Ris a la mande
Fra : Janne D.

Dato : 16-12-04 17:59

Er der nogle der kan hjælpe mig med en opskrift på appelsinsovs til ris a la
mande.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-12-04 23:15

On Thu, 16 Dec 2004 17:58:53 +0100, Janne D.
<JanneDissing@FLyTstofanet.dk> wrote:

> Er der nogle der kan hjælpe mig med en opskrift på appelsinsovs til ris
> a la
> mande.

Hej

Tag 1 liter frisk presset appelsinjuice.
ca 1 dl rørsukker
filer af 4-6 appelsiner
1/2dl grand manier

Kom juicen og sukkeret i en gryde og kog det ind til ca. halv mængte. Lad
det køle lidt af og tilsæt appelsin filerne og grand manieren. Jeg plejer
at lade den køle halt af og servere den kold. Det er meget enkelt med det
smager fortrindeligt.

Du skal huske at der INTET hvidt må være på appelsin filerne. Det kræver
lidt øvelse at skære dem ud og giver en del afskæring. Men det er noget
skidt hvis der kommer skind og hvidt i sovsen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Erling Nielsen

Dato : 18-12-04 13:11

Hej.
Thomas skriver at man skal bruge 1 liter friskpresset appelsinjuice.
Menes der en ganske alm. liter i karton eller hvad?
Og så er der det med appelsinfiler..hvad er appelsinfiler?

V.h Erling

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-12-04 13:35

"Erling Nielsen" <eh222@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Thomas skriver at man skal bruge 1 liter friskpresset appelsinjuice.
> Menes der en ganske alm. liter i karton eller hvad?

Nej, jeg vil tro, der menes friskpresset appelsinjuice, ellers havde Thomas
nok skrevet noget andet. Prøv at smage lidt på ordene i "friskpresset
appelsinjuice", så kan du nok se, hvad Thomas mener.

> Og så er der det med appelsinfiler..hvad er appelsinfiler?

Tja...

--
-Jens B.

Fra : Erling Nielsen

Dato : 18-12-04 17:23

Ja jeg ville jo mene at når der står appelsinjuice, så må det jo være i
en karton.
Derimod hvis der stod appelsinsaft, så ville det være presset direkte
fra appelsiner.
Det ville jo være noget nemmere bare at købe en karton friskpresset
appelsinjuice ikke?

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-12-04 17:29

> Ja jeg ville jo mene at når der står appelsinjuice, så må det jo være
> i en karton.

Appelsinjuice betyder saft fra appelsin.

> Derimod hvis der stod appelsinsaft, så ville det være presset direkte
> fra appelsiner.

Hmm.

> Det ville jo være noget nemmere bare at købe en karton friskpresset
> appelsinjuice ikke?

Jo, meget, og der er garanteret ikke den store forskel.

--
-Jens B.

Fra : Emil

Dato : 18-12-04 18:32

On Sat, 18 Dec 2004 12:10:45 +0000 (UTC), Erling Nielsen wrote:

>Thomas skriver at man skal bruge 1 liter friskpresset appelsinjuice.
>Menes der en ganske alm. liter i karton eller hvad?

Der menes friskpresset saft af hele frugter. Det giver en helt
anden smag end det varmebehandlede juice i kartoner.

>Og så er der det med appelsinfiler..hvad er appelsinfiler?

Du laver dem således:
Med en skarp kniv skæres skallen af appelsinen. Der skal skæres
helt ind til selve appelsinkødet bliver blotlagt, hinderne på
appelsinstykkerne skal altså også bortskæres.

Herefter skæres hinderne af siderne af appelsinstykkerne. Det kan
være lidt af et pillearbejde; men det er arbejdet værd.
Der skæres atså på hver side af de enkelte appelsinstykker, så
selve appelsinfiléen falde ud.
--------------------------------

Mange deserter med appelsinstykker vil vinde i kvallitet, hvis
der bruges filétterer i stedet for stykker med hinder og hvis der
bruges friskpresset saft i stedet for juice i kartoner.

Det skal lige tilføjes, at grovædere næppe bemærker forskellene.

Du kan også gå mellemvejen, og blot skære appelsinstykkerne i
fire dele; og bruger du juice i karkoner i stedet for
friskpresset saft, skal du blot undlade noget af sukkeret fra den
oprindelige opskrift, og evt. justére smagen med lidt citronsyre.

Så vælg selv dine våben.

m.v.h. Emil

Fra : Erling Nielsen

Dato : 18-12-04 19:00

Tusind tak Emil, det var da et svar jeg kunne bruge til noget.
Det kunne faktisk være sjovt at prøve det til Ris a la manda`en
istedet for den traditionelle kirsebærsovs.

Fra : Emil

Dato : 18-12-04 22:05

On Sat, 18 Dec 2004 17:59:48 +0000 (UTC), Erling Nielsen wrote:

>Det kunne faktisk være sjovt at prøve det til Ris a la manda`en
>istedet for den traditionelle kirsebærsovs.

Nu fik du mig til at genlæse, hvad Thomas havde skrevet.

