Kattepis IGEN
Fra : Heidi Jensen

Dato : 10-12-04 19:49

Hej igen!

Ja nu har vi så også fundet ud af, at selv efter rengøring af hendes
selvopfundne tisseplads, stadig går derhen og tisser - det stinker noget så
grimt, og pga. min graviditet må jeg ikke opholde mig i rum, hvor katte gør
deres ting! Nu er mit spørgsmål så denne gang: Hvordan får jeg hende til at
la' vær'? Også så det er sikkert for mig (dvs. ikke for giftigt), og for
hundene af færdes der (det er deres soveplads)... Det er bare smader
irriterende! Hun gør det tilsyneladende kun, når vi ikke er hjemme eller om
natten, for ellers ser/hører vi hende altid gå på kattebakken, ligesom hun
også har valgt at vores store gulvhøjtalere også fungerer fint som
kradsetræ - har I også råd til det?

Jeg vil jo helst ikke byde hende at skulle sove ude eller være ude, hver
gang vi ikke er hjemme... hun har slet ikke pels til det nu! Hvor i mod,
vores anden kat, altid sover ude... han vil slet ikke i kattebakken, så han
kommer ud, hver gang han skal noget! Men han har jo ogå nu, en KÆMPE tyk og
dejlig vinterpels.... Vi har dog et stort isoleret hundehus, hvor jeg har
set, at hun godt kan lide at gå ind i... men tror I at hun vil gå derind,
hvis hun fryser?

Heidi (der ikke har den fjerneste forstand på katte...)

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-12-04 20:24

Heidi Jensen wrote:
> [...]
> hvis hun fryser?
>
> Heidi (der ikke har den fjerneste forstand på katte...)

Vi har boet i et hus med mange gulvtæpper, og selvom vi dengang kun
havde tre katte, var det ikke nemt.
Hvad inspirerer et blødt sugende underlag til???
Nogle katte kan simpelthen ikke lade være.

Noget af det jeg prøvede var: sætte et kasse eller en gammel højttaler
hen over det dejlige hjørne, som ellers var så oplagt.
Regelmæssigt gå alle yderkanterne af gulvtæppet efter med en våd klud
med masser af Ajax.
Lukke kattene ude i korridoren (med klinkegulv), når vi ikke var hjemme.

Men det der hjalp var at flytte til et hus uden gulvtæpper.

Hvad angår kradsehøjttalere og kradsedørkarme m.v., så få fat i noget
kokostæppe og sæt op på vægge og dørkarme. En rest koster ikke meget.

Men hvad er egentlig helt præcis grunden til at duften af kattetis
skulle skade gravide?

vh
Bjarne

Fra : Hanne Dahl

Dato : 10-12-04 20:46

Hej igen Heidi.

Du siger det stadig stinker !! Er katten stadig fertil ?
Rodalon ja Pistvæk burde fjerne det ?
Mange opdrætter elsker simpel hen Pistvæk de bruger det endda på kattens
pels ved udstillinger vis de har lagt halen i noget l...t.
Jeg have en fertil hankat mens min søn var nyfødt. Så jeg kender godt
problemet med rengøring og lugten. Og Rodalonen tog det hver gang. Selv om
markeringen fra katten have siddet hele natten.
Hankatten præsterede faktisk at tisse i sofaen som jeg sad i samt påmin dyne
som jeg lå under. Og det var såmen fordi jeg var gravid ) Jeg lugtede
vist for meget at homoner/graviditet.
Jeg håber det lykkes at får det væk. Forresten sæt en lille bakke med sand
oven på stedet .Så holder hun måske op.
Hilsen Hanne Dahl
"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:41b9f76c$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Hanne Dahl

Dato : 10-12-04 20:35

Hej Heidi.
Er du syg siden du ikke må været i rummet hvor katte bakken stå??
For vis du ikke er så ???
Gravide kvinder må gerne tømme katte toiletter så længe de bærer
gummihansker og vasker fingre bagefter.
Hvis det er bakterier som du er bange for så er chancen størrer med råt kød
end kattebakker.
Hilsen Hanne Dahl

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 20:41

> [...]

gør
> deres ting! Nu er mit spørgsmål så denne gang: Hvordan får jeg hende til

Har haft det samme problem med en af vores katte, der tissede og lavede i et
hjørne i
vores kælder.
Aner ikke hvilken af vores 4 katte, der er synderen, så nu har vi placeret
en ekstra kattebakke dernede, der benyttes flittigt, altså ikke flere uheld,
på uønskede steder.

