Det er forbudt
Fra : Palle S.

Dato : 09-12-04 22:31

At tale i håndholdt mobiltelfon mens man fører bil

Men hvad med en kørelærer der underviser i kørsel ?

Palle

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 22:44

> At tale i håndholdt mobiltelfon mens man fører bil
>
> Men hvad med en kørelærer der underviser i kørsel ?

Forbudt fordi det er kørerlæreren som kører bilen, ikke eleven

Carl

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-04 22:58

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> wrote in message

> Forbudt fordi det er kørerlæreren som kører bilen, ikke eleven

Hvor læser du at det er kørelæreren der fører bilen?

/Jimmy

Fra : blue

Dato : 09-12-04 23:32

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

> Hvor læser du at det er kørelæreren der fører bilen?

Det gør han i færdselslovens § 64, stk. 1:

"Øvelseskørsel for personer, der uddanner sig til kørsel med bil, må kun
finde sted, når der i køretøjet ved siden af eleven findes en godkendt
kørelærer eller en kørelæreraspirant, der er under opsyn og vejledning af en
hertil særligt godkendt kørelærer, som er til stede i bilen. Kørelæreren
eller kørelæreraspiranten anses da for at være fører af bilen..."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-12-04 15:57

"blue" <xx@xx.xx> wrote in

> [...]
> kørelærer, som er til stede i bilen. Kørelæreren eller
> kørelæreraspiranten anses da for at være fører af bilen..."

Og derfor er det også kørelæreren og ikke eleven der får bøden hvis
de bliver snuppet for at køre for stærkt. I Hillerød var der for
nogle år siden en kørelærer der mistede jobbet fordi politiet
snuppede skolevognen med ca. 80km/t inde i byen hvor grænsen var
50km/t.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-12-04 09:26

"blue" <xx@xx.xx> skrev:

> [...]
> opsyn og vejledning af en hertil særligt godkendt kørelærer, som
> er til stede i bilen. Kørelæreren eller kørelæreraspiranten anses

He he. Mon det så betyder at eleven formelt set godt må snakke i
håndholdt mobil under kørslen?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-04 10:10

> He he. Mon det så betyder at eleven formelt set godt må snakke i
> håndholdt mobil under kørslen?

Tilsyneladende ja (formelst set) for slutningen af paragraffen som ikke var
med i det ovenstående citat lyder:
I de tilfælde, hvor kørelæreren eller kørelæreraspiranten må anses som
fører, gælder bestemmelserne i §§ 53-55 også for eleven.

Mobiltelefon er forbudt efter §55A, så det ser ud til at nogen har glemt at
rette igennem ved lovændringen...

/Per

Fra : blue

Dato : 10-12-04 11:14

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fører, gælder bestemmelserne i §§ 53-55 også for eleven.
>
> Mobiltelefon er forbudt efter §55A, så det ser ud til at nogen har glemt

Hvorfor tror du, der er nogen, der har glemt noget?

Det er ikke og har aldrig været intentionen, at andre paragraffer end dem
vedr. spirituskørsel og kørsel under anden påvirkning (§§ 53-55), skulle
gælde for eleven.

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 10-12-04 11:19

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedr. spirituskørsel og kørsel under anden påvirkning (§§ 53-55), skulle
Enig. Ud fra den betragtning, at eleven jo netop er ved at lære og derfor
pr. definition vil overtræde diverse bestemmelser i den anledning.

PH

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-04 11:22

> [...]
> vedr. spirituskørsel og kørsel under anden påvirkning (§§ 53-55), skulle

Hvis du har kendskab til processen om lovændringen, så vil jeg da ikke påstå
anderledes.
Det forekom mig bare lige umiddelbart, som om nogen måtte have overset, at
eleven gerne må tale i mobiltelefon.

(Jeg kan forestille mig, hvordan mediehypen kan komme til at køre, - bare
med et beskedent indslag i en nyhedsudsendelse).

/Per

Fra : blue

Dato : 10-12-04 11:37

> Det forekom mig bare lige umiddelbart, som om nogen måtte have overset, at
> eleven gerne må tale i mobiltelefon.

Eleven må jo også gerne køre over for rødt, køre for hurtigt, bakke på en
motorvej osv. Ellere rettere: han kan ikke straffes for det, da han ikke er
føreren af bilen jf. § 64, stk. 1. De eneste paragraffer eleven kan straffes
for at overtræde, er §§ 53-55.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-04 11:45

> [...]
> motorvej osv. Ellere rettere: han kan ikke straffes for det, da han ikke
> er føreren af bilen jf. § 64, stk. 1. De eneste paragraffer eleven kan

Det er jeg helt med på.
Det virker bare ikke særlig logisk at eleven gerne må tale i mobiltelefon,
fordi det er så simpel og enkel en overtrædelse, at der ikke er meget læring
i det (akkurat som spirituskørsel).
Men det er egentlig off-topic at diskutere videre om dette, for vi er jo
fuldstændig enige om det juridiske indhold.

/Per

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-12-04 12:27

> [...]
> Men det er egentlig off-topic at diskutere videre om dette, for vi er jo
> fuldstændig enige om det juridiske indhold.

Jeg skal ikke kunne sige hvilken paragraf der er gældende, men da kørelæren
fører bilen, og skal føre den forsvarligt, og eleven er det redskab som han
fører bilen med, så er det kørelærens pligt at forhindre eleven i at tale i
telefon mens eleven fungerer som førersubstitut, da kørelæreren ellers ikke
fører bilen forsvarligt.

Fra : Henning

Dato : 11-12-04 15:40

On Thu, 9 Dec 2004 22:31:27 +0100, "Palle S."
<lord_farquard@hotmail.com> wrote:

>At tale i håndholdt mobiltelfon mens man fører bil
>
>Men hvad med en kørelærer der underviser i kørsel ?

Tja, så længe du kun holder ham i hånden, sker der vel intet? Går I ud
over det nærmer I jer måske et elev/lærer-forhold, som måske er
ulovligt

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-12-04 17:22

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Tja, så længe du kun holder ham i hånden, sker der vel intet? Går I ud
> over det nærmer I jer måske et elev/lærer-forhold, som måske er
> ulovligt

Næ, det er det nu ikke- når det drejer sig om voksne mennesker, men man kan
blive anklaget for sexuel chikane, og det kan straffes.

--
ahw