Forelsket i en lyd....
Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-12-04 22:55

Kender I det? At være helt tosset med et bestemt musikinstrument?

For tiden er jeg helt vild med lyden fra et Hammond orgel!

Egentlig troede jeg i lang tid, at ingen brugte det mere, men det er da
"still going strong" hos The Savage Rose, som jeg hørte bruge det første
gang på "Dødens Triumf" (stadig en af mine favorit-CD'er), hvor det absolut
var det bærende instrument.

Nakkehårene rejser sig også hver gang jeg genser/genhører Billy Preston
rulle sig ud på Eric Claptons koncert-DVD "One More Car - One More Rider"
fra 2001 - hvor han gør det aldeles mesterligt (i det hele taget virker EC's
orkester her utroligt helstøbt).

Hvornår brugte man egentlig Hammond-orgel første gang - altså med "den
rigtige" Hammond-lyd"?

Hvilke andre bands kender I, som bruger lyden meget? (ja, jeg går ud fra, at
det idag mere er lyden end instrumentet, man bruger. Lyden kan vel
reproduceres af næsten ethvert elektronisk tangentinstrument idag???)

Jeg vil blive meget glad for et par 'julegaveidéer' fra mig til mig....

--Martin.

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-12-04 23:08

Martin Christiansen wrote:
> [...]
> første gang på "Dødens Triumf" (stadig en af mine favorit-CD'er),
> hvor det absolut var det bærende instrument.

Anders Koppel spiller stadig Hammondorgel, men ikke i Savage Rose.

Du skal ikke snyde dig selv for at se orkesteret Bazaar live, det er med
Peter Bastian, Flemming Quist Møller (ja, ham med Snuden og Benny's
Badekar) og selvfølgelig Anders Koppel på Hammondorgel.

Her kan du se nogle billeder fra en koncert, bl.a. Anders Koppels
medtagne Hammond B3:
http://home19.inet.tele.dk/platan/20041112anm.htm

Her kan du følge med i hvornår de tager på turné igen:
http://www.musang.dk/

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-12-04 23:14

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> Anders Koppel spiller stadig Hammondorgel, men ikke i Savage Rose.

Nej, det har han da vist aldrig gjort? Så vidt jeg ved er det bror Thomas,
som er virtuosen i The Savage Rose, ikk?

Jeg takker for dine links.

--Martin.

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-12-04 23:45

Martin Christiansen wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> Nej, det har han da vist aldrig gjort?

Anders Koppel spillede orgel på 10 albums med Savage Rose mellem
1967-1974.

Det er Anders Koppel der spiller orgel på Dødens Triumf.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-12-04 23:48

> [...]
> 1967-1974.
>
> Det er Anders Koppel der spiller orgel på Dødens Triumf.

Jamen så blev jeg da så meget klogere! Jeg siger tak for iretteættelsen.

--Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 13-12-04 23:15

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41be0fb4$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> at det idag mere er lyden end instrumentet, man bruger. Lyden kan vel
> reproduceres af næsten ethvert elektronisk tangentinstrument idag???)

Det skal man vist ikke sige alt for højt i selskab med Hammond entusiaster..
Den der hvæsende lyd fra det ægte instrument er altså helt særlig. og så i
selskab med en god gammel leslie der selv syder og koger ligeså meget så det
bare helt perfekt. Hammond har også selv lavet (mindst) en elektronisk
udgave. Og det er altså ikke det samme.

--
Martin
http://www.martinbak.dk/ - ny julesang.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-12-04 23:23

Martin Christiansen skrev:
> Hvornår brugte man egentlig Hammond-orgel første gang - altså
> med "den rigtige" Hammond-lyd"?

Laurens Hammond konstruerede det første hammondorgel i 1933.

Jeg har en lp: "The Amazing Jimmy Smith Trio" fra 1965.
Det er rigtig hammond-lyd, men jeg blev lidt træt af det.

Men som Sune også skriver, så kan Anders Koppel virkelig
"trylle" med det instrument.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-12-04 12:57

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Laurens Hammond konstruerede det første hammondorgel i 1933.

