En Gamer PC
Fra : Brian Thomsen

Dato : 16-12-04 20:02

Hej Alle

Jeg er ved at bygge min PC om til en "gamer" PC og er kommet frem til
nedenstående:

Intel P4 3,2 GHz (1024 KB L2 cache)
Asus P4P800
1024 MB PC3200 Kingston HyperX (2 x 512 MB)
* 256 MB ATI RADEON X800 XT
Aopen H600B
LG Flatron L1710B
Windows XP Pro SP2

Jeg har pt. ovenstående undtaget grafikkortet. Bør jeg overveje noget andet?
Hvordan med kabinet i forhold til bedst mulige airflow, for at holde temp.
på lavest mulige niveau? Jeg er ude efter en PC med høj ydelse og stabilitet
uden for meget larm. Hvad bør jeg gå efter mht. til mus? jeg har pt. en
Logitech MX700. Jeg er ikke verdens største hardwareørn, hvorfor jeg har
brug for jeres hjælp. På forhånd tak

Mvh.
Brian T

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-04 20:24

Brian Thomsen wrote:

> at holde temp. på lavest mulige niveau? Jeg er ude efter en PC med
> høj ydelse og stabilitet uden for meget larm. Hvad bør jeg gå efter

Så burde du kigge på Athlon 64 med Winchester core - den brænder ikke
særligt meget effekt af og har derfor et tilsvarende lavere behov for
køling. Det kan mærkes på støjskalaen

Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob M

Dato : 16-12-04 22:18

> Jeg er ved at bygge min PC om til en "gamer" PC og er kommet frem til
> nedenstående:
>
> Intel P4 3,2 GHz (1024 KB L2 cache)

Lige nøjagtigt til spil er AMD Athlon64 suveræn, så den bør du overveje.
http://www.amdmb.com/article-display.php?ArticleID=259

Mvh
Jakob

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 16-12-04 23:14

Jeg har en P4 3.0 GHz processor på P4P800 bundkort.

Jeg har erstattet IN-A-BOX køleren med en Zalman køler som kører på laveste
hastighed (kan ikke høre) og erstattet køleren på mit ATI 9600 128MB
grafikkort men en passiv Zalman heatpipe køler (bliver kun håndlun ved
spil).

Ligeledes har jeg forsynet blæserne i mit Thermal take kabinet med
elektronisk temperatur styring
(http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=174) som reducerer støjen
væsentligt sammen med en støj dæmpning af kabinetet. Standard blæserne i
kabinenet overvejer jeg dog at udskifte med nogle tilsvarende Pabst blæsere.

Hilsen

Jacob

Fra : Leony

Dato : 17-12-04 13:34

> [...]
meddelelse news:41c1dbbd$0$56321$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Jeg har pt. ovenstående undtaget grafikkortet. Bør jeg overveje noget

Der er tale om Athlon64.
Find nogle benchmarks på onkel Tom's hjemmeside, som sammenligner den
med din Intel.
Imo, er det hul i hovedet at skifte din processor til en AMD, blot for
at få 4 fps mere i Doom3.

Tjek benchmarks på grafikkortet og sammenlign med andre grafikkort for
at finde ud af om prisen står mål med ydelsen. Spørg evt i
grafikkortsgruppen.

Hvis kortet fåes med forskellig mængde RAM, så undersøg hvad det betyder
for ydelsen. 9800'eren eksempelvis er minimalt hurtigere med 256 MB RAM
i stedet for 128 MB RAM, det er imo ikke værd at betale 500 kr ekstra
for mere RAM. Jeg ved ikke om samme forhold gør sig gældende med de
nyeste kort.

> Hvordan med kabinet i forhold til bedst mulige airflow, for at
> holde temp. på lavest mulige niveau?

Kør dit system i et par uger, hvis du får problemer med airflowet kan du
gøre noget ved det.
Enten med blæsere eller et nyt kabinet.

Der er ingen grund til at købe et kabinet til 2000 kr, som afhjælper et
problem, som måske ikke er aktuelt i det konkrete tilfælde.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-04 13:46

Leony wrote:

> Imo, er det hul i hovedet at skifte din processor til en AMD, blot for
> at få 4 fps mere i Doom3.

Ja. Men ikke for at få en mere støjsvag PC. Athlon 64 (Winchester) har
et latterligt lavt energiforbrug, hvilket igen betyder mindre behov for
køling og ditto mindre støj.

> Der er ingen grund til at købe et kabinet til 2000 kr, som afhjælper
> et problem, som måske ikke er aktuelt i det konkrete tilfælde.

Med lidt kreativitet kommer man faktisk langt med køling i en
standardkabinet

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 17-12-04 15:22

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:xn0dr4ds11bh6nq005@dtext.news.tele.dk

> Ja. Men ikke for at få en mere støjsvag PC. Athlon 64 (Winchester) har
> et latterligt lavt energiforbrug, hvilket igen betyder mindre behov
> for køling og ditto mindre støj.

Det kan vi være enige om.
Der findes dog ganske fornuftige kølere til Intel, selvom den har et
lidt højere energiforbrug.

Jeg forstår dog på Brian at han allerede har en Intel 3,2'er - så der
skal omtanke til at investere i en ny CPU og tilhørende bundkort. Havde
han ikke haft noget, så havde sagen været lige til.

> Med lidt kreativitet kommer man faktisk langt med køling i en
> standardkabinet

Mit indtryk er at varme sjældent er et problem, men at der er mange som
bekymrer sig om det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-04 16:56

Leony wrote:

> Mit indtryk er at varme sjældent er et problem, men at der er mange
> som bekymrer sig om det.

Jeg har set for mange døde diske som følge af mangelfuld køling, så det
er blevet lidt af en "besættelse" for mig

Jesper G. Poulsen