Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløselighed i scannere
Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-12-04 22:55

I en handels newgruppe fremførte Niels følgende, som jeg aldrig fik svar på.

Måske kan svaret komme i en diskussionsgruppe:

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> En Crosfield Magnascan aftaster med en laser, og den har en optisk
> opløsning på 10.000 dpi.

Vil du forklare hvordan man aftaster et farvebillede med en laser og får
farver ud af det ?

Med almindelig viden om fysik og optik er en laser en lyskilde med koherent
lys af een bølgelængde. For mig at se kan det derfor ikke lade sig gøre at
se farver med en laser.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-12-04 00:48

In article <41c3559c$0$22693$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
> lys af een bølgelængde. For mig at se kan det derfor ikke lade sig gøre at

Man kan vel lave både en rød, grøn og blå laser - men det holder nok
ikke alligevel ? Eller gør det ?

Laser er noget med man banker noget lys frem og tilbage mellem nogle
spejle, og når energien er høj nok slipper det igennem, det var det
ihvartfald i gamle dage. Teoretisk kunne del vel laves uden at være
smalspektret.

Fra : HKJ

Dato : 18-12-04 08:47

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> spejle, og når energien er høj nok slipper det igennem, det var det
> ihvartfald i gamle dage. Teoretisk kunne del vel laves uden at være

Det kan det ikke, laser lys er, per definition, monocromatic og i fase.

Fra : AS

Dato : 18-12-04 09:05

> [...]
> spejle, og når energien er høj nok slipper det igennem, det var det
> ihvartfald i gamle dage. Teoretisk kunne del vel laves uden at være

Oh.., det kunne være muligvis i rigtig _gamle dage_ før laser tid.

(No offense, men det er ikke sådan)