"Lars Hansen" <lars@voresfamilie.dk> skrev i en meddelelse
news:41b763f2$0$97106$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Vi er en mindre virksomhed der er placeret geografisk med 2 kontorer i DK,
> og et i SV.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vi kunne snakke sammen via IP internt, som
vist
> er let nok, men er der en som kan fortælle lidt om man kan sætte et
forholds
> billigt system op så alle indkomne opkald til firmaet i Danmark bliver
> viderestillet til Sverige, og som så igen kan stille samtalen om til et af
> de to andre kontorer via IPtelefoni, så vi og kunden ikke kommer til at
> betale for samtalen mellem de forskellige kontorer.
>
> Hvad skal der til af Hardware, er der et eksisterende system man kan læse
> om, eller er der andet som jeg bør vide noget om før jeg kaster mig ud i
et
> eller andet fjollet forsøg?
Der er lidt forskellige løsningsmodeller, f.eks:
PBX monteret på hovedlokation. VPN-tuneller til øvrige lokationer, hvor der
er opsat stand-alone IP-telefoner
PBX monteret på alle lokationer med VPN-tuneller imellem
Hvad der er bedst skal nok vurderes fra situation til situation.. Det er nok
også meget afhængigt af den valgte hardware.
Jeg vil ikke anbefale ét produkt frem for andre, da mine egne erfaringer er
bygget på Avaya's IP Office platform, som du kan studere her:
http://www.avaya.com/gcm/master-usa/en-us/products/offers/ipoffice.htm
Da jeg ikke har praktisk erfaring med andre producenters platforme, skal jeg
ikke gøre mig til smagsdommer! Jeg ved dog at IP Office'n er stærk på
prisen, og teknikken kan jeg personligt stå inde for!
Håber det kan bruges til at komme lidt videre.
MVH
Kent Glerup