B2B salgsbetingelser
Fra : Martin Sand.

Dato : 09-12-04 20:44

Kan et engros firma nægte at sælge varer til erhvervsdrivende under flg.
regler:

Man skal købe for mindst 500.000 kr. første gang man handler, samt købe for
100.000 kr. hver måned herefter (gennemsnit beregnes hvert kvartal), og man
skal have en fysisk butik (altså ikke kun en online butik).

Der er tale om varer der koster omkring 100 kr./stk i indkøb. Den omtalte
grossist har eneret til at sælge produktet i Danmark. Produkterne kan til
dels ikke parallelimporteres, da visse af produkterne produceres i Danmark
(kan også kun benyttes i DK pga. sproget).

Er grossistens salgsbetingelser lovlige?

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Noozer

Dato : 09-12-04 21:14

> Kan et engros firma nægte at sælge varer til erhvervsdrivende under flg.
> regler:
>
> Man skal købe for mindst 500.000 kr. første gang man handler, samt købe
> for 100.000 kr. hver måned herefter
I al evighed eller hvad?

Hvilken butik er der tale om?

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-04 00:49

"Martin Sand." wrote:

> [...]
> (kan også kun benyttes i DK pga. sproget).
>
> Er grossistens salgsbetingelser lovlige?

Ja, der er aftalefrihed her til lands. Specielt ved handelskøb.

Grossistens priser er jo engros-priser (handel i større mængder) og ikke
detailpriser.

Men tilgengæld kan man jo også sige, at samarbejdet bare ophører fx
efter 3. måned pga. svigtende salg.

Engrosfirmaet må jo forvente at detailisten også kan komme af med varer
for 100k pr. måned (indkøbspris).
Ellers er der jo ingen ide for detailisten at indgå denne handelsaftale.
Fordelen ved handelsaftalen kan jo være, at man netop sikrer sin
forretning en vis aktivitet ved salg af varen. Evt. mulighed for at
kunderne køber andet end den vare og dermed skaber varen et mersalg.

mvh

Carsten Riis

Fra : Martin Sand.

Dato : 10-12-04 09:21

Carsten Riis wrote:
> Ja, der er aftalefrihed her til lands. Specielt ved handelskøb.

Okay, så fik vi det på plads

> [...]
> sikrer sin forretning en vis aktivitet ved salg af varen. Evt.
> mulighed for at kunderne køber andet end den vare og dermed skaber

Ja, men det kunne ligeså godt være for at afholde de små butikker og online
shops fra overhovedet at kunne starte op og konkurrere mod de etablerede
(fx. konkurrere på service). Eller for at sikre, at der ikke startes
detailfirmaer på fritidsbasis, med denne type varer. Jeg synes at krav som
"en fysisk butik med fast åbningstid" er er voldsomt krav, i disse internet
tider.

En rettelse: Jeg kommer i tanke om, at førstegangsordren skal være på mindst
500.000 kr., og derefter skal der handles for mindst 100.000 kr. pr. kvartal
(ikke pr. md.). Men alligevel...
De små fisk er jo under alle omstændigheder sorteret fra med denne praksis.
Ellers skal mange små detailbutikker slå sig sammen og købe stort ind.
Medmindre handelsbetingelserne også forbyder engros videresalg.

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-12-04 11:47

Martin Sand. wrote:

> Jeg synes at krav som
> "en fysisk butik med fast åbningstid" er er voldsomt krav, i disse internet
> tider.

Nu skriver du intet om varerne, men hvis det er mærkevarer, der sælges
på kvalitet og/eller service, er det et meget forståeligt krav. Jeg kan
for eksempel forestille mig, at B&O vil have krav, der ligner dem du
nævner. Omsætningskravet kan være for at sikre sig, at forhandleren har
en vis ekspertise i at sælge og servicere varen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-04 01:25

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> nævner. Omsætningskravet kan være for at sikre sig, at forhandleren har
> en vis ekspertise i at sælge og servicere varen.

B&O har vist deres egne forhandlere, SVJH?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen