Mere fart på hvordan
Fra : ___P.Sir___

Dato : 13-12-04 17:02

Mine børn klager. De vil have en hurtigere pc, til spil og til video.
Spørgsmålet er om det kan betale sig at opgradere, eller købe nyt.
Deres pc består af: Bundkort: K7S5A, processor Athlon-PECM 1045, Ram
2x256 mb SDram pc133, grafikkort GF 3 ti-200, 3 harddiske, henh. 40,30
og 80 gb., chipsæt SIS735.
Hvor ville I sætte ind, hvis der skulle mere fart på? Knægten spiller
racerspil, og pigen laver video film.

--
m.v.h. PSir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 17:36

___P.Sir___ wrote:

> Hvor ville I sætte ind, hvis der skulle mere fart på? Knægten spiller

Hvad er budgettet?

Jesper G. Poulsen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 13-12-04 18:07

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvad er budgettet?

AH, en 3-4000 vil jeg sige.
(ja, jeg skulle have crossposted, men fik trykket for tidligt på send -
og så fanger bordet jo!)

--
m.v.h. PSir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 18:16

___P.Sir___ wrote:

> AH, en 3-4000 vil jeg sige.

Så kan du jo få en helt ny maskine

Barton 2500+, Abit KV7, 512MiB Kingston RAM, GF 6xxx (jeg er ikke helt
inde i disse kort).

> (ja, jeg skulle have crossposted, men fik trykket for tidligt på send
> - og så fanger bordet jo!)

Jeg skulle ha' sat FUT til et indlæg i dk.edb.system.ms-windows - der
kom noget i vejen og trykkede jeg send - uden FUT :-/

Jeg vil gøre dig den tjeneste at krydsposte dette indlæg med opfælgning
til d.e.h

Jesper G. Poulsen

Fra : millos

Dato : 13-12-04 18:33

Vil sige Geforce 6600GT, eller 6800LE. Hvis du er heldig at få fat i det
rigtige 6800LE kan du åbne alle pipelines=rigtig rigtig godt kort, en af
mine venner har været så heldige.. :) men det skulle også være et godt kort
selvom man ikke kan åbne pipelines...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 18:50

millos wrote:

> Vil sige Geforce 6600GT, eller 6800LE. Hvis du er heldig at få fat i

Til hvad?

Hvor er du?

Evt. med et lille citat...

Jesper G. Poulsen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 13-12-04 20:21

Jesper G. Poulsen wrote:

> Så kan du jo få en helt ny maskine
>
> Barton 2500+, Abit KV7, 512MiB Kingston RAM, GF 6xxx (jeg er ikke helt
> inde i disse kort).

Hvorfor kan jeg ikke finde Barton 2500 i edb.priser? Jeg går ud fra at
det er en processor, du taler om, og vel en AMD produceret?

--
m.v.h. PSir

Fra : ___P.Sir___

Dato : 13-12-04 20:38

___P.Sir___ wrote:

> Hvorfor kan jeg ikke finde Barton 2500 i edb.priser? Jeg går ud fra
> at det er en processor, du taler om, og vel en AMD produceret?

ah okay, fandt det.
Så jeg har nu følgende på min indkøbsseddel; Barton 2800+ proccessor,
667,-, Kingston ddr pc3200 ram, 512 mb, 535,-, Abit KV7 bundkort 429,-.
Og et geforce 6600GT bundkort point of view, 1599,-, ialt 3230,-.
Hm, stadigvæk måske lige så billigt - næsten - at købe en ny pc, hvor
der jo så også følger en ny og måske større harddisk med (de har
80/40/40 gb siddende i nu), samt andre goodies...

Men grafikkortet er jo den store prissluger i denne sammenhæng. Måske
kunne man også finde et brugt?

Og endelig - jeg tager til Thailand over julen. Måske er der lidt at
hente dèr?!
--
m.v.h. PSir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 20:46

___P.Sir___ wrote:

> 3230,-. Hm, stadigvæk måske lige så billigt - næsten - at købe en ny
> pc, hvor der jo så også følger en ny og måske større harddisk med (de

Du får ikke det indmad i en ny PC til den pris.

