Hjælp til tydning - Carl Oscar Pedersen, G~
Fra : John Kukkerig

Dato : 14-12-04 19:36

Hej NG

Håber nogen kan hjælpe, med at tyde teksten på billedet, der er postet i
dk.binaer.historie under emnet: Carl Oscar Pedersen.

Jeg har aller mest sværest ved at tyde det der står i sidste kollonne
tilhøjre.

I håbet om, at nogen kan hjælp.

Mvh
John Kukkerig

--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse

Fra : Baertel

Dato : 15-12-04 01:57

Mit bud er:

Arbejdsmand Poul Larsen og frue Ane Kirstine Petersen, Clara Charlotte
Andersdatter, Arbejdsmændene Anders Andersen / Ebbesen / og sørine Koppel,
Alle i Grenaa.

Ude til højre tror jeg der skal stå 402.33.

Mvh
baertel

Fra : John Kukkerig

Dato : 15-12-04 07:27

Tak Baertel.

Billedet postet i dk.binaer.historie er meget aflang, og du har nok ikke set
den aller sidste kolonne.

Hvis du har mulighed for at kikke på billedet igen og evt. kan tyde hvad der
står, ville det glæde mig meget.

Jeg er orienteret af egne slægtninge, at moderen til Carl Oscar Pedersen,
Clara Charlotte Andersdatter, fik udlagt Carl Pedersen til at være Carl
Oscars fader. Carl Pedersen skulle efter sigende været druknet i en fiskeri
ulykke inden Carls fødsel.

Clara forlader Hammelev kirkesogn 9/11 1871 til Grenaa. Hun er fra Sverige
og skulle efter sigende være født den 15. maj 1844. Der knytter sig lidt
mere historie til den stakkels dame, hun mistede nemlig sin moder under en
storm, i sine meget unge dage. Familien var på vej over en "bro" ved
Falsterbo Kanal. Forrest gik Claras fader med Clara på armen, pludselig
skreg moderen bag dem idet hun var røget i kanalen og blev taget af
strømmen.

Blandt teksten yderst til højre kan jeg tyde årstallet 1844, men så heller
ikke meget mere.

Mvh
John Kukkerig

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 16-12-04 00:24

> [...]
> strømmen.
>

> Blandt teksten yderst til højre kan jeg tyde årstallet 1844, men så heller

Arbeidsmand Poul Larsen og Kone Ane Kirstine Petersen, Clara Charlotta
Andersdotter, Arbeidsmændene Anders Jensen/Ebbesen/ og Søren Koppel; Alle i
Grenaa.

402.33

?mark, Hammelev Sogn hvor moderen timaanedersdagen før Barnets fødsel
opholdt sig er at betragte som fødehjemmet i Henh til §4 Loven af 24. Januar
1844 ann. 4/7 72

Sådan nogenlunde bliver mit bud, for hvis du ser under moderens navn, så
står der, hvem der er udlagt til barnefader, og efter navnet stå der et
stednavn, der begynder med stort K...mark, og jeg tror, det er det, der går
igen.
Der var noget om, at den kommune, hvor moderen opholdt sig ved undfangelsen,
også har forsørgerpligt; men man er velkommen til at korrekse mig, hvis jeg
er på vildspor.
Efter navn på den udlagte fader og stedbetegnelsen, står der også noget
vigtigt i forhold til din antagelse om, at faderen dør før barnets fødsel,
for mig at se står der nemlig nu i K....? Prøv at se dåben lige op over,
hvor faderen tjener samme sted. Her skal man være lidt lokalkendt for at
pejle sig ind på stednavnet også.

Det ville også være en bedre hjælp, hvis du i stedet for at angive et
sidetal, skrev, hvilket opslag - her 45, man skulle hente på AO for at se,
om kvaliteten af filen skulle være bedre der. Det var ikke helt tilfældet;
men det giver lidt flere ord at bruge som grundlag.

Håber at dette hjælper en smule eller hjælper på vej med at få tydet
korrekt.

Med venlig hilsen
Ellen Rasmussen

Fra : Baertel

Dato : 16-12-04 01:06

Godt gået Ellen.

Jeg ramte datoerne rigtigt, men fejlede stort set på resten.
Jeg har set "facitlisten" og du rammer helt rigtigt.
Hvis du har tydet det ud fra skanningen, tror jeg at jeg vil sende alle mine
AO-skanninger omkring dig

Mvh
baertel

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-12-04 18:05

Og så står der Stensmark, Hammelev sogn, for nu at gør det færdigt.
Landkortet gav ikke så mange muligheder i sognet, så St...mark må være
rigtigt