Neutralisering - et nysgerrigt spørgsmål..~
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-12-04 02:28

Hej allesammen.

Som I, der følger med kan forstå, så er mine forældres killinger så blevet
neutraliseret, og jeg har i den forbindelse et spørgsmål angående hunkattens
neutralisering.
Min mor har fortalt at Silke (hunkillingen) blev opereret i sidste uge med
sådan en kikkertdims, er det normalt efterhånden?
Er der nogen af jer, hvis katte har fået foretaget en sådan operation med
sådan en dimmer, og hvordan gøres det?
Silke var faktisk ret frisk dagen efter, og det er jo alletiders for katte,
hvis det fremover bliver nemmere for dem at komme sig efter sådan en
operation.
Jeg er bare nysgerrig, for jeg husker neutralisering af hunkatte som et
større projekt med fuld operation og halskrave bagefter, og meget knas med
at få mislingen til at lade være med at gumle suturen over bagefter.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-12-04 10:22

Hej Aragon

Jeg kender ikke noget til den måde at operer på, men
det lyder da til at det er en god måde, så jeg vil da håbe at den "slår
igennem" mange steder. For det kan altså være "traumatisk" både for hunkat
og ejer, når den
skal neutraliseres

Dejligt at høre at Silke kom sig hurtigt, du må endelig
give kattene en stor krammer og hilse dine forældre
og ønske dem en god jul.

knus
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-12-04 20:35

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> wrote in message
> [...]
> skal neutraliseres
>
> Dejligt at høre at Silke kom sig hurtigt, du må endelig
> give kattene en stor krammer og hilse dine forældre

-klip-

Hej Marianne.

Du kan tro jeg nok skal nusse og gennemkramme misserne, næste gang jeg
kommer derover, og jeg skulle hilse fra mine forældre og sige tak rigtig
mange gange.
Jeg fik eksen til at hjælpe mig med at printe al korrespondence fra gruppen
her ud angående misserne, og det fik de så i går, hvor jeg var en tur forbi
og sige hej.
Du kan tro det bliver nærlæst, og de er meget glade for al den hjælp de har
fået herfra.

Mange varme julenus og knus og kram til dig og dine misser osse, fra os her
i Skovlunde.

Krammer

Aragorn_DK

Reporter to Mahatma Gandhi: "Mr. Gandhi, what do you think of western
civilisation?"
Mahatma Gandhi: "I think it would be a good idea!"

Fra : Denise

Dato : 16-12-04 10:28

"Aragorn Elessar" <aragorn@wellesK75.dk> wrote in message
> [...]
> større projekt med fuld operation og halskrave bagefter, og meget knas med
> at få mislingen til at lade være med at gumle suturen over bagefter.

Hej Maria
Den metode kender jeg heller ikke, men det lyder smart. Hvor stort er hullet
så. Men har de så ikke bare neutraliseret (altså kappet æggelederne) og ikke
fjernet noget ? Hvilken dyrlæge er det - bare nysgerrig.
Hils dine forældre og møz misserne næste gang du ser dem

--
Hilsen Denise

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-12-04 20:39

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
-klip-
> [...]
> fjernet noget ? Hvilken dyrlæge er det - bare nysgerrig.
> Hils dine forældre og møz misserne næste gang du ser dem

Hej Denise.

Jeg er heller ikke stødt på den behandlingsmetode før herhjemme - men jeg
har da set det i de der dyreprogrammer fra USA, hvor kæledyrsbehandlingen
åbenbart er en del mere avanceret end herhjemme på mange områder.
Jeg ved ikke hvad dyrlægen har gjort derinde i mavsen på missetøsen, men jeg
kan forestille mig at det er som du siger - at han har sakset æggelederne.
Jeg tror ikke hullet er så stort igen, men jeg ved det ikke.
Jeg vil da prøve at forhøre mig ad hos mine forældre, næste gang jeg snakker
med dem.
Dyrlægen er Tom Schantz Christensen fra Skovlunde Dyreklinik, som mine
forældre har haft lige siden han startede i Skovlunde.

