Domænetyve
Fra : tobias

Dato : 14-12-04 10:52

Hej

Skal man bare bøje nakken og finde på noget andet eller tage kampen op?

Jeg har (i øjeblikket da) retten til domænet jobliv.dk. Det har jeg købt/
registreret på helt almindeligvis for ca. 1½ år siden, da den daværende ejer
droppede det. Jeg har siden tumlet i mit stille sind med tankerne om en
tilværelse som hel eller delvis selvstændig virksomhed, hvor domænet
jobliv.dk skulle have en væsentlig rolle.

Det er ikke blevet til noget endnu....

Nu sker der så det at et selskab får får den geniale og meget kreative idé
at oprette et selskab med navnet Jobliv Danmark A/S. De køber naturligvis
domænet joblivdanmark.dk.

Er det OK - og har man som privatperson overhovedet en chanche i forbindelse
med en klagesag m.h.t. domænenavn?

JoblivDanmark har naturligvis også registreret varemærket hos
Varemærkestyrelsen. Her oplyser man, at de ikke undersøger sådanne forhold
(jobliv.dk kontra joblivdanmark.dk) inden de registrerer et varemærke, da
det påhviler ansøgeren at foretage en forundersøgelse. Det kan man ikke
sige, at joblivdanmark har gjort eller?
Fik iøvrigt her opmuntring til en klagesag..

Tom Andersen

Fra : vmx

Dato : 14-12-04 11:21

"tobias" <nospam@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilværelse som hel eller delvis selvstændig virksomhed, hvor domænet
> jobliv.dk skulle have en væsentlig rolle.

alt godt kommer til dem der venter ?

> Nu sker der så det at et selskab får får den geniale og meget kreative idé
> at oprette et selskab med navnet Jobliv Danmark A/S. De køber naturligvis
> domænet joblivdanmark.dk.

Ddet kan man vel ikke fortænke dem i .

> Er det OK - og har man som privatperson overhovedet en chanche i
forbindelse
> med en klagesag m.h.t. domænenavn?

Hvad vil du klage over ? Du har registreret et domænenavn
og ellers intet foretaget dig ?

Vær dog glad, tænk hvor mange der måske kommer til
at "glemme" at skrive "danmark" efter jobliv (hvis du ellers
nogensinde gør handling ud af dine tanker) - endda
uden at du har investeret en kr. udover årsgebyret på
navnet.

> [...]
> (jobliv.dk kontra joblivdanmark.dk) inden de registrerer et varemærke, da
> det påhviler ansøgeren at foretage en forundersøgelse. Det kan man ikke

Det kan ikke udelukkes at firmaet faktisk har undersøgt om
der var en registrering / ibrugtagning etc. af "joblivdanmark"

> Fik iøvrigt her opmuntring til en klagesag..

det undrer mig en del.

At kalde dem domænetyve er overdrevet.

Fra : tobias

Dato : 14-12-04 14:32

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse >

> [...]
> nogensinde gør handling ud af dine tanker) - endda
> uden at du har investeret en kr. udover årsgebyret på

Hvad ved du om, hvad jeg har investeret?

> At kalde dem domænetyve er overdrevet.

Det mener jeg heller ikke de er! Forstå mig ret: Jeg frygter, at jeg ikke
kan regne med at udnytte domænet jobliv.dk i erhvervsøjemed på området
arbejdsmiljø på et senere tidspunkt p.g.a. deres registrering af "storebror"
joblivdanmark.dk?

Og det finder jeg ærlig talt ret surt:( Og jeg fatter ikke, at en bestyrelse
med rep. fra større kendte danske virksomheder går med til det navn. Det er
så bare mig, der er "for blød" til erhvervslivet eller ?

Tom

Fra : vmx

Dato : 14-12-04 15:30

tobias <nospam@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZNBvd.75672$Vf.3604225@news000.worldonline.dk...

