Krækelse af ophavsret på Internettet
Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-04 16:12

Hej.

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at tre forskellige hjemmesider indeholder et
grafisk værk, som jeg har fremstillet og dermed har ophavsrettighederne til.

Der er i alle tilfælde tale om mere eller mindre private hjemmesider, som ikke
direkte tjener penge på brugen mit værk, men jeg ønsker ikke at sættes i
forbindelse med nogle af dem, og er rent ud sagt vred over misbruget og den
manglende respekt for andres arbejde.

Materialet har de fundet på min hjemmeside, som bl.a. fremviser grafisk
arbejde, som jeg har lavet. Jeg har på siden tydeligt gjort opmærksom på, at
alt materiale er copyright undertegnede og beskyttet af loven om ophavsret.

Da jeg har aldrig har givet tilladelse til anvendelsen af mit materiale, må
brugen af dette derfor betragtes som en overtrædelse af loven om ophavsret.
Derfor ønsker jeg at kontakte de ansvarlige, og forelægge dem et krav om
erstatning. Jeg ønsker ikke at forlange et helt ublu beløb, som vil gældsætte
de private personer, men alligevel give dem et mærkbart rap over fingrene.

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gribe sagen an herfra. Da materialet
tilhører mit firma, kan jeg sende dem en regning for uretmæssig brug, men er
det bedre at køre sagen gennem retssystemet? Jeg følger blot, at dette er at
skyde over målet.

For at sikre "bevisførelsen", har jeg lavet screen shots af de pågældende
hjemmesider, som tydeligt viser misbruget. Jeg skulle dermed være sikret mod,
at folkene bag blot sletter siderne og nægter at overtrædelsen har fundet
sted.

Jeg ser meget frem til at høre fra Jer!

MVH

Kristian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-12-04 16:36

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er
> det bedre at køre sagen gennem retssystemet? Jeg følger blot, at dette er

Vejen frem er i første omgang en henvendelse til de formastelige.
Send et brev til dem med krav om at de fjerner materialet øjeblikkeligt
(angiv en tidsfrist på 1-2 dage).
Afhængig af dit temperament tilføjer du så et krav om betaling for brugen.
Størrelsen på beløbet kan du enten sætte til en normal markedsværdi*, eller
til et beløb som du mener ligger inden hvad de skyldige må forventes at
kunne betale mere eller mindre umiddelbart.
Sluttelig gør du opmærksom på, at betalingen ikke dækker fremtidig brug, og
bed dem om skriftlig at bekræftige modtagelsen af brevet med en erkendelse
af forholdet.
Vedlæg dokumentation i form af screendumps.

Det er nok forholdsvist udsigtsløst at gå rettens vej, hvis ikke brevet
hjælper. Du kan evt. 'true' med at koble en advokat på sagen hvis ikke de
makker ret, men reelt at føre en sag på det vil kunne omkostningsfyldt. Du
vil kunne ende med at vinde sagen men at tabe penge alligevel, fordi dine
egne omkostninger overstiger det du får dækket.

*Jeg har engang sendt en regning til et firma for uberettiget brug af et
enkelt billede. Den lød på ialt 3.000, - for brugen + erstatning for
uberettiget brug + erstatning for manglende kreditering. Den blev betalt
straks den nåede op til deres juridiske kontor.

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-12-04 19:48

> [...]
> direkte tjener penge på brugen mit værk, men jeg ønsker ikke at sættes i
> forbindelse med nogle af dem, og er rent ud sagt vred over misbruget og

Du kan gøre flere ting;

1. skrive et såkaldt ceise and desist-letter (advarselsbrev), hvor du truer
vedkommende med alle landsens ulykker - advokat m.v.
2. du kan anvende et patentkontor, der for et par tusinde kr. kan skrive det
for dig. Her skriver kontoret så til misbrugeren at deres klient (dig)
forlanger det fjernet omgående ellers vil man tage retslige skridt
3. gå rettens vej.

MEN MEN MEN: da de pågældende ikke anvender det erhvervsmæssigt, er det
begrænset hvad du kan gøre, desværre! At få erstatning kan blive svært; du
skal kunne bevise eller sandsynliggøre at du har lidt et tab.

Modparten kan også vælge at skrive at det er dit kunstværk - så virker det
nærmest som reklame for dig.

Oplysningerne har jeg fra min kone, som arbejder som sagsbehandler på et
patentkontor.

--
ahw

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-12-04 23:00

"Arne H. Wilstrup" skrev 16.12.2004 19:48:

> Du kan gøre flere ting;
>
> 1. skrive et såkaldt ceise and desist-letter (advarselsbrev), hvor du truer
> vedkommende med alle landsens ulykker - advokat m.v.

Det var da en god start. Man behøver nu ikke at true, men man kan nøjes med
at oplyse, at man vil gå videre med sagen, hvis de ikke makker ret. Man kan
også helt undlade at nævne det.

> 2. du kan anvende et patentkontor, der for et par tusinde kr. kan skrive det
> for dig. Her skriver kontoret så til misbrugeren at deres klient (dig)
> forlanger det fjernet omgående ellers vil man tage retslige skridt

Nu er det jo ikke et patent, der er krænket. (Men patentkontorer ved da
sikkert også noget om ophavsret - det virker bare ikke oplagt.)

> 3. gå rettens vej.

Ja, men det er da nemmere, hurtigere og billigere at starte med en
henvendelse.