Så mit råd må være, at få placeret en kattebakke det pågældende sted, i
hvert fald indtil videre.

Forstår ikke helt, hvorfor du ikke må være det i samme rum, hvor kattene går
på bakke, fordi du er gravid ?
Har selv tre børn og har haft kat i alle tre graviditeter og det har hverken
børnene eller jeg taget skade af.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : fam. Ager

Dato : 10-12-04 20:44

> [...]
> derind, hvis hun fryser?
>
> Heidi (der ikke har den fjerneste forstand på katte...)
---------------------------------

Hej Heidi!

Har du renset grundigt med rodalon?

Prøv at spray med "gå væk kat" derefter!

Har du et fornuftigt kradsebræt, der er højt nok, så kattene kan strække sig
op ad det?

Hvis du har, så giv det en omgang med feliway, en "katteparfume", som gør at
de tiltrækkes af duften, og i dette tilfælde det lovlige kradsebræt/træ!

blot et par tips!

mvh. marie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-12-04 21:46

On 2004-12-10 20:44:14 +0100, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> said:

> Hvis du har, så giv det en omgang med feliway, en "katteparfume", som
> gør at de tiltrækkes af duften, og i dette tilfælde det lovlige
> kradsebræt/træ!

En lille sammenblanding, tror jeg .-)
"Katteparfume" er katteurt (catnip) eller baldrian (valeriane). Det kan
man ganske rigtigt bruge til at tiltrække katten til at bruge kradsetræ
eller kattebakke.
Feliway er en efterligning af kattens egen duftmarkering, der kan få
den til at lade være med at strinte eller kradse steder, hvor man ikke
ønsker det - uden at skræmme katten væk fra stedet.
Man sprayer altså ikke på kradsetræet med Feliway, men man sprayer dér,
hvor man gerne ser dem holde op med at kradse / strinte.
--
Knus fra Ann R

Fra : fam. Ager

Dato : 10-12-04 21:52

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man sprayer altså ikke på kradsetræet med Feliway, men man sprayer dér,
> hvor man gerne ser dem holde op med at kradse / strinte.

Nej selvfølgelig er det ikke det! sorry!
jeg er blank på navnet på katteparfumen der fås på spray, hvad er det den
hedder? købte det da jeg fik kat i sin tid, og sprayede på kradse træet, og
det virkede efter hensigten, de har ihvertfald ikke brugt andet!.
-marie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-12-04 21:57

On 2004-12-10 21:51:56 +0100, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> said:

> jeg er blank på navnet på katteparfumen der fås på spray, hvad er det
> den hedder?

Jeg tror det plejer at indeholde enten baldrian eller katteurt; altså
at det er det, der virker i blandingen, men om det har et særlig
salgsnavn, det ved jeg ikke :-?
--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi Jensen

Dato : 10-12-04 21:55

> "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ---------------------------------
>
> Hej Heidi!
>
> Har du renset grundigt med rodalon?

Ja- og det tog lugten :0) Men den kom hurtigt igen!

> Prøv at spray med "gå væk kat" derefter!

Hvad tror du hundene vil sige til det? det er trods alt deres soveplads!

> Har du et fornuftigt kradsebræt, der er højt nok, så kattene kan strække
> sig op ad det?

Ja det købte vi da vi købte Siska (synderen)

> Hvis du har, så giv det en omgang med feliway, en "katteparfume", som gør
> at de tiltrækkes af duften, og i dette tilfælde det lovlige
> kradsebræt/træ!

Ja.... og hun bruger det også frittigt!

> blot et par tips!

