En af vores to katte, tisser på gulvet...?
Fra : Melanie

Dato : 17-12-04 14:04

Hej ng

Historien kort fortalt.
Vi havde 2 hunde og tog katte. En hund var syg og blev aflivet. Samme dag
flyttede vi i et stort 2 etagers hus. Kattene fik en nat alene i huset og
faldt godt til på den måde. Hunden kom så, og ingen større problemer der. Så
fik vi en ny nr. 2 hund, som er vant til katte. Kattene er ikke så vilde med
ham, men den ene er ok på lidt balade, hvor i mod den anden slet ikke vil
ned fra 1. sal mere. Derfor har vi rygget kattenes mad, vand og bakke på 1.
sal, og det har hjulpet, men....
En af kattene tisser på gulvet! Hvem af dem ved vi ikke, men vi finder små
gule pletter hist og her på gulvet. Ofte også på tøj som ligger frit fremme.

Hvad sker der for den ene kat?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe?

Måske skulle jeg nævne at vi snart har boet her 1 md. Begge katte er huner.
Den ene er ca. 3½ år og den anden ca. ½ år.

Håber nogen kan give mig nogle råd.

Mvh Melanie

Fra : Denise

Dato : 17-12-04 14:23

Melanie wrote:
> [...]
>
> Måske skulle jeg nævne at vi snart har boet her 1 md. Begge katte er
> huner. Den ene er ca. 3½ år og den anden ca. ½ år.

Hej Melanie
Du kan læse lidt om urenlighed på vores allesammens hjemmeside
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=46&cat=1 det kan
være du kan gætte på nogle af de ting, der nævnes. Det første der faldt mig
ind var måske den yngste var ved at blive kønsmoden, den anden var at det
var en demonstration pga ny hund. At hun ikke vil komme ned, mon ikke bare
det er et spørgsmål om tid indtil den bliver nysgerrig.

--
Hilsen Denise

Fra : Melanie

Dato : 17-12-04 15:23

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

Hej Denise

> Hej Melanie
> Du kan læse lidt om urenlighed på vores allesammens hjemmeside
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=46&cat=1

Sikke et godt link. Tusind tak!

>det kan
> være du kan gætte på nogle af de ting, der nævnes. Det første der faldt
mig
> ind var måske den yngste var ved at blive kønsmoden,

Ja det kan vel godt passe. Hun skal steraliseres alligevel. Hjælper det på
problemet? Hvorfor tisser den hist og her fordi den er ved at blive
kønsmoden?

>den anden var at det
> var en demonstration pga ny hund. At hun ikke vil komme ned, mon ikke bare
> det er et spørgsmål om tid indtil den bliver nysgerrig.

Ja, det er også muligt...

> --
> Hilsen Denise

Jeg har nu ringet til dyrlægen, efter at have læst dit medsente link. Der er
bestilt tid til en steralisition, til den ene kat i mellemjulen (Bornholmsk
for mellem jul og nytår.) Dyrlægen mente bestemt at det var det der er
galt, men vi vil da bruge lidt mere tid på vores katte det næste stykke tid.
Tak for de gode råd.

Mvh Melanie

Fra : Denise

Dato : 17-12-04 16:31

Melanie wrote:
> "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

>Sikke et godt link. Tusind tak!

Velbekomme. Der står faktisk meget ret godt på "vores" hjemmeside

> Ja det kan vel godt passe. Hun skal steraliseres alligevel. Hjælper
> det på problemet? Hvorfor tisser den hist og her fordi den er ved at
> blive kønsmoden?

Aner det ikke, ved bare de gør det. Hankatten strinter for at afmærke sit
territorie, måske det er det samme.

> Jeg har nu ringet til dyrlægen, efter at have læst dit medsente link.
> Der er bestilt tid til en steralisition, til den ene kat i
> mellemjulen (Bornholmsk for mellem jul og nytår.)

Hæ hæ, så du er Bornholmer. Det skal nok hjælpe når den bliver ordnet.

>Tak for de gode råd.

Velbekomme

--
Hilsen Denise

Fra : Melanie

Dato : 18-12-04 07:41

> Hæ hæ, så du er Bornholmer. Det skal nok hjælpe når den bliver ordnet.

