Slægtsforsker eller -fusker
Fra : Jensen

Dato : 10-12-04 19:50

Hi NG
Jeg har set en hjemmeside, hvor der er så mange fejl, at den burde stoppes.
Mine bedsteforældre har lige pludseligt fået nye forældre bl.a.
Jeg har sendt 2 beskeder i hans "gæstebog" uden resultat.
Hvad gør man for at stoppe fusk?
mvh Jensen

Fra : børge askholm

Dato : 10-12-04 22:05

Jensen wrote:
> [...]
> Mine bedsteforældre har lige pludseligt fået nye forældre bl.a.
> Jeg har sendt 2 beskeder i hans "gæstebog" uden resultat.

Personligt tror jeg ikke der er meget at gøre endet end at håbe at andre
ikke tror for meget på det der står på en hjemmeside alene. Der kan
meget nemt snige sig fejl ind i enhver forskning - jeg kender det fra
min egen.

Børge

Fra : Hugh Watkins

Dato : 10-12-04 23:59

"Jensen" <ejensen@mail-online.dk> wrote in message
> [...]
> stoppes. Mine bedsteforældre har lige pludseligt fået nye forældre bl.a.
> Jeg har sendt 2 beskeder i hans "gæstebog" uden resultat.

lavede din egen korrekt websider

Hugh W

Fra : kp

Dato : 11-12-04 10:53

Du kunne jo også prøve at starte et samarbejde, altså sådan at han/hun har
de rigtige oplysninger.

Kurt Pajbjerg

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 13-12-04 18:25

Kan du finde vedkommendes navn og adresse - så du evt. kan sende ham et brev
?

Problemet kan være, at han - ligesom mange andre, der opretter smarte
gæstebøger m.v. - slet ikke holer øje med, om de rkommer nye indlæg i dem.

Det kan jo være, at den formastelige vil være rigtig glad for at høre fra
dig. Jeg har faktisk et par gange fået henvendelser fra vildt fremmede
mennesker, der havde gode kommentarer til mine slægtsoplysninger - og de er
da altid velkomne.

/Flemming U

Fra : Jensen

Dato : 13-12-04 23:59

Tak for tilbagemeldinger og gode råd. Jeg kan ikke umiddelbart finde en
adresse. Jeg er heller ikke den eneste, der har skrevet i gæstebogen om at
få fejl rettet, (og andre er ikke så pæne i ordvalget som jeg).
Der er en del udlændinge, der har rost ham for nye gode oplysninger - så man
burde vel skrive en advarsel i hans gæstebog på engelsk!
Vil det være forkert at udstille ham med web-adr. her i gruppen?

ejensen

Fra : Per Nermo

Dato : 14-12-04 00:25

On Mon, 13 Dec 2004 23:58:52 +0100, "Jensen" <ejensen@mail-online.dk>
wrote:

> [...]
>burde vel skrive en advarsel i hans gæstebog på engelsk!
>Vil det være forkert at udstille ham med web-adr. her i gruppen?

På ingen måde forkert, det er jo for
at faa opmærksomhed omkring sine data,
at han haver ladt denne web-side publicere !

Per Nermo

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 20-12-04 01:33

On Fri, 10 Dec 2004 19:50:05 +0100, "Jensen" <ejensen@mail-online.dk>
wrote:

> [...]
>Mine bedsteforældre har lige pludseligt fået nye forældre bl.a.
>Jeg har sendt 2 beskeder i hans "gæstebog" uden resultat.

Personligt ville jeg først søge et samarbejde med vedkommende om at få
rettet konstaterede fejl.

Hvis det ikke virker, ville jeg ikke ha' den mindste betænkelighed ved
at "udstille" vedkommende.

Vi må jo ikke glemme, at den slags fejl har det med at forplante sig
og pludselig når de måske én selv.

Vi må heller ikke glemme, at i det offentlige liv med aviser, TV, etc.
er det helt legitimt, ja faktisk krævet, at man udstiller fejl og
fejlmagere.

En klassiker i så henseende er svensk slægtsforskning, hvor en berømt
(!) historiker digtede så mange slægtsled ind i den svenske
kongerække, at der er åbenlyst løgn.

Det skal siges, at det var lidt af en dansk-svensk strid om at kunne
præstere den længste anerække.

Men alle her ved jo, at Ansgar først kom til Danmark i 800-årene, og
før den tid var der intet skrevet; der var intet skriftsprog. I
Sverige er de ca. et århundrede senere med at ku' skrive.

Men takket være denne vidtløftige herre, er man i Sverige nået op på
et forbløffende antal Erik-konger. Mange af dem har fundet vej ind i
svensk slægtsforskning.

Vi har dog også en "dygtig herre" herhjemme, som for længst har
publiceret sin egen oprindelse tilbage til (før?) Jesus. Ovenikøbet
distribueret sin "samling" på GEDCOMP.

Der skal være plads til, i en hobby som vores, at begå fejl. Men ikke
flere, end at vi kan udrede dem via dialoger efterfølgende.

Venligst
John