Tak :0)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-12-04 21:54

On 2004-12-10 19:48:39 +0100, "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> said:

> [...]
> selvopfundne tisseplads, stadig går derhen og tisser - det stinker
> noget så grimt, og pga. min graviditet må jeg ikke opholde mig i rum,

Først: Hvis det er toxoplasmose, du tænker på, så kan du *ikke* blive
smittet af kattens urin.
Hvis du har en kat der kommer ud, er meget uheldig og ret uhygiejnisk
kan du derimod blive smittet af dens afføring. Det er nu ikke så
særlig smitsomt, så gummihandsker og grundig håndvask + daglig tømning
af bakken burde kunne gøre det. Du er langt mere udsat fra røde bøffer
og dårligt skyllet salat.
Derefter - jeg hæftede mig også ved at du skriver at det stinker.
Fertile katte er mere tilbøjelige til at være urenlige. Hvis katten
ikke er neutraliseret, så kan det være grunden.
Og så - hvad gør du rent i efter "uheldet"? Det er vigtigt at du vælger
noget, der fjerner lugten helt - og katte kan lugte det længe efter du
ikke kan mere! Det skal være noget, som ikke selv lugter af urin i en
kattenæse. Dvs at du skal holde dig langt væk fra rengøringsmidler med
salmiak eller klor i, katten kan opfatte det, som om en fremmed kat har
været inde og tisse, og det gør problemet endnu værre.
Nogen bruger rodalon, men pas på, det er skrup giftigt - man skal
faktisk bruge både handsker og beskyttelsesbriller ifølge producenten!
Matas har et desinfektion og rengøringsmiddel, der kan være sagen,
eller prøv med vaskemiddel med enzymer (til tøj), det er beregnet til
at fjerne blod, urin osv.
--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi Jensen

Dato : 10-12-04 22:26

Hej igen!

Efter jeres råd forleden, har jeg renset gulvet med rodalon, eller ret og
sagt fået manden til det! En veninde havde nemlig noget stående....

Katten har jeg hentet på internat, så den er blevet steraliseret!

Klart jeg synes det lugter, min næse er måske også lige lidt mere følsom en
andres lige pt. som ikke kan lugte noget særligt!!! :0)

Årh jeg synes det er svært! For det er hundenes seng (beståebde af en lækker
boxmadras) det går ud over.... det er måske ikke så rart for dem, at have en
kattebakke stående i den! Og nok heller ikke så rart med en "gå væk"
spray.... mon de så vil sove der igen? Jeg ved ikke hvordan hunde reagerer
på det til katte... nogen der har erfaring med det?

Vi har også mulighed for at lukke hende i et rum UDEN gulvtæpper... det
kunne være vi skulle gøre det.... som en anden også sagde, at deres kom i
bryggerset!!! Men lad mig lige vide først, hvad i mener om hund og
kattebakke/ gå væk spray, før jeg gør noget andet (lukker hende væk)!

Heidi

Fra : Heidi Jensen

Dato : 10-12-04 21:58

Det med at være gravid og kattetoilet, er noget min læge og jordmoder har
advaret mig kraftigt mod... det må man simpelthen ikke! Kan ikke huske
grunden! Men det er noget baktirie pjat, i samme grad som man siger om børn
og lussinge syge!

Jeg har før mistet et foster, og ja - gør det nødigt igen! Så jeg følger
alle de råd og vejl. min læge og jordmoder giver mig! Sorry... men om andre
kan osv, så hører jeg nu alligevel på de faglærte! :0)

Heidi

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-12-04 22:16

Heidi Jensen wrote:
> [...]
> alle de råd og vejl. min læge og jordmoder giver mig! Sorry... men om andre
> kan osv, så hører jeg nu alligevel på de faglærte! :0)

Det er vel også teoretisk rigtigt, at der kan være risiko ved at berøre
indholdet af en kattebakke og derefter røre ved madvarer m.v.
Vil du være sikker, så må du bede andre om at tømme kattebakken, men det
forudsætter også, at de er ubetinget renlige,for ellers er du lige vidt,
når du går hen og skærer en skive ost, som de har rørt ved efter at de
rodede ved kattebakke.

Men selve duften af kattetis er ikke det du skal være bange for.

vh

Bjarne

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-12-04 23:14

On 2004-12-10 21:58:04 +0100, "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> said:

> [...]
> <klip>
> Sorry... men om andre kan osv, så hører jeg nu alligevel på de faglærte! :0)