Nej jeg er ikke Bornholmer, men har giftet mig med en, og bor der. Jeg
grinte selv en del da jeg hørte det udtryk, så det syntes jeg lige I skulle
have med på vejen.

> --
> Hilsen Denise

Mvh Melanie

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-12-04 14:34

> [...]
>
> Måske skulle jeg nævne at vi snart har boet her 1 md. Begge katte er huner.
> Den ene er ca. 3½ år og den anden ca. ½ år.

Hej Melanie,

Der er vist ikke så meget om, at det der sker for den ene kat er, at den
er stresset. Først en flytning samt en hund der "forsvinder". Dernæst en
ny hund i huset. Jeg tror, at det hele er blevet for meget for den ene
kat.

Stress er sammen med unrinvejslidelser synder nr. 1, når det handler om
at tisse de forkerte steder. Så hvis du er sikker på, at katten ikke har
enten blæresten eller blærebetændelse (sidder og "trykker" for at tisse
og tisser ofte, evt. med blod i urinen), så kan du forsøge dig med
Feliway. Det skulle kunne berolige en utryg kat. Man kan få det, så det
kan sættes i stikkontakten. På den måde udgiver det hele tiden en duft,
som beroliger katten. Det var måske en forsøg værd.

Ellers så tror jeg, at missen skal bruge noget tid til at lære at leve
med alle de store omvæltninger.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Melanie

Dato : 17-12-04 15:28

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

Hej Betina

> [...]
> er stresset. Først en flytning samt en hund der "forsvinder". Dernæst en
> ny hund i huset. Jeg tror, at det hele er blevet for meget for den ene

Ja, det kan vi skam godt forstå. Vi har også bare knoklet løs i over 1 md.
nu med alt det flytteri og istansættelse.

> [...]
> enten blæresten eller blærebetændelse (sidder og "trykker" for at tisse
> og tisser ofte, evt. med blod i urinen),

Blod har jeg slet ikke set til. Kun små gule pletter mange steder på
gulvene.

> [...]
> kan sættes i stikkontakten. På den måde udgiver det hele tiden en duft,
> som beroliger katten. Det var måske en forsøg værd.

Dyrlægen sagde til mig at det kun virker i 2 ud af 10 tilfælde. Han syntes
vi skulle prøve steralisation først.

> Ellers så tror jeg, at missen skal bruge noget tid til at lære at leve
> med alle de store omvæltninger.

Helt ening. Der er nu sat mere tid af til kattene...

> Med venlig hilsen
> Betina Rasmussen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Tak for svarene, og god jul.

Mvh Melanie

Fra : Crazy Camilla

Dato : 18-12-04 18:39

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse

> Dyrlægen sagde til mig at det kun virker i 2 ud af 10 tilfælde. Han syntes
> vi skulle prøve steralisation først.

Hej.

Det tror jeg ærligt talt kun dyrlægen siger for at tjene penge på
sterilisationen.
Her i huset virker Feliway spray fint mod kradseri på gulvtæppet.
Jeg har aldrig prøvet Feliway til stikkontakten.

MVH Camilla.

Fra : Melanie

Dato : 18-12-04 19:13

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Her i huset virker Feliway spray fint mod kradseri på gulvtæppet.
> Jeg har aldrig prøvet Feliway til stikkontakten.

Ja, måske du har ret, men katten skal steraliseres alligevel. Det har hele
tiden været planlagt, men ville bare have ventet til foråret. Nu er det bare
fremskyndet til mellemjulen.

Skulle jeg få problemer igen, vil jeg da prøve det.

Mvh Melanie

PS. Der har vist ikke været tis på gulvet i 24 timer nu.

Fra : Kate

Dato : 19-12-04 13:56

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> wrote in

> Det tror jeg ærligt talt kun dyrlægen siger for at tjene penge på
> sterilisationen.

Ikke hvis det er en ordentligt dyrlæge. For det første ved det fleste
godt at den blivende kunde er den tilfredse kunde og for det andet så
spredes sådan noget med lynets hast, så hvis der er flere dyrlæger i
området at vælge mellem så bliver sådan en hurtigt sorteret fra.

Desuden siger Melanie selv at katten skal steriliseres alligevel, så er
pengene jo slet ikke givet dårligt ud.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.