[supplement fra SDE]:
Laurens Hammond (1895-1973) amerikansk opfinder.

*hammondorgel* [...] Instrumentets karakteristiske toner
frembringes, ved at en række tandhjul med ulige store
tænder roterer i et magnetfelt. De derved inducerede
vekselstrømme forstærkes og omdannes til lydbølger,
der udsendes over højtalere. Hammondorglet var det
første elektriske tasteinstrument, der for alvor slog
igennem, og med sine rige muligheder for klanglig variation
er det fortsat et meget anvendt instrument, især i de
populærmusikalske genrer.

> Men som Sune også skriver, så kan Anders Koppel virkelig
> "trylle" med det instrument.

Lyt fx også til Anders Koppels lp "Aftenlandet & Regnbuefuglen",
indspillet februar-marts 1977 i Sweet Silence Studios. (Demos 38).
Her spiller Anders også på sit orgel.

Og så er der efter min mening to numre: "Havnen" og "Generalerne",
hvor Peter Bastian giver det, jeg kalder rockhistoriens *fedeste*
fagotsoloer.

P.s.: Kære Anders Koppel og Peter Bastian:
Hvornår kommer denne fantastiske (dog ikke ligefrem
særlig muntre) vinyl-lp mon på *cd*?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Olesen

Dato : 13-12-04 23:24

> [...]

> reproduceres af næsten ethvert elektronisk tangentinstrument idag???)
>
> Jeg vil blive meget glad for et par 'julegaveidéer' fra mig til mig....

Hvis du virkelig er forelsket, så skal du da bare købe et sequencerprogram
a la' Cubase SX eller et andet VSTI kompatibelt program.

Så kan du lege med alle de lækre instrumenter du ønsker, også
et Hammond B3 orgel.

Se og læs evt. langt mere her, hvor Hammond-lyden fås som plug-in
til ovennævnte programmer.

http://www.nativeinstruments.de/page.php?id=b4_us

Du kan tilmed downloade en demoversion, hvor du forhåbentlig
kan jamme med lydende alt det du lyster..

Nederst på siden i dette link kan du høre nogle
MP3 melodier, udført på B4-orglet...)

http://www.musik-service.de/ProduX/Recording/Software/Native_Instruments_B4__Hammond_B3_Simulation.htm

http://www.nativeinstruments.de/index.php?id=150&ftu=5949bd7467

http://archive.keyboardonline.com/db_area/sounds/nativeb4/sinclair.mp3

Og lidt ekstra, hvis du interesserer dig for mulighederne med elektronisk
musik.

http://www.tascamgiga.com/sounds/mp3.html

Fra : plh

Dato : 14-12-04 18:32

"Olesen" skrev:

> [...]
>
> Du kan tilmed downloade en demoversion, hvor du forhåbentlig
> kan jamme med lydende alt det du lyster..

Hvis det er til at lege med - og til at få forståelse for Hammondorglets
mangfoldigheder - kan B4 osse køre som standalone, det vil sige uden andre
programmer. Demoen plejer at være begrænset af en hyletone når man har
spillet et stykke tid.

Per www.guitarsiden.dk

Fra : Olesen

Dato : 13-12-04 23:29

https://www.bibliotekernesnetmusik.dk/netmusik/Udlaan?action=simplesearch&searchstring=bazaar&searchtype=album

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 14-12-04 00:25

Martin Christiansen <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> wrote:
> [...]
> idag???)
> Jeg vil blive meget glad for et par 'julegaveidéer' fra mig til

Lad os starte med Mr Hammond above all:

Jon Lord: Alt med Deep Purple og en del med WhiteSnake
og soloting: som Before I forget, (med bla. Bach's Tocata & Fuga i Dmol
udsat for Hammond)

Paice, Ashton, Lord : Malice in Wonderland

men derudover blandt mange andre:

Jimmy Smith spiller blues Hammond
Blues Brothers Souvenier Show 2-3 CD'er
Joss Stone: Soul Sessions

have fun

/ Flying Hotdogs

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-12-04 07:26

2004-12-13 Martin Christiansen wrote

> For tiden er jeg helt vild med lyden fra et Hammond orgel!
>
> Hvilke andre bands kender I, som bruger lyden meget?

