode til formålet?

Skriften på www.chart.dk ved "Tilmeld website" er pæn - gerne noget lignende
den (bare ikke kursiv). Er der for resten én der ved hvordan man laver sådan
en "fade-out" som chart benytter (en tutorial til gif-animationen ville være
alletiders)?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 20-05-01 03:07

"Jesper F. Jørgensen" <dsl33195@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> skriften bliver ikke "ren". Er der nogle der har forslag til hvordan det
> gøres bedre, hvilke indstillinger og hvilke fonts er gode til formålet?

Har du prøvet at slå anti-aliasing fra? Det er som regel en god idé
at gøre hvis det er lille skrift du har med at gøre da anti-aliasing
slører teksten eller "fader" de yderste pixels i din skrift. Nu ved jeg
ikke hvilken version af Photoshop du bruger, men i version 6.0 kan
du vælge tekstværktøjet og så vælge "None" i det felt der har med
anti-aliasing at gøre i værktøjsbjælken.

Mht. skriftvalg så er det i hvert tilfælde dumt at vælge serif-skrifter
Altså fonte med fødder og andre "krummelurer" på. Specielt ikke
når det er forholdsvis små skriftstørrelser som skal kunne læses
på skærm.

Hvis du bruger Windows og True-type så har Microsoft udgivet en
pakke med fonte som skulle være fine til skærm hvad angår læs-
barheden. Du kan hente dem her:

> [...]
> en "fade-out" som chart benytter (en tutorial til gif-animationen ville være

Hvis du i forvejen har Photoshop så har du sikkert også Image-
Ready. Det nemmeste for dig er simpelthen at gemme billedet
på disk og så studere hvordan det er lavet. Hvis jeg henter det,
så kan jeg se det består af 5 "frames" som du kan sammenligne
med lag i Photoshop. De optræder for øvrigt også som lag i
ImageReady, som på mange måder ligner Photoshop i opbygning.

Du kan jo evt. prøve at lure denne her:
ImageReady afslører det hele. Den viser at den første frame står
der i 3 sec. og bliver så afløst af de tre efterfølgende, som hver
især står på skærmen i 0.1 sec. før de skifter. Den sidste frame
står der i 5 sec. hvorefter hele balladen starter forfra.

De gange jeg har rodet med animerede gif'er har jeg lavet for-
arbejdet i Photoshop og så lavet selve animationen i Image-
Ready, men egentlig er ImageReady opbygget så du sagtens
kan lave det hele fra bunden af i den. Alligevel kan jeg bedre
lide at bygge det op i Photoshop og så først sende det hele
til ImageReady når det er som jeg vil have det, men det er jo
smag og behag.

Som du ser så er det egentlig uhyre simpelt bygget op.
Du kan jo f.eks. åbne et billede af en sød pige inde i Photoshop
og så stille billedet i den størrelse det nu skal have den færdige
gif til at være i.
Pixeldimensionerne på grafikken fra chart.dk er 110x160 pixels
og det gælder jo om ikke af få den for stor så den tager for lang
tid at hente. (Den fra chart.dk fylder 40.6 Kb.)

Nu bygger du simpelthen din animation op i Photoshop.
Hver gang du skal have et skift i animationen så laver du et nyt
lag i lagpaletten og på hver enkelt lag laver du de effekter som
nu skal foregå. Som du ser på grafikken fra chart.dk, så har de
taget farvemætningen af det første lag. Det næste lag har så
fået lidt mere farve, mens teksten på laget er kørt ned i gennem-
sigtighed. Næste lag igen har så fået lidt mere farve og teksten
er kørt endnu mere ned i gennemsigtighed. Det sidste lag har
så fået fuld knald på farven og teksten er skiftet ud med det
der nu skal stå til sidst.

Når du har alle dine lag som de skal være i Photoshop, så
trykker du Shift + Ctrl + M eller klikker på det lille ikon nederst
i værktøjspaletten.
- hvorefter ImageReady vil starte og dit billede vil ende ovre
i det program helt automatisk.