Jo, men jeg har da min viden fra sagkundskaben, andet kunne ikke falde
mig ind, er selv hospitalsuddannet
Det handler ikke om bakterier, men om Toxoplasma gondii, der er en
mikroskopisk parasit, som rigtig mange af os allerede har været smittet
af. Normalt opdager man det næsten ikke - smitten giver meget lette
symptomer.
Parasitten danner dels cyster i kødet af sin vært - derfor kan du
smittes ved at spise ikke gennemstegt kød og smage på frikadellefarsen.
Det er sådan de fleste bliver smittet.
Dels danner den er slags æg i værtens tarmsystem, der i ca 14 dage
udskilles i afføringen. Efter at have "forladt" værten tager det 1 - 2
døgn for "æggene" at modnes og blive smittefarlige.
Man skal derfor ha' en smittet kat - der har spist råt kød, for katten
skal jo også smittes et sted fra.
Og man skal ramme netop de 14 dage, hvor den udskiller "æg" - de hedder
oocyster.
Herefter skal æggene (afføringen) ligge i bakken i 1-2 døgn, før de
smitter, man skal altså ha' en ret dårlig hygiejne.
Og endelig skal man røre ved sin mund eller sin mad efter at ha' ordnet
kattebakken - uden at vaske hænder først.
Men gravide, der smittes lige i starten på deres graviditet, kan
risikere fosterskader. Det sker yderst sjældent, men det kan ske.
Derfor lader man andre tømme bakken eller bruger handsker - for at gå
med livrem og seler og være 300% sikker. Pga af den lille risiko v.
kattens afføring.
Men urinen kan _ikke_ indeholde oocyster, de lever i tarmen. Urin er
normalt faktisk steril. Du skrev noget om, at du ikke kunne komme i
nærheden af de steder katten havde _tisset_ pga din graviditet. Derfor
får du de reaktioner, du har læst
Selvfølgelig skal du være forsigtig, men du skal ikke være unødig
bange. Der er flere farer ved rå mad end ved din kat.
Held og lykke med graviditeten

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/toxoplasmose.htm
http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/kat/kattesps11.html (kig et stykke
ned i teksten)

Hov! Kom til at tænke på noget i forbindelse med, at urin normalt er
steril. Har du fået mis chekket for blærebetændelse? Det _kunne_ måske
være forklaringen på både urenligheden og lugten?

--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi Jensen

Dato : 11-12-04 12:22

> nærheden af de steder katten havde _tisset_ pga din graviditet. Derfor
> får du de reaktioner, du har læst

Det er helt ok med reaktionerne, men det er ikke det emne jeg søger hjælp
til! Jeg styrer selv min graviditet - med eller uden de "hvide kitlers"
råd.....

> Selvfølgelig skal du være forsigtig, men du skal ikke være unødig bange.
> Der er flere farer ved rå mad end ved din kat.
> [...]

Ok! Jeg er lige glad med, om I mener det hysteri, ok med hensyn til
kattepis, men jeg har nu ikke tænkt mig at begynde at tømme kattebakken osv.
før min graviditet er overstået! Rødt kød har jeg ikke spist i gennem hele
graviditeten! Og heller ikke smagt på frikadellefars osv. (som jeg ellers
normalt gør)...

Noget andet er, at det ikke er graviditet vil burde diskutere.... men mit
problem med at få katten til at holde op med det svineri!

> Hov! Kom til at tænke på noget i forbindelse med, at urin normalt er
> steril. Har du fået mis chekket for blærebetændelse? Det _kunne_ måske
> være forklaringen på både urenligheden og lugten?

Det er ikke mere end en uge siden, vi var til dyrlægen! Der var hun sund og
rask osv. Jeg tror bare, at det er min næse der er let påvirkelig!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-12-04 14:25

On 2004-12-11 12:21:56 +0100, "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> said:

> [...]
>
> Noget andet er, at det ikke er graviditet vil burde diskutere.... men
> mit problem med at få katten til at holde op med det svineri!

Ved du - jeg tror altså ikke nogen har hverken ville angribe dig eller
anklage dig. Sådan skal det bestemt ikke opfattes. Det er mere ud fra
et synspunkt om, at det er synd at du skal være bekymret for noget
ufarligt (kattetis). Der er sgi nok at være bekymret for endda
Fint at katten er chekket. Du har nok ret i så, at din lugtesans har
ændret sig under din graviditet.

