Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvor meget i skat ??
Fra : Tine Kristiansen

Dato : 14-12-04 19:20

Hej,

Jeg står overfor en lønforhøjelse af en meget pæn sum og jeg overvejer nu om
jeg skal forhandle goder istedetfor.

Jeg har set at bundgrænsen for top skatten er 311.500 kr for 2005 hvilket
betyder at man max må tjene lige under 26.000 per måned, hvilket jeg nemt
kommer over.
Ifølge Told skat's hjemmeside så er skatteprocenten 15%, men betaler man 15%
af hele sin indkomst eller kun den del af beløbet som overstiger 311.500 kr?

Og kan det bedre betale sig at have betalt tlf, bil m.m ? Jeg kan ikke
rigtig finde nogen konkrete oplysninger om det - Hjælp søges inden jeg skal
snakke med chefen....

1000 tak for hjælpen.

Hilsen
Tine

P.s.Bare for at være sikker - når man har en trækprocent på fx 42%, så er
indkomstskatten kun 6% (mellemskat) eller 15% (topskat). Resten er så
kommuneskat, beskatning af ejendom m.m ?? Utrolig hvad man betaler i skat nu
til dags.

Fra : Christian

Dato : 14-12-04 20:17

"Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og kan det bedre betale sig at have betalt tlf, bil m.m ? Jeg kan ikke
> rigtig finde nogen konkrete oplysninger om det - Hjælp søges inden jeg

Topskatten er en ekstra skat på det beløb der overstiger grænsen for topskat
dvs man betaler ca 62% (med AM bidrag etc.) *RENT* af det der overstiger
denne grænse...får man en lønforhøjelse på kr 1000,- ja så har du ca 400 til
dig selv.

med 'fri' bil:

25% af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og
20% af resten,

således at bilens værdi dog mindst ansættes til 160.000 kr.

så bliver de 25% 'lagt' til din indtægt på papiret og du skal betale skat af
det (ved en bil til kr 300.000 er det lige kr 75.000 man skal betale skat af
ekstra!, det er stadigvæk billig bil hvis man alligevel havde tænkt sig at
bruge de penge hver måned!)

jeg har selv fri fastnet og mobiltelefon, samt ADSL, det er OK, men det
svare MAX på en lønstigning på ca kr 30000 på årsbasis (før skat) hvis man
selv skulle betale!.

ekstra ferie er også værd at tage med...det er 100% skattefrit!!

Fra : David T. Metz

Dato : 17-12-04 13:43

Tine Kristiansen wrote:

> Jeg har set at bundgrænsen for top skatten er 311.500 kr for 2005
> hvilket betyder at man max må tjene lige under 26.000 per måned,

Du glemte lige bruttoskatten. For at ramme grænsen skal din månedsløn være:
(311500/0,2)/12 = 28.215

Dog kan evt. kapitalindkomst ændre billedet.

> hvilket jeg nemt kommer over.
> Ifølge Told skat's hjemmeside så er skatteprocenten 15%, men betaler
> man 15% af hele sin indkomst eller kun den del af beløbet som
> overstiger 311.500 kr?

Kun den del af din "personlige indkomst" der overstiger grænsen (dvs efter
bruttoskat). Derudover er der skatteloftet som kan betyde at det ikke bliver
fulde 15 %.

> P.s.Bare for at være sikker - når man har en trækprocent på fx 42%,
> så er indkomstskatten kun 6% (mellemskat) eller 15% (topskat). Resten
> er så kommuneskat, beskatning af ejendom m.m ??

Det er ret svært at sige noget om din trækprocent uden at kende din økonomi.
Men reglerne er her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=121284&vID=200322

David

Fra : David T. Metz

Dato : 17-12-04 13:46

David T. Metz wrote:

> (311500/0,2)/12 = 28.215

Hov, glemte at nitallet ikke virker på mit num-tastatur. Der skulle stå:
(311500/0,92)/12 = 28.215

David