Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Køb af andel i ApS
Fra : Morten

Dato : 11-12-04 17:19

Hej.

Jeg overvejer at købe en andel i et ApS der er under opstart. Jeg er
selv momsregistreret, og det vil økonomisk være særdeles fordelagtigt
hvis jeg kan købe andelen gennem min momsregistrerede enmandsvirksomhed
- men er det lovligt?

Mvh.

Morten

Fra : Torben Frandsen

Dato : 12-12-04 01:56

Morten wrote:

> [...]
> selv momsregistreret, og det vil økonomisk være særdeles fordelagtigt
> hvis jeg kan købe andelen gennem min momsregistrerede

Jeg kan ikke helt få øje på fordelen ved at anparten noteres i din
virksomheds navn og ikke i dit, men oplys mig gerne. Kan du opnå en fordel
ved beskatning af udbyttet?

En enkeltmandsvirksomhed er vel så nært knyttet til den fysiske person, at
der ikke gøres juridisk forskel. Virksomhedens aktiver ejes af dig
personligt, og kreditorer kan også gøre udlæg hos dig personligt. Desuden
kan virksomheder eje værdipapirer ligesom alle andre. Derfor kan jeg ikke se
at der skulle være noget forgjort i at du køber anparten gennem din
virksomhed.

Under alle omstændigheder ville jeg nok i din situation bruge et par
hundrede kroner på et kvalificeret svar. De kan jo vise sig at være givet
godt ud.

Torben

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 12-12-04 12:35

Morten wrote:

> [...]
> selv momsregistreret, og det vil økonomisk være særdeles fordelagtigt
> hvis jeg kan købe andelen gennem min momsregistrerede enmandsvirksomhed

Som Torben skriver er det nok smart at spørge nogen der ved det, og du
tror på.
(I nyhedsgrupper kan man få alle mulige svar!)

Men prøv f.eks. også at spørge i gruppen dk.erhverv

Mvh. Jørgen

Fra : nvm

Dato : 12-12-04 19:43

Morten wrote:

> [...]
> selv momsregistreret, og det vil økonomisk være særdeles fordelagtigt
> hvis jeg kan købe andelen gennem min momsregistrerede enmandsvirksomhed

Hvis du lader din virksomheds resultat beskatte via
virksomhedsordningen, kan du, rent skattemæssigt, ikke have aktier eller
anparter i virksomheden.
Så i forhold til virksomhedsskattelovens regler har du hævet købesummen
til privat og derefter købt anparterne.

Og du kan helt sikkert ikke beregne købsmoms af anparterne...

Fra : Peter

Dato : 13-12-04 18:41

"nvm" <nvm@pengemand.dk> skrev i en meddelelse news:cpi3fc$no2$1@news.cybercity.dk...
> [...]

Du kan evt. overveje, at stifte et holding-selskab, som så køber anparter i selskabet.
Der kan være nogle skattemæssige fordele i den forbindelse. (afhænger af købsprisen).

En anden mulighed er måske, at lave en skattefri-omdannelse af dit nuværende
enkeltmandsfirma til et anpartselskab. Som så køber anparter.

Men din revisor kan sikkert hjælpe dig med, at finde en løsning som passer bedst i din
situation....

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 20:10

Morten wrote:

> [...]
> selv momsregistreret, og det vil økonomisk være særdeles fordelagtigt
> hvis jeg kan købe andelen gennem min momsregistrerede enmandsvirksomhed

Hvordan ved du det ?
Er du i VS ordning, er det normalt modsat, du vil hæve noget til PS,
du så vil kunne blive beskattet af..

Men, mangelfulde oplysninger, så få proff rådgivning..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.