Nu vil du så kunne se dit billede lidt på samme måde som i
Photoshop. Hvis du kigger i din lagpalette så har du alle lagene
endnu, men du skal have lavet frames ud af dine lag for at kunne
få bevægelse i det. Hver frame er det samme som det enkelte
billede i en tegnefilm, kan man vel egentlig godt sige.
Prøv at gå op i Window og vælge Show Animation, hvis du ikke
allerede kan se den. Nu får du en palette frem hvor du kan se
en enkelt frame i. Denne frame svarer til det første lag i din lag-
palette, men du skal jo have lavet en frame ud fra hvert lag, og
det kan du gøre i sidemenuen til animation-paletten. Funktionen
hedder "Make Frames from Layers":

Som så resulterer i dette:

Nu er der ikke langt igen. ;)
Du skal nu have stillet hvor lang tid du vil have hver enkelt frame til
at optræde i sekunder. Det kan du gøre ved at klikke på den lille
pil nedenunder hver frame.
du vælge imellem nogle faste værdier, eller du kan klikke på den
der hedder "Other" og så selv skrive en eller anden værdi.
(Du kan vælge alle frames på en gang ved at klikke på den første,
trykke shift ned og så klikke på den sidste, eller du kan bruge Ctrl.
til at markere enkelte frames ud, på samme måde som når du
markerer flere filer i en mappe i Windows f.eks.)

Så er der kun tilbage at bestemme hvor mange farver din Gif skal
ligge i og samtidig finde ud af hvor meget den kommer til at fylde.
Antal farver har jo indflydelse på filstørrelsen bla. Til det har du en
palette der hedder Optimize. Her kan du stille antal farver og nogle
andre ting, som jeg ikke gider at komme ind på her.
Hvis du samtidig klikker på det felt over dit billede der hedder
Optimized, så kan du se hvad det fylder ved forskellige antal farver
og hvor lang tid det tager at hente med et 28.8k modem, eller hvad
du nu vælger at stille den til.
kan se så fylder den mere, jo flere farver du vælger at putte i.
Tricket går så ud på at man ikke putter flere farver i end der er
behov for, men selvfølgelig nok til at man kan vise det man gerne
vil vise.

Når du har stillet det så er der kun tilbage at trykke Shift + Ctrl
+ Alt + S (eller File => Save Optimized As) - og så er den potte
sådan set ude. Husk på at du altid kan trykke Ctrl + Alt + P inde
fra ImageReady og så se animationen i den browser du har
installeret. Mange gange er det en bedre idé end at se på
animationen inde i ImageReady med Play-knappen i Animation-
paletten, for den passer ikke for godt med den hastighed man
reelt kommer til at se den med i browseren.

Jeg har lige lavet en hurtig Gif som du kan tjekke på følgende link.
Den har samme størrelse som den fra chart.dk hvad pixeldimen-
sioner angår, og antal sekunder hver frame bliver vist i er også det
samme. Dog er indholdet ikke helt magen til. Man skulle jo nødig
bliver kaldt for copycat ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jesper F. Jørgensen

Dato : 20-05-01 12:13

Tak for den grundige forklaring! Jeg tror mig nu i stand til at kunne lave
gif-animationen. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får teksten til at
"fade-ud" (som http://www.chart.dk/gfx2/but_tilmeld_up.gif ). Jeg har
forsøgt mig med en hel del og ledt efter tutorials til det, men uden held.
Forslag?

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 20-05-01 14:26

> [...]

> "fade-ud" (som http://www.chart.dk/gfx2/but_tilmeld_up.gif ). Jeg har
> forsøgt mig med en hel del og ledt efter tutorials til det, men uden held.

Det er vel et eller andet mouseover med flere forskellige tekster
der bliver lysere og lysere, eller noget i den stil. Her skal nok
også noget programmering ind i billedet, som de er ret gode til
ovre i <news:dk.edb.internet.webdesign > vil jeg tro.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jesper F. Jørgensen

Dato : 20-05-01 17:16

> [...]
> også noget programmering ind i billedet, som de er ret gode til
> ovre i <news:dk.edb.internet.webdesign > vil jeg tro.

