Gæstemad klar i forvejen?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 11-12-04 19:11

Min mand og jeg får besøg af nogle kolleger til lidt alternativ
julefrokost/juleafslutning her mandag aften. Men jeg har simpelthen ikke tid
til at stå i køkkenet, så jeg savner ideer til noget, der kan laves klar i
forvejen, allerhelst allerede i morgen.
Det behøver bestemt ikke være traditionel julemad, snarere tværtimod, men
skal blot være god, gedigen gæstemad uden pral.

Nogle forslag, for jeg er (imod sædvane) helt tom...

MVH Mette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-04 19:41

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
tid
> til at stå i køkkenet, så jeg savner ideer til noget, der kan laves klar i

Hvor meget skal det laves klar i forvejen? Hvor meget tid har du til at
færdiggøre maden inden den skal serveres?
Vil du kunne sætte en steg i ovnene før du gør på arbejde. Kan din ovn
sættes til at tænde/slukke på bestemte tidspunkter?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 11-12-04 21:12

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41bb40f3$0$13747$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> tid
>
> Hvor meget skal det laves klar i forvejen?

Så meget som overhovedet muligt!

>Hvor meget tid har du til at
> færdiggøre maden inden den skal serveres?

I princippet ingen tid...men ½ time alt inkl. kan det vel blive, trods alt.

> Vil du kunne sætte en steg i ovnene før du gør på arbejde. Kan din ovn
> sættes til at tænde/slukke på bestemte tidspunkter?

Nej, det kan den ikke. Jeg kan dog godt sætte en steg i ovnen i løbet af
dagen, har blot ikke meget tid til forberedelse.

MVH Mette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-04 21:46

> I princippet ingen tid...men ½ time alt inkl. kan det vel blive, trods
alt.

Så vil jeg foreslå følgende:

Forret:
Groft rugbrød og sild af foretrukken slags. (Jeg synes den med allehånde er
dejlig i denne juletid.)

Hovedret:
Medister (en god en af slagsen) på æbler og løg, krydret med timian -
serveret med en rødkålssalat, der fint kan laves i forvejen. (Opskrift
følger)

Søndag aften, inden du går i seng, dækker du bord, laver rødkålssalat og
forbereder medister-retten.

Mandag morgen ordner du æbler og løg.
Put blandingen i et ildfast fad. Læg medisteren i ring ovenpå og prik den.
Dæk fadet med folie og sæt det i køleskabet.

Når du kommer hjem mandag eftermiddag sætter du fadet med æbler, løg og
medister i ovnen og så passer det sig selv til medisteren er pænt brun på
den ene side og skal vendes, så den også kan blive brun på den anden side.
Bagefter anretter du rugbrød, sild, smør og gør rødkålssalaten klar.

Server med god juleøl. Måske også en snaps, hvis I kan lide det.

Det smager formidabelt! Selv de af mine venner, der ikke har meget til overs
for medister, elsker denne ret!

* Medister med æble og løg (4-6 personer):
1 kg medisterpølse
8-10 æbler (Ingrid Marie er gode!)
3 store løg i både
timian
salt
peber
Lidt olie til fadet
Rugbrød og sennep

Skær æblerne i både. Fjern kernehus, men bevar skrællen) Skær løgene i både.
Bland løg og æbler. Drys salt og peber over og fordel i et smurt fad. Læg
medisteren over og prik den grundigt. Sæt fadet i ovnen og steg ved 220
grader i cirka 45 min - eller til medisteren er pænt brun.

Server med groft rugbrød og sennep. Rødkål eller rødkålssalat passer fint
til.
Samt øl og snaps.

* Rødkålssalat
Fintsnittet rødkål overhældes med en marinade bestående af ribsgele og
balsamico. (1 dl ribsgele blandes med 1-2 spsk balsamico)
Lige før servering drysses med grofthakkede valnødder og clementinbåde.

Mvh. Lisbeth

Fra : Devast8or

Dato : 11-12-04 20:55

Mette Svangren Guttesen wrote:
> [...]
> men skal blot være god, gedigen gæstemad uden pral.
>
> Nogle forslag, for jeg er (imod sædvane) helt tom...