> MEN MEN MEN: da de pågældende ikke anvender det erhvervsmæssigt, er det
> begrænset hvad du kan gøre, desværre! At få erstatning kan blive svært; du
> skal kunne bevise eller sandsynliggøre at du har lidt et tab.

Det er ikke korrekt. Der er for det første ingen krav om erhvervsmæssig
anvendelse for at der er tale om en krænkelse (men det kan selvfølgelig være
skærpende). For det andet er der hjemmel i ophavsretslovens § 83 til både
erstatning (som fordrer et tab), rimeligt vederlag for udnyttelsen
(uafhængigt af tab) og godtgørelse for ikke-økonomisk skade, hvis der er
tale om et retsstridigt forhold.

> Modparten kan også vælge at skrive at det er dit kunstværk - så virker det
> nærmest som reklame for dig.

Det skal han normalt alligevel. Det følger af ophavsretslovens § 3 stk. 1.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-12-04 00:24

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BDE7C3E9.115CA%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Nu er det jo ikke et patent, der er krænket. (Men patentkontorer ved da
> sikkert også noget om ophavsret - det virker bare ikke oplagt.)

Du tager helt fejl - patentkontorer tager sig af mange forskellige ting,
herunder fx varemærker og opretshavskrænkelser.
Fx var det et patentkontor, der tog sig af en sag fra Playboy, da en
hjemmesideindehaver havde lagt nogle billeder fra publikationen ind på sin
egen hjemmeside - patentkontoret skrev direkte til udbyderen, der så
kontaktede hjemmesidefabrikanten - her forlød det at hvis han ikke havde
fjernet billederne inden for 48 timer,ville de pudse advokat på ham med krav
om erstatning i 10.000 kr.'s klassen.

Jo, patentkontorer tager sig skam af meget andet end patenter, skulle jeg
hilse at sige.

> [...]
> erstatning (som fordrer et tab), rimeligt vederlag for udnyttelsen
> (uafhængigt af tab) og godtgørelse for ikke-økonomisk skade, hvis der er

Jeg fortæller blot at det kan være svært og at din erstatning kan være
afhængigt af om du kan påvise at have lidt et tab, så jow, den er skam
rigtig nok.
Det er fint at du kan citere opretshavsloven, men det er i den praktiske
jura det gælder og her er det ikke altid just den rene lov, der kommer til
at gælde.
Men prøv bare. Det kan jo ikke skade andet end din pengepung at gå rettens
vej!

> Det skal han normalt alligevel. Det følger af ophavsretslovens § 3 stk. 1.

Jeg vil ikke stille mig skråsikkert an og disputere med dig om
opretshavsloven på dette grundlag. Jeg fortæller kun hvad jeg ved om
retspraksis her - og det kan da være at det er utilstrækkeligt belyst for
mig,så der er kun den mulighed at prøve, hvis du har mod på det.

Held og lykke.
--
ahw

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-12-04 08:05

"Arne H. Wilstrup" skrev 17.12.2004 0:24:

> Jo, patentkontorer tager sig skam af meget andet end patenter, skulle jeg
> hilse at sige.

Ok, jeg kender ikke så mange patentkontorer. Jeg ville nok anbefale en
advokat.

> Jeg fortæller blot at det kan være svært og at din erstatning kan være
> afhængigt af om du kan påvise at have lidt et tab, så jow, den er skam
> rigtig nok.

Det jeg skriver er netop, at der ikke kun er tale om erstatning, men også
*vederlag* som er uafhængigt af lidt tab.

> Det er fint at du kan citere opretshavsloven, men det er i den praktiske
> jura det gælder og her er det ikke altid just den rene lov, der kommer til
> at gælde.

Det er jeg udmærket klar over - men det jeg påpeger er, at der er forskel på
erstatning, vederlag og godtgørelse. Ophavsretsloven er speciel på det
område og adskiller sig lidt fra de andre immaterialretslove (patent,
design, m.v.), derved at der netop er mulighed for at få vederlag, uden at
bevise et tab.

> Men prøv bare. Det kan jo ikke skade andet end din pengepung at gå rettens
> vej!

Nu er det jo altså ikke mig, der er udsat for en krænkelse.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-12-04 10:38

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er fint at du kan citere opretshavsloven, men det er i den praktiske
> jura det gælder og her er det ikke altid just den rene lov, der kommer til
> at gælde.

Så må du henvise til noget der kan understøtte din påstand om praksis.
Din udlægning er fuldstændig ny for mig, og den svarer ikke til mine
praktiske erfaringer (se bla. mit andet indlæg).

§83 omtaler rimeligt vederlag for anvendelsen, og det betyder, at man skal
betale, hvad det ville have kostet, hvis man havde købt sig til
rettighederne.

Herudover kan der blive betaling for anden skade (som skal dokumenteres,
feks. i form af et tab), og endelig kan der efter stk. 3 blive tale om
erstatning for ikke-økonomisk skade, som feks. kan være manglende
kreditering.

Det eneste praktiske problem ifht. privates uberettigede benyttelse består i
at få hentet pengene hjem.

/Per

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-04 22:52

Hej igen.

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Jeg skriver et pænt brev til de implicerede, og forlanger illustrationen
fjernet og en "passende" kompensation for uautoriseret brug. Så må vi se om
det ender der, eller jeg skal bekoste en advokat for at gå rettens vej...

MVH

Kristian