holdbarhed på eddike
Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 12:22

Hejsa,

I sidste uge skruede jeg låget af en flaske hvid balsamisk eddike, brugte
noget og lod flasken stå på køkkenbordet. I dag ligger der så et lag
mug-agtigt halløjsa i flasken. Har I også den slags problemer med jeres
eddike? Burde det ikke kunne holde sig væsentligt længere?

ras

Rasmus Carlsen
www.carlsenskontor.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-04 15:02

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mug-agtigt halløjsa i flasken. Har I også den slags problemer med jeres
> eddike? Burde det ikke kunne holde sig væsentligt længere?

Det varierer meget, synes jeg. Jeg har også oplevet det nogle gange. Jeg vil
godt tro at balsamico har en ret lav holdbarhed, for den har et ret stort
sukkerindhold og et lille syre-ditto. Men du kan formentlig bare fiske
"muggen" op og bruge eddiken.

/P

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 15:04

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt tro at balsamico har en ret lav holdbarhed, for den har et ret stort
> sukkerindhold og et lille syre-ditto. Men du kan formentlig bare fiske

- tjae ... men hvordan får man mon muggen ud af flasken? Man kunne si det?
Eller købe en ny flaske.

ras

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-04 16:13

> - tjae ... men hvordan får man mon muggen ud af flasken? Man kunne si det?
> Eller købe en ny flaske.

Når jeg ser mug, fisker jeg den altid op, og aldrig har den givet bismag til
den øvrige del af produktet.

I eddikens svagt sure miljø vil forringelse af eddikens smagsstoffer næsten
ikke ske, selv efter årtiers henstand.