Bombning af Sukkerfabrikkerne
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-12-04 13:45

Jeg er kommet i besiddelse af nogle amatørfotos som angiveligt viser
De Danske Sukkerfabrikker ved Langebro kort efter de blev bombet.
Hvornår skete det?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Jytte Pedersen

Dato : 08-12-04 21:47

Hej Jørgen

Iflg min mor der opholdr sig på fabrikken under bombningen 27. januar 1943
Hvor stammer dine fotos fra.Er det fra personer, der var til stede. I givet
fald hvem?
Hilsen Jytte

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-12-04 00:58

Jytte Pedersen skrev:

> Iflg min mor der opholdr sig på fabrikken under bombningen
> 27. januar 1943
> Hvor stammer dine fotos fra.Er det fra personer, der var til stede.
> I givet fald hvem?

Det var altså ikke i 1945? Billederne tilhører en person som boede i
Holmbladsgade-kvarteret og som skyndte sig at cykle ud til området
da bragene havde lydt.

Mvh.: Jørgen

Fra : Jytte Pedersen

Dato : 09-12-04 20:15

Nej ikke 1945 men 27. januar 1943.
som Jørgen Jacobsen rigtigt skriver, var det vildfarne bomber fra angrebet
på B&W.
RAF har hjemmeside hvor de forskellige bombetogter er beskrevet ( men den
beskriver selvfølgelig ikke de bomber , der ramte forkerte mål).
http://www.raf.mod.uk/bombercommand/jan43.html

Ifølge min mor døde 5-6 personer og mange blev såret på Sukkerfabrikken.
Senere vendte englænderne tilbage og undskyldte overfor de overlevende.

Hilsen Jytte Pedersen

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 09-12-04 18:45

Så vidt jeg ved var det under et angreb fra RAF på B&W på Christianshavn at
også Sukkerfabrikken blev ramt d. 27/1-43. I Næsh Hendriksens værk Den
danske Kamp er der flere fotos fra angrebet.

Mvh

Jørgen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-12-04 00:32

Jørgen Jacobsen skrev:

> Så vidt jeg ved var det under et angreb fra RAF på B&W på Christianshavn
> at også Sukkerfabrikken blev ramt d. 27/1-43. I Næsh Hendriksens værk
> Den danske Kamp er der flere fotos fra angrebet.

Tak. Kan du fortælle mig hvilket af de tre bind jeg kan finde flere fotos i? Så
jeg ikke behøver låne alle tre bøger med hjem fra Biblo.

Mvh.: Jørgen

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 10-12-04 10:48

Min udgave består nu kun af 2 bind med et sagregister bagest i andet bind.
Der kan du slå op under Sukkerhuset, billederne fra stedet er kun i andet
bind.

Mvh
Jørgen

Fra : 8sl

Dato : 15-12-04 08:57

"Jørgen Grandt" skrev d. 10-12-04 00:32 dette indlæg :

Christianshavn

> Tak. Kan du fortælle mig hvilket af de tre bind jeg kan finde flere
fotos i? Så
> jeg ikke behøver låne alle tre bøger med hjem fra Biblo.

Hej Jørgen.

Hvis du ønsker at se flere billeder fra begivenheden, kan du finde mange
i den Nationale Billeddatabase på REX. Bare søg på ordet
sukkerfabrikken.

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 16-12-04 17:55

"8sl" skrev:

> Hej Jørgen.
>
> Hvis du ønsker at se flere billeder fra begivenheden, kan du finde mange
> i den Nationale Billeddatabase på REX. Bare søg på ordet
> sukkerfabrikken.

Hej Svend-Erik

Tak! Også for det direkte tilsendte.

Mvh.: Jørgen