Og du må da nusse dine mislinger fra os herude, og rigtig glædelig jul til
dig da! *<|

Hej fra

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Denise

Dato : 16-12-04 20:58

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> jeg har da set det i de der dyreprogrammer fra USA, hvor
> kæledyrsbehandlingen åbenbart er en del mere avanceret end herhjemme
Ja, og de går også længere end vi gør. Min bror, som er færdig som dyrlæge i
denne måned, når han bliver færdig med sit speciale, var derovre her i år.
Han sagde han så en del tilfælde, hvor vi i Danmark ville have aflivet
dyrene, hvor de åbenbart fortsatte noget længere

> [...]
> Dyrlægen er Tom Schantz Christensen fra Skovlunde Dyreklinik, som mine
> forældre har haft lige siden han startede i Skovlunde.

Han ordnede svigermors kat, godt nok på den gamle måde i maj 2002 og her tog
kan kun æggestokke, men ikke livmoderen, det er de åbenbart gået væk fra
derude. Til gengæld kunne han ikke finde ud af katten havde herpes, det
fandt Raiku så ud af, (Camilla Scharff sagde vi skulle prøve dér).
Ja,man kan vel ikke være god til alt

> Og du må da nusse dine mislinger fra os herude, og rigtig glædelig
> jul til dig da! *<|

Mange tak

--
Hilsen Denise

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-12-04 11:26

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in message

> [...]
> Han sagde han så en del tilfælde, hvor vi i Danmark ville have aflivet
> dyrene, hvor de åbenbart fortsatte noget længere
*****
Hmmm det lyder som om der nok desværre kunne være en mulighed for at det går
mere ud over dyret, end over noget andet!
*****

> [...]
> derude. Til gengæld kunne han ikke finde ud af katten havde herpes, det
> fandt Raiku så ud af, (Camilla Scharff sagde vi skulle prøve dér).
Næeh, og vi har da været godt tilfredse med ham i alle de år familien har
brugt ham, men det er da kun godt at en anden så kunne finde ud af at katten
havde herpes.
*****

> Mange tak
>
> --
> Hilsen Denise

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kate

Dato : 19-12-04 14:05

> *****
> Hmmm det lyder som om der nok desværre kunne være en mulighed for
> at det går mere ud over dyret, end over noget andet!
> *****

Det har jeg desværre så også nogle gange indtrykket af. Jeg kender en i
New York som udsatte sin stakkels kanin for kemo, det havde jeg meget
svært ved at acceptere. Kaninen døde alligevel kort tid efter, af sig
selv Det var et tilfælde hvor jeg ville ha' aflivet den og sagt tak
for denne gang.
Modsat har jeg så oplevet at Valby Dyrhospital aflivede en kanin som
jeg senere fandt ud af sandsynligvis havde kunnet reddes hvis de havde
haft den fornødne viden. Selvom jeg først fandt ud af det via
amerikanerne ca. ½ år senere, så blev jeg lidt knotten.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Denise

Dato : 16-12-04 21:02

Aragorn Elessar wrote:
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> Og du må da nusse dine mislinger fra os herude, og rigtig glædelig
> jul til dig da! *<|

Hæhæ, og i lige måde

--
Hilsen Denise

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-12-04 11:27

> Hæhæ, og i lige måde
>
> --
> Hilsen Denise

Jow tak
Og jow, motorcykelkageformene virker fint, nu skal jeg bare have hittet en
dej, der giver nogle kager der er værd at guffe!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kate

Dato : 19-12-04 14:01

> [...]
> men jeg har da set det i de der dyreprogrammer fra USA, hvor
> kæledyrsbehandlingen åbenbart er en del mere avanceret end

Det mener jeg også at de er. Jeg skriver en del med amerikanere om
kaniner, og hvad de ikke ved er ikke værd at vide
Måske det er mere almindeligt i storbyerne derovre at ha' katte og
andet småkravl _og_ behandle dem

> Dyrlægen er Tom Schantz Christensen fra Skovlunde Dyreklinik, som
> mine forældre har haft lige siden han startede i Skovlunde.