> har 80/40/40 gb siddende i nu), samt andre goodies...

Drop de to diske på 40GB og køb en ny på 160-200GB.

> Men grafikkortet er jo den store prissluger i denne sammenhæng. Måske
> kunne man også finde et brugt?

Måske - jeg er ikke ekspert.

> Og endelig - jeg tager til Thailand over julen. Måske er der lidt at
> hente dèr?!

Måske. Du mister bare reklamationsmulighederne.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-12-04 20:51

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:xn0dqz2kbb84d8w000@dtext.news.tele.dk...
> Måske. Du mister bare reklamationsmulighederne.

Det er da "bare" at rejse ned med det, hvis der er fejl på det :)
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Leony

Dato : 17-12-04 14:59

"___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Og endelig - jeg tager til Thailand over julen. Måske er der lidt at
> hente dèr?!

Baht'en er rimelig billig for tiden, så alt det billige er blevet endnu
billigere. Hardware er dog tæt på danske priser - desværre.

Processorer, bundkort, RAM osv er lidt billigere, men opvejer det den
manglende reklamationsmulighed?

Hvis du skal til Bangkok, så må du ikke snyde dig selv for Pantip Plaza
http://www.pantipplaza.com/. Kommer selvfølgelig an på hvor
hardwareliderlig man er (jeg brugte 8 timer i den bygning).
Kæmpe computer center i 5 etager (tag Skytrain og stå af på Ratchadewi),
kig ligeud når du står af, du vil se en bygning med et stort Thaiskilt
på taget - nedenunder står der "the computer city", det er Pantip.

I Pantip er der en del som handler med brugt udstyr, hvor der kan gøres
en god handel.
Jeg købte en DVD-brænder, et bundkort og et AGP grafikkort for 10 kr
(jeg regner dog ikke med at det virker, men man håber jo).

Hvis det er første gang du skal til Thailand, så husk at den pris der
bliver sat af gadehandlere er en startpris, du skal ikke give mere end
en tredjedel af hvad de forlanger (især Pat Pong er slem ved
turisterne).

Hold fingrene fra DVD-film som ikke har haft premiere i dk eller kun
lige har haft premiere.
Som oftest vil disse være optaget i en biograf. Så det er 25 kr lige ud
af vinduet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Zulu

Dato : 13-12-04 18:26

___P.Sir___ wrote:
> [...]
> og 80 gb., chipsæt SIS735.
> Hvor ville I sætte ind, hvis der skulle mere fart på? Knægten spiller

Prøv først at ændre FSB fra 100 til 133 i bios, så kommer din CPU til at
køre 1400 MHz, som den er beregnet til. Lige nu kører den kun 100x10,5 =
1050 MHz.

En 512 mb PC3200 DDR-ram og en reformatering af Windows med installation af
nyeste drivere til ALT, ville bestemt også kunne give lidt skub.

Dette vil højst koste dig 600-700,- + en weekend til geninstallering.

Prøv at se om det ikke hjælper. Hvis det ikke gør eller om et halvt til til
et helt år kan i så købe dele til en ny PC og tage de "nye" ram med over i
denne.

Zulu

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 18:51

Zulu wrote:

> Prøv først at ændre FSB fra 100 til 133 i bios, så kommer din CPU til
> at køre 1400 MHz, som den er beregnet til. Lige nu kører den kun
> 100x10,5 = 1050 MHz.

Hvor ser du dette?

Jesper G. Poulsen

Fra : Zulu

Dato : 13-12-04 19:22

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvor ser du dette?

Her:
"processor Athlon-PECM 1045"

Jeg ved dog ikke lige hvad "PECM" står for ( :S ) men en typisk fejl hos
mange, der ikke går så meget op i at deres PC er toptunet, er netop at FSB
bliver sat forkert. Har selv haft leget lidt med et K7S5A board, og det
defaulter til 100 MHz FSB hvis bios resetes af den ene eller anden grund.

Zulu

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 20:47

Zulu wrote:

> K7S5A board, og det defaulter til 100 MHz FSB hvis bios resetes af

Det har du ret i.

Jesper G. Poulsen