At ophæve et køb på baggrund af
Fra : Martin Clemmensen

Dato : 15-12-04 21:22

Jeg kan på nedenstående 2 links (fra www.forbrug.dk) læse følgende:

http://shor.ter.dk/57800157
http://shor.ter.dk/370169734

<citat>
Sælger må normalt højst reparere eller bytte den samme vare 1-2 gange.
Derefter kan du få pengene tilbage.
<citat slut>

og yderligere:

<citat>
Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid, kan du kræve pengene
tilbage (hæve købet), ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade
fejlen afhjælpe for sælgers regning hos en anden. Du kan hæve handlen,
selvom manglen ikke er væsentlig
<citat slut>

Men hvor finder jeg lovparagraffer der understøtter disse?

Sagen er den at jeg for anden gang har afleveret en 256MB MP3 afspiller
til reperation hos Blockbuster i Esbjerg. Første gang var den til
reperation i 3 uger og denne her gang er der nu gået omkring 3½ uge,
uden vished om hvornår den er færdig. Kan jeg her gøre krav på min ret
på at ophæve købet og få pengene tilbage? Hvis ja, hvordan griber jeg så
det an?

Sidst jeg prøvede at argumentere overfor bestyreren afviste han blankt
at bytte min vare eller lade købet gå tilbage. Jeg sagde at det jo var
min lovgivne ret, hvortil han svarede noget i retning af: "tjah, der er
ingen andre butikker der overholder den lov, så vi gør heller ikke".

Hvis han igen afviser at lade købet gå tilbage, hvordan gør jeg så? Går
til forbrugerstyrelsen eller hvordan?

På forhånd tak for hjælpen :)
--
Martin Clemmensen
ps: erstat invalid med dk ved direkte mail

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-12-04 09:21

"Martin Clemmensen" <clemme@jir.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> manglen ikke er væsentlig
> <citat slut>
>
> Men hvor finder jeg lovparagraffer der understøtter disse?

Det er i Købeloven (og den ovenstående udlægning er Forbrugerstyrelsens
fortolkning af praksis i Forbrugerklagenævnet). Købeloven kan du også finde
et sted på forbrug.dk.

> Hvis han igen afviser at lade købet gå tilbage, hvordan gør jeg så? Går
> til forbrugerstyrelsen eller hvordan?

Giv ham en specifik frist af kort varighed (1 uge), - herefter kan du måske
gå til Forbrugerklagenævnet med sagen (det afhænger af prisen på varen).
Se mere på www.klagetjek.dk

/PEr