> Hvad ved du om, hvad jeg har investeret?

på baggrund af din udtalelse:

[...]

antog jeg, at du ikke havde været ude i de helt store
investeringer endnu

Fra : Thomas

Dato : 14-12-04 22:19

> [...]
> kan regne med at udnytte domænet jobliv.dk i erhvervsøjemed på området
> arbejdsmiljø på et senere tidspunkt p.g.a. deres registrering af

Det kan du da imødegå i en håndvending! Køb domænet www.joblivuniverset.dk
Så er du kørende!

Du kunne også bruge dit krudt på at starte dit projekt - det vil du komme
længere med end at være mavesur. Du har jo selv købt domænet af en anden. Så
det er vel hans rettigheder, der er overtrådt?

/Thomas

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-04 11:47

"tobias" <nospam@image.dk> skrev i en meddelelse

> Fik iøvrigt her opmuntring til en klagesag..

Du vil næppe få meget ud af at kører en klagesag i forbindelse med
varemærkeregistreringen hos Patent og Varemærkestyrelsen.
Du har ganske vist været først, men det er også et krav at du anvender
varemærket aktivt og det har du lige fortalt at du ikke har gjort.

Detmed står JoblivDanmark ganske godt ved en klagesag hos DIFO i forbindelse
med registreringen af domænet joblivdanmark.dk, idet de jo har en
varemærkeregistrering at læne sig op imod.

Fra : tobias

Dato : 14-12-04 13:45

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse > >

> [...]
> Du har ganske vist været først, men det er også et krav at du anvender
> varemærket aktivt og det har du lige fortalt at du ikke har gjort.

Er en viderestilling aktivt?

Hos Varemærkestyrelsen kan du læse, at der ligger en frist på en 5-årig
periode før din omtalte regel træder i kraft og et varemærke kan ophæves.

Gælder der ikke andre regler for domæner? Først til mølle?

> Detmed står JoblivDanmark ganske godt ved en klagesag hos DIFO i
forbindelse
> med registreringen af domænet joblivdanmark.dk, idet de jo har en
> varemærkeregistrering at læne sig op imod.

Varemærkestyrelsen oplyser d.d. at varemærkeregistreringen forudsætter en
forundersøgelse.

Tom

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-04 13:49

> [...]
> periode før din omtalte regel træder i kraft og et varemærke kan ophæves.
>
> Gælder der ikke andre regler for domæner? Først til mølle?

Der er ikke en sammenhæng mellem domæner og varemærker direkte.
Anvendelsen af domænenavne må dog ikke stride mod anden lovgivning, herunder
varemærker.

Eftersom du ikke har anvendt jobliv.dk aktivt til erhvervsmæssige formål kan
du ikke hævde varemærkeret på det, og joblivdanmark.dk strider derfor ikke
mod dine rettigheder.

Erhvervelsen af et domænenavn giver ikke i sig selv varemærkeret.
Domænenavne kan jo anvendes til andet end erhvervsmæssige formål. Desuden
gælder varemærker for afgrænsede branchegrupper. Udenfor de branchegrupper
som det enkelte varemærke dækker over, kan andre anvende samme navn eller
mærke, sålænge der ikke er mulighed for forvekslelighed.
Derfor kan flere have samme 'ret' til et domænenavn, og her vil først til
mølle-princippet gælde.

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-12-04 13:52

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
kan
> du ikke hævde varemærkeret på det, og joblivdanmark.dk strider derfor ikke

Hvad nu hvis man har et domænenavn, som man bruger privat. Navnet er ikke
reg. af noget firma som varemærke.
Hvis nu der i morgen er et firma som beslutter sig at kalde sig det som mit
domænenavn er, og firmaet reg. alle de steder nu er normalt.
Kan de tvinge mig til at overdrage dem mit domænenavn ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : tobias

Dato : 14-12-04 14:11

> [...]
> the questioners the question they've been questioning.
> -- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001

Det er netop denne problemstilling, som ville have debat omkring:)

Det _kan_ simpelthen ikke være ret eller rimeligt?

Tom

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-12-04 00:46

tobias wrote:

> [...]
>>

> Det er netop denne problemstilling, som ville have debat omkring:)
>
> Det _kan_ simpelthen ikke være ret eller rimeligt?

