Vedr. ophavsret
Fra : Inga Schmidt

Dato : 17-12-04 12:25

En kunde har leveret billedmateriale til en hjemmeside, som jeg skal lave.
Materialet kommer angiveligt fra en brochure over nogle produkter, som
kunden forhandler, men skal her bruges som vekommendes egne billeder. Kunden
siger, hun gerne må bruge dem, men jeg er lidt i tvivl m.h.t. sammenhængen.
Spørgsmålet er: Kan jeg som webdesigner hænges op på uretmæssig brug af en
andens materiale, eller er det min kunde, der i givet fald hæfter for det?
Mvh Inga

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-04 12:44

Scripsit "Inga Schmidt" <minusspaminga_schmidt@get2net.dk[fjern minusspam]>

> En kunde har leveret billedmateriale til en hjemmeside, som jeg skal
> lave.

Er du ikke tilfreds med det svar Kristian Storgaard skrev da du
stillede ordret samme spørgsmål i går?

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Fra : Inga Schmidt

Dato : 17-12-04 12:57

Det ville jeg da sandsynligvis være, men jeg kan ikke finde mit spørgsmål?
Nu har jeg ledt igen - igen, og det er altså ikke på min nyhedslæser. Håber
meget, han gider gentage svaret
Mvh Inga

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-12-04 20:26

Inga Schmidt wrote:
> Det ville jeg da sandsynligvis være, men jeg kan ikke finde mit spørgsmål?

Du har sikkert indstillet Outlook Express til ikke at vise læste indlæg.
Du kan eventuelt få hjælp til at ændre indstillingen i

> Nu har jeg ledt igen - igen, og det er altså ikke på min nyhedslæser. Håber
> meget, han gider gentage svaret

Du kan også søge på Google, hvor alle indlæg normalt kan findes, også
dit eget. http://groups.google.dk

Kristians svar kan du finde her:

http://groups.google.dk/groups?q=inga+storgaard+group:dk.videnskab.jura&hl=da&lr=&selm=BDE7C1F1.115C8%25kristian.storgaard%40REMOVE_THIS_mail.dk&rnum=1
Hvis linket ombrydes skal du samle det manuelt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-04 05:06

Kim Ludvigsen wrote:

> Du har sikkert indstillet Outlook Express til ikke at vise læste
> indlæg. Du kan eventuelt få hjælp til at ændre indstillingen i

Godt bud, men problemet er snarere det, at OE ordner indlæg i tråde efter
emne. Og da der var et emne for noget tid siden med samme titel, røg Ingas
spørgsmål og Kristians svar ind i den tråd hos OE-brugerne, der stadig havde
den tråd liggende. Således også her hos mig

Og hvis man så ikke er god til at vedligeholde sine tråde, så bliver nye
tråde på den måde hyppigt væk.

Det er også derfor, der er så mange, der ikke kan forstå, hvor deres indlæg
i dk.test bliver af, når de har emnet "test".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-12-04 13:38

"Inga Schmidt" skrev 17.12.2004 12:56:

> Det ville jeg da sandsynligvis være, men jeg kan ikke finde mit spørgsmål?
> Nu har jeg ledt igen - igen, og det er altså ikke på min nyhedslæser. Håber
> meget, han gider gentage svaret

Det gider jeg da godt, hvis ikke du allerede har fundet det på anden vis:

"Inga Schmidt" skrev 16.12.2004 12:46:

> [...]
> siger, hun gerne må bruge dem, men jeg er lidt i tvivl m.h.t. sammenhængen.

Det kræver samtykke fra rettighedshaveren.

> Spørgsmålet er: Kan jeg som webdesigner hænges op på uretmæssig brug af en
> andens materiale, eller er det min kunde, der i givet fald hæfter for
> det? Håber nogen har et klart svar på mit lille problem.

Hvis der er tale om en krænkelse, kan der blive tale dels om straf jf.
ophavsretslovens § 76 stk. 1 jf. § 2, dels kan der blive tale om erstatning,
godtgørelse og vederlag efter § 83.

Hvad angår det strafbare, så kan din handling være medvirken (afhængig af
hvorledes du medvirker), og dermed være strafbar. Det skal dog bemærkes, at
straf sjældent anvendes i sager om ophavsretskrænkelser.

Hvad angår de erstatning, godtgørelse og vederlag, så vil du næppe kunne
komme til at hæfte, men det afhænger af de konkrete omstændigheder.

Derimod kan du næppe arbejde med materialet uden at foretage en vis
kopiering, som det ikke er sikkert du har ret til, hvis der ikke er givet
samtykke.

Ovenstående er bare grove træk. Mit råd vil være, at du sikrer dig, at din
kunde har ret til at benytte billedet - fx ved et skriftligt samtykke fra
rettighedshaveren, eller ved at du fx ved selvsyn kan konstatere, at der er
tale om produktbilleder, som producenten selv har lagt frem til fri brug.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Inga Schmidt

Dato : 18-12-04 23:04

"Kristian Storgaard"
> Det gider jeg da godt, hvis ikke du allerede har fundet det på anden vis:

Tak, jo jeg havde faktisk lige fundet det

> [...]
> er
> tale om produktbilleder, som producenten selv har lagt frem til fri brug.

Men hvis jeg har kundens underskrift på, at hun leverer billedmateriale til
siden, er det så ikke kun hende, der hæfter, hvis det er uretmæssig brug?
Det skal lige tilføjes, at hun siger, hun gerne må.
Mvh Inga