Så kan det da vidst heller ikke blive meget bedre. Efter min mening er
han en fabelagtig dyrlæge, selvom jeg kun har haft lejlighed til at
benytte ham ganske få gange. Den ene gang desværre med dødelig udgang
for kaninen, men det var bestemt ikke hans skyld og han taklede det
bare så godt overfor mig.

Og hilsner til dine forældre og møzzer til misserne herfra.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-12-04 11:20

> sådan en dimmer, og hvordan gøres det?

Mine misser har heller ikke prøvet en sådan operation. Det var dog meget
tæt på. Godt nok ikke i forbindelse med en sterilisation, men i
forbindelse med en leversygdom. Dyrlægen kunne ikke se noget på hverken
røntgenbillede eller blodprøve, og ville derfor gerne undersøge missen
med egne øjne, så at sige. Men han var ikke meget for at skære i
misssen, hvis han så ikke fandt noget alligevel. Derfor ledte vi efter
en dyrlæge, som havde sådan en lille kikkert.

Der var kun ganske få. Jeg tror nok, at han fandt en i Horsens og en på
Sjælland (husker ikke præcist hvor). Derudover ved jeg, at Århus
Dyrehospital har sådan en lille kikkert. Desværre havde alle disse
dyrlæger ferie, lige da vi skulle bruge dem Vi havde IKKE tid til at
vente, for missen var meget syg

Jeg tror stadig, at de fleste bruger det mere til hund end til kat,
fordi udstyret er så småt til missedyrene Jeg har også set et
program i fjernsynet ovre fra Landbohøjskolen. Der har de også sådan
noget smart udstyr. Og de er ved at være ret langt fremme med det
derovre. Jeg tror skam godt, at de kan fjerne noget gennem kikkerten.
Det kan også operere led og sådan noget gennem kikkerten, ligesom man
gør på mennesker. Men altså stadig mest på hunde.

Jeg tror det snart kommer til at gå stærkt med kikkerterne

Mvh. Betina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-12-04 20:45

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> wrote in message

> [...]
> gør på mennesker. Men altså stadig mest på hunde.
>
> Jeg tror det snart kommer til at gå stærkt med kikkerterne

Hej Betina.

Hm, det kan da være at vi skulle have de der kikkertoplysninger ført ind i
listen over dyrlæger på hjemmesiden, det er praktisk at vide, da det jo er
en hel del mere skånsomt for misserne, end en fuld operation er. Bare et
forslag?

Jeg ved fra en veninde hvor hårdt det kan være med operationer hhv. med og
uden brug af operationskikkert; hendes ene knæ blev opereret på den
gammeldags metode og er nu så godt som ødelagt, og hendes andet knæ blev så
opereret nogle år senere ved brug af kikkert - det er der ikke nogen
problemer med, så hvordan må det ikke være for kæledyrene? Jeg ved godt at
man ikke direkte kan sammenligne en kats eller en hunds fysiognomi med et
menneskes, men alligevel!

God jul til dig og dine mislinger herfra.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 21:46

> [...]
> eller en hunds fysiognomi med et menneskes, men alligevel!
>
> God jul til dig og dine mislinger herfra.

Hej Aragorn

Har du nogen idé om, hvor meget indgrebet kostede ??? Meget rart at vide, om
det ligger på det samme som de *almindelige* indgreb, eller om det er lidt
dyrere.
Jeg ville faktisk godt betale lidt mere, da jeg lider sådan med
misse-pigerne, når de er blevet neutraliseret, så hvis det kunne gøres på
denne måde, så de hurtigere kom sig, så var de penge givet GODT ud, syntes
jeg
Jeg har kun én gang oplevet en af mine katte, der kom sig hurtigt, og det
var fordi, hun blev syet indvendigt, så hun slap for krave osv.....hendes ar
er også meget mindre end på de andre katte, men hun har fået fjernet alt,
som de normalt gør, men ikke med kikkert !!