Booker T (& the MG's)
Jeg ved ikke om jeg synes det er det mest oprivende musik,
men det er ihvertfald Hammond baseret.

Jeg kan også godt lide den lidt '70er aktige disko sound
Tower of Power havde, også men en solid rytmisk Hammond i
baggrunden.

/Morten

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 14-12-04 09:08

"Martin Christiansen" wrote

> Hvilke andre bands kender I, som bruger [hammond]lyden meget?

Deep Purple III
Gnags
Procol Harum
Ny Dag

.... og sikkert mange flere.

- Jensby

Fra : Sasha

Dato : 14-12-04 13:41

Jan Bang Jensby wrote:
> "Martin Christiansen" wrote

> Deep Purple III
> Gnags
> Procol Harum
> Ny Dag
>
> ... og sikkert mange flere.
>
> - Jensby

puha....

--

- sash@netothello.dk

Fra : jo

Dato : 14-12-04 11:29

> [...]
> reproduceres af næsten ethvert elektronisk tangentinstrument idag???)
>
> Jeg vil blive meget glad for et par 'julegaveidéer' fra mig til mig....

Hej Martin,

Nu har jeg ikke læst de andre svar til dig, så det kan være, at jeg gentager
noget der allerede er sagt, men: Hammondlyden kan IKKE laves electronisk!
Hvis du først én gang har stået og spillet op ad et Hammond B3 på en scene,
så er du solgt!

Der findes utallige fede Hammond orgler, hvoraf B3 er det mest
eftertragtede. Sådan et i god stand koster helt op til kr. 100.000,00. Flere
danske musikere er i besiddelse af et B3, men endnu flere har f.eks. et
L100, der også er et rørorgel og ligeså tungt at slæbe rundt på.

Jeg har selv spillet med mange musikere, der har købt de bedste
Hammond-emulationer til deres keyboards, men NO WAY! Den lyd holder bare
ikke, når man kender lyden af et rigtigt Hammond.

Jeg forstår fuldt ud din glæde ved lyden.

Jo.

Fra : Olesen

Dato : 14-12-04 18:01

"jo" <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv spillet med mange musikere, der har købt de bedste
> Hammond-emulationer til deres keyboards, men NO WAY! Den lyd holder bare
> ikke, når man kender lyden af et rigtigt Hammond.

Har Hammond selv ikke lavet en kopi af deres egen original, og 'accepteret
den
som en ægte Hammond' ??

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-12-04 18:07

2004-12-14 Olesen wrote

> "jo" <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har Hammond selv ikke lavet en kopi af deres egen original, og
> 'accepteret den som en ægte Hammond' ??

Og konceptet med at give køb på alt for at tjene lidt flere basseører,
har du aldrig hørt om før, vel?

/Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 14-12-04 18:39

Olesen wrote:
> "jo" <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har Hammond selv ikke lavet en kopi af deres egen original, og
> 'accepteret den
> som en ægte Hammond' ??

Hammond fulgte med udviklingen og gik over til at bruge transistorer
istedet for rør en gang i 70'erne.
Men det kan man finde meget mere om ved at bruge Google. Prøv f.eks. at
søge på Hammond B3, A-100, P-100 (danskbygget og L-100.

Bonus info
Jeg mener det var George Harrison der var den første til at tilsutte en
Leslie forstærker til sit guitargear.

Korg laver efter min mening nogle af de bedste 'orgelpinde', altså
elektroniske efterligninger af Hammondorgelet som ikke fylder så meget.
Det første hed vist CX-3, de nye modeller er ret avancerede, f.eks. kan
man indstille hvor meget 'vind' man skal kunne høre gå i den 'mikrofon'
der står foran 'leslien's roterende horn... ret sjovt at lege med.

Native Instruments B4 er også ret imponerende.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : bonfils

Dato : 15-12-04 08:21

> [...]
> ikke, når man kender lyden af et rigtigt Hammond.
>
> Jeg forstår fuldt ud din glæde ved lyden.

