PS2 vs. USB
Fra : Martin Rydberg Niels~

Dato : 14-12-04 13:59

Hvilket keyboard-interface anbefales til spil - PS2 eller USB ?

- Martin

Fra : Casper Bang

Dato : 14-12-04 14:25

> Hvilket keyboard-interface anbefales til spil - PS2 eller USB ?

USB... det er en nyere standard.
Borset fra det, vil du ikke mærke forskel.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-12-04 14:28

"Martin Rydberg Nielsen [6100]" <"FJERN_DETTE"m.rydberg@get2net.dk> skrev i
en meddelelse news:41bee389$0$56348$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvilket keyboard-interface anbefales til spil - PS2 eller USB ?

Jeg vil absolut anbefale PS/2: Det ligger forrest i IRQ-rækken, og kommer
derfor hurtigst til blandt hardwaren.

Tilsvarende vil jeg anbefale at bruge PS/2 til musen, da også dette ligger
langt før USB i IRQ-nummer.

Hvis ikke du ved det, bruges IRQ-nummeret til at afgøre hvilket stykke
hardware der skal have lov til at sende data internt i maskinen.
Jo lavere nummer, jo før kommer hardwaren til.

Jeg har selv mærket forskel i et bilspil hvor jeg bruger en tast til reset,
når jeg er kørt galt. Da jeg havde den på mit USB-rat var der en mærkbar
forsinkelse på.
Da jeg så satte den på en tastatur-tast, reagerede spillet med det samme når
jeg brugte den.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Casper Bang

Dato : 14-12-04 17:24

> Jeg vil absolut anbefale PS/2: Det ligger forrest i IRQ-rækken, og kommer
> derfor hurtigst til blandt hardwaren.

Hmm... er du sikker på at det ikke kun er en teoretisk forskel?

Jeg ville anyway stadig vælge USB... Alle har et USB-stik, også i
fremtiden. På et eller andet tidspunkt vil jeg tro PS2 bliver udfaset.

Fra : Søren Christensen

Dato : 14-12-04 19:27

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41bf13b8$0$85651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hmm... er du sikker på at det ikke kun er en teoretisk forskel?
>
> Jeg ville anyway stadig vælge USB... Alle har et USB-stik, også i
> fremtiden. På et eller andet tidspunkt vil jeg tro PS2 bliver udfaset.

Til den tid er hans mus sikkert nok gået bort ved døden!
Foretrækker nu stadig Ps2 da den er specielt for mus eller tastatur..
Der sidder så meget andet på USB bussen. Ihvertfald min....

Venligst

Fra : Casper Bang

Dato : 14-12-04 23:28

> Til den tid er hans mus sikkert nok gået bort ved døden!
> Foretrækker nu stadig Ps2 da den er specielt for mus eller tastatur..
> Der sidder så meget andet på USB bussen. Ihvertfald min....

Hmm... muligvis.

Men anyway - køb et USB-keyboard. Der følger med garanti en USB>PS2
converter med, som du kan bruge.

Fra : Henning

Dato : 15-12-04 08:08

On Tue, 14 Dec 2004 23:27:58 +0100, "Casper Bang"
<webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote:

>Hmm... muligvis.
>
>Men anyway - køb et USB-keyboard. Der følger med garanti en USB>PS2
>converter med, som du kan bruge.

Ikke "med garanti" - køber du derimod et PS2 følger der USB-converter
med.
Flere og flere maskiner, både stationære og laptops, leveres kun med
USB stik i dag.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-12-04 12:13

Henning wrote:

> Flere og flere maskiner, både stationære og laptops, leveres kun med
> USB stik i dag.

Jeg har endnu ikke set stationære uden PS/2.

Jesper G. Poulsen

Fra : Palle

Dato : 15-12-04 12:44

> Jeg har endnu ikke set stationære uden PS/2.

Sådan én har jeg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-12-04 17:35

Palle wrote:

> Sådan én har jeg

Fortæl...

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 17-12-04 17:16

Jesper G. Poulsen wrote:

[Omkring maskiner uden PS/2 stik]

> Fortæl...

Compaq har i hvert fald lavet nogle (P3 700 Mhz) - jeg kan dog ikke
finde den dem nu på deres site, da det var før HP-Compaq fusionen. Mener
også at have set en IBM på denne måde, men den er jeg ikke helt sikker på.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 15-12-04 15:46

"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> skrev i en meddelelse

> Til den tid er hans mus sikkert nok gået bort ved døden!

Hehe, det ved jeg nu ikke..: Det er en Logitech lasermus, med USB.
Men den siddder på PS/2 porten

Det samme er i øvrigt tilfældet med mit tastatur, det sidder også som USB
til PS/2.
Men det føles faktisk lidt sløvere end mit gamle "rene" PS/2 tastatur, men
det kan jo lige så godt være typen der ikke er så god.

> Foretrækker nu stadig Ps2 da den er specielt for mus eller tastatur..
> Der sidder så meget andet på USB bussen. Ihvertfald min....

Nemlig.

Og som jeg har beskrevet andetsteds sættes USB-hubben som regel til at dele
IRQ med andet hardware. Det gør PS/2 ikke.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 16:08

Min nye pc'er har ikke nogle ps2 stik, så her bliver man nød til at bruge
usb stik.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 15-12-04 16:38

"Kim Michael Larsen" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse

> Min nye pc'er har ikke nogle ps2 stik, så her bliver man nød til at bruge
> usb stik.

Ja, når det er sådan, så er der jo ikke meget at gøre.

Producenterne sparer jo også nogle komponenter på den måde, og det vil de
altid gerne

VH
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 15-12-04 15:39

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41bf13b8$0$85651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hmm... er du sikker på at det ikke kun er en teoretisk forskel?

Ja man kan jo ikke være helt sikker med Windows XP, og NT i øvrigt, de har
en såkaldt HAL, Hardware Abstraction Layer, som formodes at dele
ressourcerne ligeligt.
Men selv HAL har brug for et underliggende IRQ-lag til at fordele hardwaren.
Kig selv i din Enhedshåndtering.

Og dels har mine egne oplevelser med mit USB-rat bekræftet mig lidt i det,
dels tror jeg på at gamle generiske hardware-dele automatisk sætter sig på
en høj prioritet i maskineriet.

Desuden har jeg bemærket at USB oftest sættes til at dele sin IRQ med andre
ting.
Det gør PS/2 aldrig, så vidt jeg har observeret.

Men det kunne da være sjovt, hvis nogen andre ville afprøve om ikke der er
lidt forskel?

> Jeg ville anyway stadig vælge USB... Alle har et USB-stik, også i
> fremtiden. På et eller andet tidspunkt vil jeg tro PS2 bliver udfaset.

Åh jo. Men de fleste USB tastaurer og mus har jo PS/2 adaptorer, så kan man
jo bare bruge dem indtil det sker.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Søren Christensen

Dato : 14-12-04 15:16

> [...]
en meddelelse news:41bee389$0$56348$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvilket keyboard-interface anbefales til spil - PS2 eller USB ?

Foretrækker personligt Ps2. Så er man også helt sikker på det virker....

Fra : Martin Rydberg Niels~

Dato : 14-12-04 22:25

Hej NG.
Tak for de mange indlæg, jeg må se hvad jeg gør. Jeg syntes nok at jeg
hælder mest til mit gamle trykke PS2.

Syntes bare det var underligt at der ikke fandtes (jeg kunne i hvert fald
ikke) nogle test ang. det samme.

Nå men god røv og god jul

- Martin