Må jeg bede dig overveje noget andet - og det er stadig ikke et angreb
Det lyder på din tone (den skal holde op med det svineri..) at du er
ret træt af katten lige pt. Nok forståeligt, hvis den bliver ved at
tisse ved siden af. Men - tisseriet kan være pga et psykisk problem hos
katten, at den reagerer på noget der gør den utryg i dens hverdag,
f.eks. Og hvis du så er irriteret på den, kan den mærke det - og det
kan ganske sikkert gøre problemet endnu værre.
Så - hvis du kan, så prøv at tage dig i irritationen (hvis du altså
føler sådan en) og læg hovedet i blød, om noget kan have udløst det.
Skete der noget - selv småting - i perioden, hvor det startede? Ændrede
mønstre i familien, mindre tid og opmærksomhed til katten, nye katte i
nabolaget, nye møbler.. der er mange muligheder for ting, der kan hyle
et vanedyr som en kat ud af den.
Jeg har selv en, der konsekvent tisser ud over kanten på bakken, når
hun er muggen over noget. Og tro mig, det kan være småting
Endelig - du skrev at det var en internats-kat, ikke? Har der været
problemer i dens fortid, måske? Ting som du måske ved, eller værre,
ikke ved, der "trigger" en utryg adfærd?
Har du prøvet at købe en Feliway-spray hos dyrlægen og spraye - især
hvor den gerne tisser, men også rundt omkring i hjemmet? Det kan
berolige en utryg kat og få den til at holde op med at markere (tisse /
kradse) hvis man er heldig.
Bare et par tanker herfra
--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi Jensen

Dato : 11-12-04 15:47

> Ved du - jeg tror altså ikke nogen har hverken ville angribe dig eller
> anklage dig. Sådan skal det bestemt ikke opfattes.

Nej sådan har jeg nu heller ikke opfattet det!

> [...]
>
> Må jeg bede dig overveje noget andet - og det er stadig ikke et angreb
> Det lyder på din tone (den skal holde op med det svineri..) at du er ret

Nej overhovedet ikke! Vi taler ofte om, hvor glade vi er for hende, hun er
så sød og sjov! men jeg synes nu det er noget svineri, det er det også hvis
du taber en gryde brun sovs på gulvet..... derfor skal der jo alligevel sovs
til :0) Vi er på ingen måde træt af hende!

> [...]
> sikkert gøre problemet endnu værre.
> Så - hvis du kan, så prøv at tage dig i irritationen

Øh jo jeg bliver da irriteret over at jeg hive fat i manden hver gang, og få
ham ned på knæ og gøre rent! Det er da også irriterende at vaske tæpper hele
tiden! Men disse ting er vi nu mennesker nok til ikke at la' gå ud over
dyrerne!

> [...]
> en kat ud af den.
> Jeg har selv en, der konsekvent tisser ud over kanten på bakken, når hun

Siska her sætter også lige rumpen ud over bakken, når hun synes der er for
meget møg i! Det kan dreje sig om 1 eller 2 lorte... Meget sjovt, det er jo
også hendes måde at fortælle på, at hun ihvertfald ikke skal ha potterne ned
i det!

Og tro mig, det kan være småting
> Endelig - du skrev at det var en internats-kat, ikke? Har der været
> problemer i dens fortid,

Den var 8 mdr. da vi hentede hende! Hun var kommet med sine 3 andre
søskende... et ældre ægtepar som ikke kunne klare at have alle de katte, de
var endt op med! Og ville af så med de yngste, da de ville være nemmere at
få afsat!

måske? Ting som du måske ved, eller værre,
> ikke ved, der "trigger" en utryg adfærd?
> Har du prøvet at købe en Feliway-spray hos dyrlægen og spraye

Nej! Men tror du hundene vil synes om det i deres seng?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-12-04 18:40

On 2004-12-11 15:47:15 +0100, "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> said:

> Nej sådan har jeg nu heller ikke opfattet det!

Godt

> Vi er på ingen måde træt af hende!

Godt så - det var jo ellers en ganske menneskelig reaktion

> [...]
> søskende... et ældre ægtepar som ikke kunne klare at have alle de
> katte, de var endt op med! Og ville af så med de yngste, da de ville

Hm - Så kunne man måske godt forestille sig, at de ikke havde haft
kræfter til at socialisere misserne ordentligt? Hvis det hele var ved
at vokse dem over hovedet? Men det er jo ikke til at vide..

> Nej! Men tror du hundene vil synes om det i deres seng?