De bedste hilsener og god jul

Tina
--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-12-04 23:18

"Tina" <catcity snabela punktum tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> --
> DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
> Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Hej Tina.

Jeps, det har jeg da: Mine forældre kunne få indgrebet billigere, fordi de
er halvt vildmisser, dvs. de bliver behandlet som vildkatte, og så koster
det 500 kroner pr. kat.
Jeg ved så ikke hvad det kommer til at koste til almindelig takst, men det
kan du jo hitte ud af ved at ringe og spørge, mon ikke?

Skovlunde Dyreklinik
Skovlunde Byvej 53
2740 Skovlunde
Tlf: 44 91 90 77

Nu ved jeg så ikke hvor tæt på du bor, der er jo ikke megen ide i at ringe,
hvis du bor i Jylland, eller oppe ved Kalundborg eller Sorø, eller i det
hele taget langt fra Skovlunde, men det må da være muligt at hitte en klinik
i nærheden af dig så, der også bruger kikkert til neutraliseringer af
hunkatte.
Silke var faktisk oppe sammen aften, og næste dag fik hun lov til at komme
lidt ud under opsyn, og hun havde ikke videre problemer med at springe op på
stole og borde, så jeg tror det er en hel del mere skånsomt end den
sædvanlige metode.

Mange venlige hilsener, og rigtig glædelig jul til dig og dine misser.
*<|

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 06:35

> [...]
> skånsomt end den sædvanlige metode.
>
> Mange venlige hilsener, og rigtig glædelig jul til dig og dine misser.

Hej igen

Tusind tak for dit svar.
Nu er det sådan, at vi rent faktisk bor i Sorø og vi bruger gerne en
dyrlæge i København (specialist i katte) til det mere *alvorlige* og én
hernede til vaccinationer osv., såååååå Skovlunde er slet ikke så langt væk,
da vi også har familie i Kbh., hvor vi kan være, mens vores katte bliver
behandlet

Venlig hilsen

Tina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-12-04 11:23

> [...]
-klip-

> [...]
> --
> DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
> Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Hej igenigen, Tina.
Okay, det er da ret praktisk så, så er det jo ikke helt umuligt at få
mislingerne til dyrlægen.
Sorø har jeg engang for længe siden været i, på en køreaften med
BMW-motorcykelklubben, det var en pragtfuld tur, og Sorø er en dejlig by.
Jeg kørte med bagpå hos en kammerat, og det var en skøn aften.
Du kan se billeder her:
http://www.bmwmc.dk/images/billeder/bimmerklub/page_01.htm

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 11:42

> [...]
> BMW-motorcykelklubben, det var en pragtfuld tur, og Sorø er en dejlig
> by. Jeg kørte med bagpå hos en kammerat, og det var en skøn aften.

Hej igen

Tak for kigget på de flotte billeder - og tak for de pæne ord om Sorø
Du har helt ret - her ER meget skønt, og det endda selvom vi er
Københavnere - vi ER faldet til
(har kun boet her 1½ år)

Venlig hilsen

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-12-04 15:34

Av, det var smart! Jeg ved at det bruges mere og mere til mennesker,
netop fordi man kommer sig meget hurtigere, når der ikke er skåret et
stort hul i én Men jeg har ikke hørt om det til katte før. Lad os
håbe det vinder frem, jo mere skånsom behandling jo bedre!
--
Knus fra Ann R

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-12-04 20:49

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote in message

> [...]
> stort hul i én Men jeg har ikke hørt om det til katte før. Lad os
> håbe det vinder frem, jo mere skånsom behandling jo bedre!