Du kan sagtens lave en lasagne klar og have den stående i køleskabet, så den
er lige til at smække i ovnen når kommer hjem.

Devast8or

Fra : Kathrine

Dato : 11-12-04 21:08

"Mette Svangren Guttesen" skrev
:
> [...]
men
> skal blot være god, gedigen gæstemad uden pral.
>
> Nogle forslag, for jeg er (imod sædvane) helt tom...

Lave en stor gryderet søndag, så er den hurtig klaret med ris eller
kartoffelmos mandag - og så smager den i øvrigt også bedre på 2. dagen

--
Kathrine

Fra : mcloud

Dato : 11-12-04 21:42

Hej Mette
Her er mit forslag :

Forret : http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=69
Hovedret: http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=52
Dessert: Lidt lækkert ost og et glas portvin

mvh og god Jul
mcloud

Fra : Mus

Dato : 12-12-04 12:44

Mette Svangren Guttesen <svangut@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ciqr82-qv.ln1@svangut.dk...
> [...]
> skal blot være god, gedigen gæstemad uden pral.
>
> Nogle forslag, for jeg er (imod sædvane) helt tom...

Hvad med ristaffel. dvs en gryderet med kylling dertil ris, kokos, peanuts
mango chutney, ananas, rosiner etc
der spises med pinde. Gryderetten laves i forvejen. ris sættes over når du
kommer hjem og mans den koger kan du dækker bord og fylde små skåle med
tilbehøret.
Har en god og let opskrift hvis du får brug for det.

Som dessert kan du evt knuse rigelig makroner i et fad og hælde noget kahkua
over. Dette trækker mens i dækker bord og spiser. Efter maden laves der
cholkoladesovs af chokolade og fløde - men kan selvfølgelig også købes
færdig.

På et fad lægges i midten is. Halve pærer placeres rundt om. Noget af
makronmassen kommes oven på isen og tilsidst hældes lidt af chokoladesovsen
over. Pynt evt med appelsin skiver.
Server resten af chokoladesovs og makroner i skåle ved siden af. Det er
noget værre snask og ligner hurtigt noget der er løgn - men det smager
himmelsk.

LN

Fra : Karina og Christian

Dato : 12-12-04 13:59

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> tilbehøret.
> Har en god og let opskrift hvis du får brug for det.

Nu er jeg godt nok ikke Mette, men jeg vil rigtig gerne have opskriften
alligevel, hvis du gerne vil dele?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Mus

Dato : 13-12-04 17:32

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bc3d00$0$29451$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> [klip]
>
> Nu er jeg godt nok ikke Mette, men jeg vil rigtig gerne have opskriften

Jamen det vil jeg da helt sikkert

Til 8 pers:
2 kyllinger
8 dl kyllingevand
1 tsk st nellike
1 tsk st koriander
1 tsk st karry
4 dl hakket løg
2 ds flåede tomater
2½ dl cremefraiche

Tilbehør:
ris
peanuts
kokosmel
mango chutney
mandariner
ananas
banan
rosiner
etc.

Mht cremefraiche er 38 % den bedste, men også fed. Ved magere cremefriache
kan den skille. Mener dog dette kan forhindres ved at komme feks maizena i
cremefraichen, men har ikke selv prøvet det. Mht kylling har jeg også lavet
det med kyllingfilet. Men hel kulling synes jeg er bedre for så bliver kødet
mere strimlet og kan nemmesre fanges med pinde. Til selve gryderetten kan du
sagtens tilsætte ekstra grøntsager efter lyst. Feks gullerødder, champignon,
forårsløg etc.

LN

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 12-12-04 18:34

Tak for mange gode svar.

Valget falgt på en gryderet med mørbrad, da Bilka havde det på tilbud
Mit tidsproblem er faktisk størst lige op til gæsternes ankomst, da jeg har
tre børn ml. 15 mdr. og tre år, så ulvetimen kan virkelig mærkes her i
huset. Dertil kommer, at de helst skal spise ca. ½ time, før gæsterne
kommer. Børn og katte gør, at jeg heller ikke kan dække bord allerede her
til aften f.eks., men også skal passe det ind i den korte tid.

Men nu tror jeg, vi når det *S*

MVH Mette