Programmeringen har jeg styr på, det er hvordan jeg gør teksten lysere og
lysere. Jeg læste engang en tutorial til det på nettet, men jeg kan ikke
finde siden igen. Det er vel noget med Gausian Blur, men effekten bliver
ikke god.

Fra : Thomas

Dato : 20-05-01 18:19

> [...]
> lysere. Jeg læste engang en tutorial til det på nettet, men jeg kan ikke
> finde siden igen. Det er vel noget med Gausian Blur, men effekten bliver

Det kunne ligne noget outer-glow der er lagt på teksten af flere omgange.
Hvis det er gaussian blur, så er der stadig et lag med den originale tekst
øverst, da den stadig står rimelig skarpt.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Madsen

Dato : 20-05-01 19:06

> [...]
> lysere. Jeg læste engang en tutorial til det på nettet, men jeg kan ikke
> finde siden igen. Det er vel noget med Gausian Blur, men effekten bliver

Ligesom Thomas tror jeg også det er Outer Glow. Jeg har været
ved at ekperimentere med det og det er den effekt det ligner mest.
Det første tekslag som man ser når man ikke har musen over knap-
pen, ser ud som om det er kørt en smule den i gennemsigtighed
og så er resten af lagene ellers gjort mere og mere ugennem-
sigtige og har fået tilføjet Outer Glow som er varieret lidt i Opacity
og måsk Spread.

Tjek evt. her. <URL: http://www.wol.dk/~hijklm/imageready/glow.gif >
Hvordan man laver en Rollover aner jeg ikke, men det kan man vist
også gøre i ImageReady. Klik på Opdater i browseren for at se den
forfra.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-01 12:48

On Sun, 20 May 2001 04:07:25 +0200, Madsen wrote:

> [...]

.... og Madsen svarede med en imponerende grundighed med illustrerede
eksempler, pindet ud så enhver vil kunne lave det hjemme hos sig selv.

Det er gutter som Madsen livet på nettet værd at leve. Tak )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Madsen

Dato : 20-05-01 14:51

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev:

> ... og Madsen svarede med en imponerende grundighed med illustrerede
> eksempler, pindet ud så enhver vil kunne lave det hjemme hos sig selv.

Tak for rosen Kurt, men tjek nu lige efter om det ævl jeg har sagt
er rigtigt inden du begynder at printe det ud. Regn ikke med at
alt hvad du læser på usenet er korrekt. ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : emj

Dato : 20-05-01 15:58

Madsen skrev i <9e8i7u$bbf$1@news.inet.tele.dk>:

>Regn ikke med at
>alt hvad du læser på usenet er korrekt. ;)

Alligevel kan noget ukorrekt sludder som regel få eksperterne op af
stolen, så de kommer med korrektioner og det er jo i grunden slet ikke
så galt.
Hilsen emj

--
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-05-01 16:31

On Sun, 20 May 2001 16:58:28 +0200, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Alligevel kan noget ukorrekt sludder som regel få eksperterne op af
>stolen, så de kommer med korrektioner og det er jo i grunden slet ikke
>så galt.

Som professionelt uddannet i kildekritik kunne jeg ikke have sagt det
bedre. Netop det gør usenet til et ret pålideligt sted at hente
information.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Madsen

Dato : 20-05-01 17:40

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Alligevel kan noget ukorrekt sludder som regel få eksperterne op af
> stolen, så de kommer med korrektioner og det er jo i grunden slet ikke
> så galt.

Set fra en anden vinkel:
Hvem skal stille kriterier op for hvem der er eksperter og
hvor sandheden i så fald kommer fra? ;)

Det var det jeg mente med at man ikke altid skal regne
med at noget er korrekt, bare fordi man læser det på
usenet, men det er rigtig at det er en fordel at der altid
kommer flere synspunkter på samme sag.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)