Han havde skrevet, at appelsinsaften skal koges ind til halv
mængde!
Så kan man lige så godt bruge pap-juice! Smagen bliver den samme
elendige, afbrændte.

I bedste fald vil en laaaaaaang opvarmning til max. 70 grader
gøre tricket: at gøre rørsukkeret til glucose og optimere smagen
af appelsin.
Søg på tidligere tråde her i gruppen ang. glucose.
Husk, at jo mere duft der bliver i køkkenet, jo mindre duft/smag
tilbage i retten.

Så den optimale opskrift på en appelsin-sovs er:

en halv liter friskpresset appelsinsaft
en dl. flydende glucose (eller sirup)
en dl. Grand Manier (eller anden appelsinlikør- Aldi har en god)
filér af 4-8 appelsiner (brug rigeligt)
Trækker nogle dage i lukket beholder i køleskab.

Efter at have smagt dette, vil du fremover "hade" kirsebærsovs
til denne dessert. Så pas på med, hvad du gør, det kan jo skade
dine familierealationer.

Skal det så være helt optimalt, skal deserten tilsmages med en
tør (Dry) sherry, da den giver god modvægt mod den søde
appelsinsovs, og passer fint til mandlerne.

Andre forslag?

m.v.h. Emil

Fra : Erling Nielsen

Dato : 19-12-04 06:32

> [...]
> filér af 4-8 appelsiner (brug rigeligt)
> Trækker nogle dage i lukket beholder i køleskab.

Hvor mange personer er der til i denne opskrift?

V.h. Erling

Fra : Emil

Dato : 19-12-04 08:53

On Sun, 19 Dec 2004 05:31:56 +0000 (UTC), Erling Nielsen wrote:

>Hvor mange personer er der til i denne opskrift?

Det er et godt spørgsmål

Der er 7 dl vædske, og skal vi sige en lignende mængde
appelsinfiléer - i alt 1,4 liter.
Så jeg vil mene, at der er rigeligt til 16 personer.

Ang. denne - og opskrifter i almindelighed - betragter jeg dem
altid som vejledende inspirationskilder.

Her vil jeg presse saften af et passende antal appelsiner,
tilsmage med likøren til en intens appelsinsmag, justere sødmen
med glucosen og fylde passende op med appelsinfiléerne.

Hvis der ønskes en kraftig appelsinsmag, kan jeg finde på at
tilsætte nogle få dråber essens til appelsinlikør (fås bl.a. hos
Matas og Super-Best).
Disse dråber kan helt erstatte likøren, hvis der ønskes en
spritfri servering.

m.v.h. Emil

Fra : Erling Nielsen

Dato : 19-12-04 14:19

Lige en sidste tïng. De der appelsinfileèr, skal de blendes eller skæres
småstykker?

Fra : Emil

Dato : 19-12-04 17:14

On Sun, 19 Dec 2004 13:19:25 +0000 (UTC), Erling Nielsen wrote:

>Lige en sidste tïng. De der appelsinfileèr, skal de blendes eller skæres
>småstykker?

De bør serveres hele, så man oplever formen, farven og
konsistensen, som er én af den gode oplevelse man får, når
hinderne er fjernede.

Ang. farver, vil det pynte gevaldigt med et lille topskud af
citronmelisse, nogle få, små (1x10x10 mm) knaldrøde (frugtfarve)
marcipanhjerter; det vil være prikken over Iét. Bedst hvis der
serveres færdiganrettede portioner. De kan jo anrettes mange
timer før, hvis de kan opbevares køligt.

Jeg véd godt, at det ikke tæller med i smagsoplevelsen; men den
opmærksomme gæst vil, i sit stille sind, fryde sig over, at
værten har gjort sig ulejlighed for at frembringe det ypperste.
Nogle påstår dog, at synsindtrykket er en del af smagsoplevelsen.

Filéerne er nemme (selv for børn) at dele til mundrette stykker
med en ske, da hinderne jo er væk.

At blende dem = vold med døden til følge! Altså spildt arbejde.
Så hellere kun friskpresset saft, incl. det "kødfnuller" som
uafværgeligt følger med.

Ang. selve deserten, har jeg anbefalet at tilsmage den med lidt
tør sherry. Andre anbefaler lidt portvin, atter andre bruger
meget lidt mandellikør (den violette), og det vil ikke undre mig,
om andre hedvine eller likører kan bruges med held.
I alle tilfælde bør der tilsmages med disse tilsætninger, før der
tilsmages med sukker eller glucose.
Lav en udgave til de voksne, som ikke skal køre bil hjem, og en
alkoholfri til de andre.

God fornøjelse og jul.
m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 18-12-04 18:49

"Erling Nielsen" <eh222@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
> Thomas skriver at man skal bruge 1 liter friskpresset appelsinjuice.
> Menes der en ganske alm. liter i karton eller hvad?

Der menes givetvis saft, du selv presser.
> Og så er der det med appelsinfiler..hvad er appelsinfiler?

Appelsinskal. Jeg tror der må være en svensker eller en nordmand på spil!
Skræl dem af med en skrællekniv. Der må som sagt ikke være noget hvidt på
dem.

En anden mulig tilsætning er orangeblomstvand, ca. 1 spsk.

/P