Hej Ann.

Jeps, det er ret smart med de der nye metoder der er mere skånsomme, og som
gør det nemmere for både mennesker og dyr at komme sig hurtigere, når nu der
*skal* rodes inde i een.
Flot hjemmeside du i øvrigt har - når nu du har siamesere, har du så læst
Doreen Toveys 'Katte i Huset'?
Jeg kan varmt anbefale den, den er utroligt underholdende og skæg, og den
rammer altså katte - ikke kun siamesere - på en prik!

God jul til dig og dine dejlige misser - hvor er Donna og Ditte sguda
skønne!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-12-04 02:43

On 2004-12-16 20:49:06 +0100, "Aragorn Elessar" <aragorn@wellesK75.dk> said:

> [...]
> rammer altså katte - ikke kun siamesere - på en prik!
>
> God jul til dig og dine dejlige misser - hvor er Donna og Ditte sguda

Tusind tak *rødme* og ja, de to piger er guld værd
Jovist har jeg læst den - den står inde i reolen i en laset, skrammet
udgave, for jeg kunne kun få den antikvarisk. Men ha' den måtte jeg jo

God jul til dig og dine forældre også. Jeg tror mit juleønske for dig
må være, at du snart på en eller anden måde kan få kat. Du er sgi da en
oplagt katteslave

--
Knus fra Ann R

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-12-04 11:17

> [...]
>
> God jul til dig og dine forældre også. Jeg tror mit juleønske for dig
> må være, at du snart på en eller anden måde kan få kat. Du er sgi da en

Hej Ann, og tak for din dejlige hilsen.
Hæhæhæ, du kan tro jeg smaddergerne ville have et par mislinger, men da mit
dåmme boligselskaw ikke tillader katte, så må det desværre vente lidt endnu.
Men bare rolig, det skal nok komme på eet eller andet tidspunkt. ,,,^..^,,,

Mange venlige hilsener

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 17-12-04 11:50

"Aragorn Elessar" <aragorn@wellesK75.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> endnu.
> Men bare rolig, det skal nok komme på eet eller andet tidspunkt.

Hej Aragorn

Håber dit dumme boligselskab kommer på bedre tanker, så du kan bliver ejet
af et par skønne missebørn.
Indtil da må du glæde dig over dine forældres dejlige katte.
Julehilsen til både dig og dine forældre - og ikke at forglemme misserne
*SS*

mvh Eva

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 18-12-04 08:08

> [...]
> stort hul i én Men jeg har ikke hørt om det til katte før. Lad os
> håbe det vinder frem, jo mere skånsom behandling jo bedre!

Hejsa
Måske kan jeg hjælpe lidt til oplysningerne her
Jeg neutraliserer mine kælekillinger inden de flytter hjemmefra. Når de
vejer 1 kilo kan de komme "under kniven". Når jeg henter mine killinger
hjem, efter ca 3 timer, er de fuldstændig friske og helt vågne.
Hunkillingerne har et operationssår på cirka 2cm. igennem dette lille
hul er det hele fjernet. altså en hysterektomi og ikke kun en lukning af
æggeledere. Det kan sagtens lade sig gøre, da de dele på både killinger
og voksen kat er meeeeeeeeget små.

Jeg krydser som Ann fingre for, at denne procedure vinder frem og at
flere lader deres katte neutralisere, så de kan få et lykkeligt og
tressfrit liv.

Glædelig jul til alle.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-12-04 13:47

On 2004-12-18 08:07:50 +0100, Lone Gram Jensen
<lonegramKATTE@BAKKEjensen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> hul er det hele fjernet. altså en hysterektomi og ikke kun en lukning af
> æggeledere. Det kan sagtens lade sig gøre, da de dele på både killinger

Hej Lone

Jae, det havde jeg jo hørt om - jeg havde bare aldrig tænkt på at det
kunne være en kikkertoperation.
Virkelig smart!
--
Knus fra Ann R