Min erfaring (og her kan andre naturligvis være uenige) er, at det især er
leslien, der er umulig at efterligne.
Til uindviede: Leslien er den dér store kasse med forstærker og to asynkront
(!) roterende højttalere - den, der får orglet til at "bruse", når
rotationen speedes op.
Lesliens forvrængning og den roterende effekt opnås simpelthen kun med en
leslie (bare den måde, lyden kastes rundt i rummet på...)
En ikke helt overbevisende efterligning af et Hammond (som Korg's gode gamle
"pind", BX-3 eller CX-3), kan lyde helt hæderligt, når den sendes gennem en
stor, beskidt leslie...

/bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Steen Jensen

Dato : 14-12-04 19:09

Martin Christiansen <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> wrote:

> Hvilke andre bands kender I, som bruger lyden meget?

Walther Trout live, Underdog (tysk hard rock band), Uriah Heep, Muddy
Waters, The Allman Brothes og Blackfoot (Ken Hensley tiden).
--
Steen
noX

Fra : Thomas

Dato : 14-12-04 23:47

> [...]

> reproduceres af næsten ethvert elektronisk tangentinstrument idag???)
>
> Jeg vil blive meget glad for et par 'julegaveidéer' fra mig til mig....

Check det danske band 'The Blue Van'... En flok 21-22 årige fyre, der
roder lidt med noget musik (Har gået i skole med dem allesammen)
De er lige blevet signet til USA's største independant selskab, og har
udgivet
en EP herhjemme, som en forløber for albummet der kommer engang til
foråret...

Du kan høre numrene fra den nye EP ganske gratis, på deres engelske
hjemmeside
www.thebluevan.com - Ellers er der vist lidt ældre musiknumre at finde på
deres danske side www.thebluevan.dk (Jeg har foriøvrigt taget billedet på
forsiden)

..Thomas

Fra : Brian Larsen

Dato : 15-12-04 00:40

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41be0fb4$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Kender I det? At være helt tosset med et bestemt musikinstrument?

Yeps !

> For tiden er jeg helt vild med lyden fra et Hammond orgel!

Ditto !

> Jeg vil blive meget glad for et par 'julegaveidéer' fra mig til mig....

Her er et par julegaver fra mig til dig

http://www.ke-musik.dk/ShowArticles.asp?Close=No&ID=1070 .. Leon Kuypers
er bare et geni ..
http://www.eskildsen.dk/ShowArticles.asp?Close=No&ID=1460 .. Michael
Falkenstein er også ok ..

Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-12-04 22:57

"Brian Larsen" <brian.larsen@FJERNpc.dk> wrote in message
> Her er et par julegaver fra mig til dig

> [...]
Tusind tak for julegaverne - de blev nydt i fulde drag (det er rigtig
spændende at se, hvordan musikken bliver udøvet - han har godtnok rappe
fingre, Leon.... )

God jul til alle, som har bidraget til tråden.

(PS. Jeg udøver desværre ikke selv musik.)

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-12-04 18:54

2004-12-13 Martin Christiansen wrote

> For tiden er jeg helt vild med lyden fra et Hammond orgel!
> Hvilke andre bands kender I, som bruger lyden meget?

Jeg kom lige til at smække John McLaughlin - Tokio Live på
spillen herhjemme.

Det er en Jazz trio, Guitar, Hammond og tønder.

Det er Joey DeFrancesco der bestyrer et XB-3 orgel.

Det spøjse er at manden foruden nogle vilde soli også
spiller en proper fodbas. Ja faktisk er der ikke anden
bas på optagelsen end den han laver med fødderne. Og
den er dyyyyb! (Mine køkkenhøjtalere kludrer lidt i det)

Faktisk er der efter min mening mere orgel end guitar,
selv om "hovednavnet" er guitaristen.

Så hvis du ikke har Jazz-fobi kunne det måske være en
kandidat. (langt hen ad vejen er der vel nærmest tale
om "speed-jazz")

Nå ja, det er Dennis Chambers på trommer og den slags.

Ingen sang.

/Morten