Det er heller ikke rimeligt og jeg tror ikke de kan tvinge nogen til at
overdrage domænenavnet, fordi de kom sidst i køen over hvem der har
"mest ret" til domænet.

Der vil i en afgørelse blive lagt vægt på at erhververen har været i god
tro på erhvervelsestidspunktet, dvs. umuligt kunne have planlagt at
sælge til overpris fordi han har været uvidende om at et firma
*bagefter* har registreret det samme firmanavn som domænet handler om.

Det uanset om domænet er anvendt privat eller erhvervsmæssigt. Her
gælder "først til mølle".

Jeg vil da anbefale den oprindelige spørger til at se om han kan sælge
domænet til en høj pris. Firmaet er nok yderst interesseret i at have
jobliv.dk-domænet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-04 14:53

"tobias" <nospam@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hos Varemærkestyrelsen kan du læse, at der ligger en frist på en 5-årig
> periode før din omtalte regel træder i kraft og et varemærke kan ophæves.

Nu har du jo ikke registreret dit varemærke, så reglem om en 5-årig periode
gælder ikke for dig.
Du kunne have opnået varemærkerettigheder "ved ibrugtagning", også selv om
du ikke har registreret dit varemærke, men det kræver naturligvis at du
bruger dit varemærke aktivt og det har du lige fortalt at du IKKE gør.

> forbindelse
>
> Varemærkestyrelsen oplyser d.d. at varemærkeregistreringen forudsætter en
> forundersøgelse.

Ja, de undersøger om andre har registreret varemærket. DU har ikke
registreret et varemærke.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-12-04 13:50

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> Du har ganske vist været først, men det er også et krav at du anvender
> varemærket aktivt og det har du lige fortalt at du ikke har gjort.

Hvad kalder man så /aktiv brug/?

Tobias kan jo bare lægge forskellige billeder og småtekster omkring
jobliv, livet på jobbet på sitet, så er den jo aktiv.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-04 13:56

Scripsit Carsten Riis <cr@carben.dk>

> Hvad kalder man så /aktiv brug/?

Der skal være tale om erhvervsmæssig anvendelse før der opstår
varemærkeret.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-12-04 14:03

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit Carsten Riis <cr@carben.dk>

> Der skal være tale om erhvervsmæssig anvendelse før der opstår
> varemærkeret.

Men hvordan er reglerne for private og deres ejendomret, lad os sige at jeg
registrerer www.abc.dk
og laver en privat side med familiefotos etc.
Så er der nogle som laver et selskab, som de kalder ABC. Kan de komme og
kræve mit domænenavn gennem klagenævnet for domænenavne ?

Fra : tobias

Dato : 14-12-04 14:23

> Scripsit Carsten Riis <cr@carben.dk>
>
> Der skal være tale om erhvervsmæssig anvendelse før der opstår
> varemærkeret.

Det er direkte forkert! Private kan ganske udemærket registrere varemærker.
(Ellers ser det da sandelig også sløjt ud for iværksættere uden en hær og en
bunke penge.)

Tom

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-04 14:30

> [...]
> varemærker.
> (Ellers ser det da sandelig også sløjt ud for iværksættere uden en hær og

Pas nu på I ikke taler forbi hinanden...
Varemærkeret opstår på to måder:
1) Gennem anvendelse
2) Ved registrering

Henning taler om 1), hvor der skal være en erhvervsmæssig anvendelse førend
der kan hævdes varemærkeret. Om denne erhvervsmæssige anvendelse foregår
gennem et selskab eller i personligt ejet virksomhed er ligegyldigt.
Formuleringen i loven er "ved ibrugtagning af et varemærke her i landet for
de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er taget i brug, og
for hvilke det vedvarende anvendes.".

Vedr. 2) kan alle registrere et varemærke. For at beholde denne ret skal
mærket bringes i anvendelse inden for fem år. For denne anvendelse gælder
stort set samme forhold som under 1).

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-12-04 00:49

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Carsten Riis <cr@carben.dk>

> Der skal være tale om erhvervsmæssig anvendelse før der opstår
> varemærkeret.

