Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bajonet-adapter Canon-Nikon??
Fra : Anders O

Dato : 14-12-04 14:21

Et helt simpelt sprøgsmål. Jeg har i lang tid fotograferet med Nikon SLR,
men overvejer at købe et Canon dígitalt SLR.

Kan man købe en bajonet-adapter, så jeg kan bruge alle mine Nikkor AF
objektiver på et Canon?

Eller er jeg død og pine nødt til at købe et Nikon?

hilsen
Anders

Fra : Alex W

Dato : 14-12-04 14:29

> [...]
> objektiver på et Canon?
>
> Eller er jeg død og pine nødt til at købe et Nikon?

Det der med død og pine ... det er du nok nød til

Canon objektiver til Canon - Nikon til Nikon .... Det havde været smart hvis
man kunne bruge det bedste fra hver lejr ... men sådan spiller klaveret
desværre ikke

/Alex W

Fra : Anders O

Dato : 14-12-04 14:38

goddammit...men tak for svaret. Så må jeg bare vente på at Nikon engang i
fremtiden begynder at lave digital-kameraer med full-frame-chip, eller
overveje Kodaks med Nikon-bajonet...

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-12-04 15:41

"Anders O" <aNO@SPAMadr.dk> wrote in message
> goddammit...men tak for svaret. Så må jeg bare vente på at Nikon engang i
> fremtiden begynder at lave digital-kameraer med full-frame-chip, eller
> overveje Kodaks med Nikon-bajonet...

Kodak er jo dem der har længst tid på bagen med de digitale kameraer, og man
får et knaldgodt kamera i deres DCS-SLR/n
http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=kodakdcsslrn_preview/

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Anders O

Dato : 14-12-04 17:48

Jep, du har nok ret. Hvis man ligger inde med Nikon-objektiver og gerne vil
have et full-frame kamera, så er Kodak DCS nok valget. Og også det eneste
valg, så vidt jeg ved...???

hilsen
Anders

Fra : Claus Smith

Dato : 15-12-04 05:55

Nikon D2 er da også et full frame kamera, så helt udelukket er Nikon da
ikke...blot et spørgsmål om hvad man vil ofre på sagen.

Claus

Fra : Claus Smith

Dato : 15-12-04 06:01

Kan efter nærmere granskning af D2 så se at det endnu ikke er lykkedes for
Nikon at komme med på full frame vognen endnu.

Claus

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-12-04 07:57

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.Xdk> wrote in message

> Kan efter nærmere granskning af D2 så se at det endnu ikke er lykkedes for
> Nikon at komme med på full frame vognen endnu.

Hehe jeg skulle lige til at råbe op. Nej de er ikke helt med men mon ikke
rygterne om deres D3 taler sandt, et full-frame oppe i noget der hedder 22
MP. Men som sagt det er kun rygter jeg har hørt få steder fra. Det kunne
være godt hvis nogle kunne afkræfte/bekræfte rygterne, så man enten har
noget at glæde sig til eller ej.

Fra : Anders O

Dato : 15-12-04 14:01

Meget interessant...jeg holder øjnene åbne...

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-12-04 15:44

"Anders O" <aNO@SPAMadr.dk> wrote in message
> Meget interessant...jeg holder øjnene åbne...

Også mig men forvent ikke det bliver billigt.

Simon
Forhåbentligt snart den lykkelige ejer at et D2X

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-12-04 18:32

Simon Nielsen wrote:
> Kodak er jo dem der har længst tid på bagen med de digitale kameraer, og man
> får et knaldgodt kamera i deres DCS-SLR/n
> http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=kodakdcsslrn_preview/

Det er bare så iriterrende med Kodak...

Hver gang de næsten har et perfekt dSLR til et eller andet formål,
så holder de op med at udvikle på det...

Se fx. på modeller som 720x og 760m, næsten perfekte til det de er
lavet til, men så alligevel ikke.. :o/

(720x burde være 760x, 760m har frygtelig banding der ikke kan
fikses da det er en hardware-fejl)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : HKJ

Dato : 14-12-04 14:50

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message

> Canon objektiver til Canon - Nikon til Nikon .... Det havde været smart
hvis
> man kunne bruge det bedste fra hver lejr ... men sådan spiller klaveret
> desværre ikke

På ebay sælges der ellers sådan nogle adaptere til $30-$40, men forvent ikke
at AF og VR vil virke.

Fra : AS

Dato : 14-12-04 15:25

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> På ebay sælges der ellers sådan nogle adaptere til $30-$40, men forvent
ikke
> at AF og VR vil virke.

Da hos Canon er lidt længere afstand fra objektiv til filmplan, dette er
muligt med adapter som mellemring. Hos Nikon er kortere afstand, derfor
denne "omvendt" montering er kun muligt med en adapter, som indholder også
en linse. Dette giver lavere optisk kvalitet. AF, VR, IS virker ikke.

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 14-12-04 19:27

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

Der findes en Novoflex adapter til Canon EOS, så man kan bruge Nikon
objektiver derpå. De har dem ihvertfald hos Brenner i Tyskland. Sjovt nok
laves der ikke adaptere, hvormed man vil kunne bruge Canon objektiver på
Nikon - I wonder.....;) Til gengæld kan man købe en adapter, så man kan
bruge Hasselblad og Mamiya objektiver på Nikon.

Du må tjekke på Novoflex.com om der overføres nogen form for data mellem
objektiv og kamera - adapteren koster forresten 145 Euro. Brenner finder du
www.alles-foto.de.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-12-04 18:55

> [...]
> objektiver på et Canon?
>
> Eller er jeg død og pine nødt til at købe et Nikon?

Jeg så for nyligt et billede af en Canon EOS 20D med et Nikon objektiv
monteret på www.dpreview.com. Jeg skal ikke kunne sige om det er
billedmanipulation, men der var ingen som kom med anmærkninger til det.

/Flemming

---

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-12-04 19:29

"Flemming Svendsen" <fsv@.netbruger.dk.nospam> wrote in message

> "Anders O" <aNO@SPAMadr.dk> wrote in message
SLR,

Det kan åbenbart lade sig gøre. Se:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=11433882
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=11356361

/Flemming

---

Fra : Anders O

Dato : 15-12-04 14:06

Tak for links. Jeg checkede dem igennem og jep, det kan lade sig gøre, men
AF og alt muligt andet ryger fløjten, så det er nok bedre at kigge på Kodak
DCS eller vente på Nikon D3 hvis man vil kombinere full-frame med Nikkor
objektiver.

hilsen
Anders

Fra : Peter Rongsted

Dato : 16-12-04 11:46

> [...]

>DCS eller vente på Nikon D3 hvis man vil kombinere full-frame med Nikkor

Husk at, D3 kun er et rygte. Nikon har hele tiden sagt, at de ikke har
planer om at lave et dSLR med en full frame sensor.

Personligt kan jeg heller ikke se, hvorfor en full frame sensor skulle
være et must. DX formatet har til nu leveret gilmrende kvalitet. Så
hvorfor skulle det ikke kunne blive ved med det?

Peter