Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Har fået stjålet mit dankort!
Fra : Tony Nielsen

Dato : 11-12-04 23:04

Hej Ng

Har været så uheldig at have fået stjålet min pengepung med dankort +
kontanter.. Jeg har spærret kortet og meldt det til politiet , der gik ca 2
timer fra jeg opdagede det til jeg fik spærret kortet , hvad hvis nogen har
hævet på kortet i mellem tiden? pin koden har ikke været ved kortet.. er der
nogen dækning på hvis personen har nået og hæve penge?

Mvh

Tony Nielsen

Fra : Anita

Dato : 12-12-04 11:14

Tony Nielsen wrote:
> [...]
> hvis nogen har hævet på kortet i mellem tiden? pin koden har ikke
> været ved kortet.. er der nogen dækning på hvis personen har nået og

Ja, det vil jeg mene. Men der er vist en selvrisiko på 1100,- eller der
omkring. Tal med din bank i morgen mandag. De kan give dig klar besked.

Venligst Anita

Fra : Biker Mike

Dato : 12-12-04 13:14

Kort udstederen (banken) hæfter for evt misbrug, kun hvis du selv har
handlet uforsvarligt (evt ved uforsigtig opbevaring af pinkode, eller har
givet pinkoden til andre) kan du selv komme til at hæfte for en del, eller
hele misbruger at dit kort.

Hvis pin koden ikke er i din pung, eller du ikke har givet den til andre,
har du ikke noget at frygte, du har oven i købet handlet korrekt ved så
snart tyveriet er opdaget spærret kortet og meldt det til politiet, Der
burde ikke være nogen problemer for dig overhovedet.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Tony Nielsen

Dato : 12-12-04 13:49

Tak for svarene, nu er jeg langt mere rolig :)

Mvh

Tony

Fra : Devilicious

Dato : 14-12-04 01:35

> Tak for svarene, nu er jeg langt mere rolig :)

Desværre er det Biker Mike skriver ikke helt korrekt. Såfremt kortet er
blevet misbrugt sammen med koden (f.eks. hvis det er blevet afluret), så er
der som Anita skriver en selvrisiko på kr. 1.200,-
Mener pengeinstituttet at der er gået for lang tid med at du har spærret
kortet, og at du derfor ikke har begrænset deres tab, kan du komme til at
hæfte for helt op til 8.000 kr. Dette er dog meget sjældent tilfældet, så
tag det foreløbig roligt.

MK

Fra : Biker Mike

Dato : 14-12-04 20:35

Så var det da også rigtigt hvad jeg skrev, der har jo ikke været opbevaret
pin kode sammen med kortet, og Tony har anmeldt det så snart han kunne komme
til det.

Om det er 2 minutter, 2 timer, 20 timer, eller 2 dage er for så hvidt den
sag ligegyldig, det skal anmeldes så snart man er klar over at kortet
mangler, og det ellers kan lade sig gøre inden for rimelig tid, men der kan
jo være mange grunde til at det ikke lige umiddelbart kan lade sig gøre, i
hans specifikke tilfælde kan det jo være at han ikke kunne huske telefon
nummeret til banken / PBS, ikke havde en telefon lige ved hånden, var ude og
flyve, fiske, osv, osv.

Man skal bare kunne sandsynliggøre at man har handlet som man bedst kunne i
den givende situation, at bankerne så altid prøver at give kunden en del af
skylden hvis de kan slippe af med det er jo noget helt andet.

Fra : anders majland

Dato : 13-12-04 12:14

> [...]
> snart tyveriet er opdaget spærret kortet og meldt det til politiet, Der
> burde ikke være nogen problemer for dig overhovedet.

Desværre skriver tony at der gik 2 timer fra han opdagede tyveriet til han
fik kortet spærret - det er for langt tid.

Kortet skal spærres hurtigts muligt og praksis er at der gået over en halv
time fra tyveriet opdages så er der gået for langt tid. Ikke for at male
fanden på væggen, men er pinkoden blevet afluret og kortet blevet brugt er
der stor risiko for at banken vil kræve den høje selvrisiko på (afair)
8000kr. Og det er ikke unormalt at tyve kan nå at hæve 15000kr på en halv
time. Bare en rundtur til en stribe netto mf. der tilbyder at hæve op til
3000kr ved kassen

Det "sjove" er at det normalt kun er et spørgsmål om hvor hurtigt man får
det spærret efter at man har opdaget tyveriet - ikke hvorlænge det er gået
siden tyveriet fandt sted.

/A

Fra : Mark Beaumont

Dato : 13-12-04 16:46

anders majland skrev:
> [...]
>
> Kortet skal spærres hurtigts muligt og praksis er at der gået over en
> halv time fra tyveriet opdages så er der gået for langt tid.

Hvordan bregrunder du din påstand om, at der i praksis ikke må gå mere
end en halv time?
Hurtigst muligt må da bero på, under hvilke omstændigheder man befinder
sig (vi kan godt blive enige om, at 2 timer oftest vil være for lang tid).

Vh Mark

Fra : anders majland

Dato : 13-12-04 19:46

> [...]
> sig (vi kan godt blive enige om, at 2 timer oftest vil være for lang tid).

Jeg kan ikke henvise til noget på skrift men det er personlig erfaring. Min
kone fik for ~5år siden stjålet sin pung. Hun har brugt det i en DSB kiosk.
På vej ned af trappen bumpen en ind i hende. Umiddelbart inden hendes tog
kommer kommer hun til at tænke på det,, finder episoden mærkelig,checker
sine ting igennem og opdager at hendes pung mangler. Da toget kommer tager
hun det hjem og ringer med det samme. Der siger hun det som det er at der er
gået 35-40min fra hun sidst brugte kortet og det må være stjålet umiddelbart
efter.

Der er hævet knapt 15000kr på kortet i løbet af de 35-40min ved brug af
hendes pinkode (som blevet luret i den tætproppede dsb kiosk). Banken/PBS
mener med baggrund i at hun ikke hurtigst muligt have kontaktet dem hæftede
med den store selvrisiko på 8000kr. Hun skulle være vadet ind i den nærmeste
butik og insisteret på at låne telefonen for at ringe og spærre kortene.

Den godtog vi ikke umiddelbart, så det blev lidt "snakken" frem og tilbage
med banken. Det var her at de direkte sagde at PBS kørte med den
administrative regel at alle havde mulighed for at kontakte dem indenfor en
halv time... Ved hjælp af togplanen kunne vi så dokumentere at det måtte
havde været lige under en halv time fra hun opdagede det til hun fik kortet
spærret. De 35-40 var fra tidspunktet hvor det blev stjålet. Slutningen blev
den lille selvrisiko på 1200kr....

Hvis man er klar over det er det jo bare at sige til PBS, at man lige har
opdaget dankortet er væk når man ringer for at spærre det .... Så risikerer
man højest de 1200kr i selvrisiko

Fra : Henning Grytter

Dato : 13-12-04 22:54

Morale?
--
en hilsen fra Henning i Brøndby
http://grytter.net

Fra : Devilicious

Dato : 14-12-04 01:32

"Mark Beaumont" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig (vi kan godt blive enige om, at 2 timer oftest vil være for lang tid).

Tjeck f.eks. pengeinstitutankenævnets hjemmeside - der er masser af
afgørelser om den slags. Specielt "Lurblæser"-afgørelsen er interessant,
netop fordi nævnet der mener det er en meget skærpende omstændighed, at det
forsvundne kort ikke spærres så snart det er konstateret bortkommet.

MK