Korrekt, men der skal ikke meget til... En firmaregistrering i sig selv
er nok til "erhvervsmæssig anvendelse".

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-04 15:40

Scripsit "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country>

> Men hvordan er reglerne for private og deres ejendomret, lad os sige at jeg
> registrerer www.abc.dk

I det omfang der eksisterer en ejendomsret for domænenavne (hvilket
jeg personligt bestrider, men det ser ud til at jeg står temmelig
alene med den holdning), har den ikke nødvendigvis noget med
varemærkeret at gøre.

> Så er der nogle som laver et selskab, som de kalder ABC. Kan de komme og
> kræve mit domænenavn gennem klagenævnet for domænenavne ?

Man kan altid kræve, men hvis din brug af navnet ikke krænker
selskabets evt varemærkeret (eller anden navneret), er det
udsandsynligt at de vil få medhold i klagenævnet.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-12-04 15:45

> [...]
> jeg personligt bestrider, men det ser ud til at jeg står temmelig
> alene med den holdning), har den ikke nødvendigvis noget med

Findes der ikke nogle retningslinier, afgørelser eller lign. ?

> Man kan altid kræve, men hvis din brug af navnet ikke krænker
> selskabets evt varemærkeret (eller anden navneret), er det
> udsandsynligt at de vil få medhold i klagenævnet.

Det virker som om at klagenævnet er radikale, forstået på den måde at det er
tilfældigt hvordan afgørelserne falder ud.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-04 17:05

> [...]
> jeg personligt bestrider, men det ser ud til at jeg står temmelig
> alene med den holdning), har den ikke nødvendigvis noget med

Nej, men DIFO´s klagenævn tillægger det stor betydning hvis den ene part har
et registreret varemærke, der er identisk med domænet.
Det er tilfældet her, så tobias vil få meget svært ved at overbevise
klagenævnet om at joblivdanmark.dk skal overdrages til han (eller slettes).

For øvrigt en noget misvisende overskrift til denne tråd. Idet der er tale
om to forskellige domæner kan man ikke tale om "domænetyve".

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-04 17:17

> [...]
> har et registreret varemærke, der er identisk med domænet.
> Det er tilfældet her, så tobias vil få meget svært ved at overbevise

Det er vist også mest den modsatte situation, der er til drøftelse.
Men her er situationen den samme.
Jobliv.dk kan nok ikke overføres til Joblivdanmark(, men det kan heller ikke
bruges til noget der strider mod Joblivdanmarks varemærkerettigheder).

/Per

Fra : Henrik

Dato : 14-12-04 17:09

On Tue, 14 Dec 2004 14:39:58 +0000, Henning Makholm
<henning@makholm.net> wrote:

>I det omfang der eksisterer en ejendomsret for domænenavne (hvilket
>jeg personligt bestrider
Stol nu bare på Landsretten.

> men det ser ud til at jeg står temmelig
>alene med den holdning)
Næ, DIFO har da samme holdning.

Mvh
Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-12-04 12:37

"tobias" wrote

> Skal man bare bøje nakken og finde på noget andet eller tage kampen op?

Fínde på noget andet!

> [...]
> domænet joblivdanmark.dk.
>
> JoblivDanmark har naturligvis også registreret varemærket hos

Ligner Sneakers (Sanne Salomonsen etc) versus Sneakers (amatør orkester)
Det blev Sneakers (S) der vandt (de havde registreret navnet) selvom
Sneakers (A) havde haft navnet mange år forinden dog uden at registrere det

En anden sag Thy Data Center -> TDC
TDC købte rettighederne til www.tdc.dk for et ukendt millionbeløb

Det var vel ikke sådan en ting du ventede på?

- Peter

Fra : tobias

Dato : 14-12-04 13:39

> En anden sag Thy Data Center -> TDC
> TDC købte rettighederne til www.tdc.dk for et ukendt millionbeløb
>
> Det var vel ikke sådan en ting du ventede på?
>
> - Peter

Jobliv.dk er ikke til salg!

(Sorry direkte svar!!)
Tom Andersen