Det ved jeg faktisk ikke - men jeg ville nok prøve.
Det lugter ikke af noget særligt for os - men hundes lugtesans er jo
formidabel. Til gengæld er det jo ikke sikkert de har noget imod
lugten? Reagerer de på kattens egen duft / er gode venner med katten?
Feliway er jo en efterligning af kattens egen duft fra kirtlerne i
ansigtet.
Man køber det hos dyrlægen. Han / hun må nok vide, om andre med både
hund og kat har problemer med at bruge det.
Eller - er der ikke nogen her, der har prøvet ferromonspray, der også
har hund? Anyone? Ann K??
--
Knus fra Ann R

Fra : Ragna

Dato : 11-12-04 20:54

Ann R. skrev:
> [...]
>hund og kat har problemer med at bruge det.
>Eller - er der ikke nogen her, der har prøvet ferromonspray, der også har

Vi har både kat og hund, og vi har aldrig lagt mærke til nogen form for
reaktion fra hundens side, når vi har brugt Feliway.
Faktisk gætter jeg på, at hunden opfatter den eventuelle duft positivt, for
det må jo dufte af dens gode katteven.
Vi har med held brugt Feliway, når katten skal med os i et lejet sommerhus,
samt når vi har liggende gæster.
Normalt er vores kat bange for fremmede og kommer ikke ind i stuen, så kænge
de er her, men hvis vi har Feliway i stikkontakten, vover han sig frem.
Måske spiller det også ind, at han lærer de "faste" liggende gæster at kende
efterhånden.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-12-04 23:29

Heidi skrev
<Så jeg følger alle de råd og vejl. min læge og jordmoder giver mig!
Sorry... men om andre kan osv, så hører jeg nu alligevel på de faglærte! :0)

Du skal selvfølgelig gøre det du føler dig tryg ved, men
fakta er at flere mennesker bliver smittet via råt kød og
urensede grøntsager, det er ganske simpelt via en blodprøve at checke om du
har haft det, og du kunne måske på en pæn måde spørge din læge og jordemoder
om hvornår de sidst opdaterede deres viden omkring
toxoplasmose.

Jeg fik tudet ørerne fulde af det samme da jeg ventede mit første barn for
32 år siden, og noget tyder på at
en del inden for sundhedsvæsenet ikke har opdateret deres viden siden den
gang.

sakset fra dyrlægevagten.

Når mennesket bliver inficeret med parasitten, kan man blive lidt utilpas,
få lidt ømme muskler og undertiden let feber. Under sygdommen dannes
antistoffer, hvilket betyder, at man sjældent vil få sygdommen igen.
Hvis en gravid kvinde ikke har haft sygdommen, har kvinden ingen antistoffer
mod toxoplasmose. Bliver den gravide inficeret med parasitten under
graviditeten, kan infektionen overføres til fosteret gennem moderkagen,
hvorved der er en betydelig risiko for, at barnet fødes med misdannelser.
Derfor er det en god regel, at gravide ikke spiser råt kød. Det må også
tilrådes ikke at rense kattebakker. Lugning i haver, hvor der færdes katte
bør foregå med plasthandsker.

Mennesker, som lever sammen med katte, har ikke større risiko for at få
sygdommen end mennesker, som ikke har med katte at gøre. Hvorfor? - ved man
ikke

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 11-12-04 08:07

Heidi Jensen wrote:
> [...]
> har advaret mig kraftigt mod... det må man simpelthen ikke! Kan ikke
> huske grunden! Men det er noget baktirie pjat, i samme grad som man
Læger og jordmødre og div. fagfolk har desværre ikke altid nok viden på
sådanne områder (det er set mange gange før!), og det de giver udtryk for er
manglende viden, gammeldags opfattelse og snæversporet indgangsvinkel!
De har advaret dig mod toxoplasmose, som kan skade et foster. Det *kan*
udskilles i kattes afføring, men bliver det ikke nødvendigvis. Som andre har
skrevet: Sørg for god håndhygiejne, køb evt. noget hospitalssprit til at
desinficere dine hænder, så sker der *intet*...

> Jeg har før mistet et foster, og ja - gør det nødigt igen! Så jeg
> følger alle de råd og vejl. min læge og jordmoder giver mig! Sorry...
> men om andre kan osv, så hører jeg nu alligevel på de faglærte! :0)
Faglærte, med manglende viden på området. Vær lidt kritisk og lad være med
at stole blindt på hvide kitler, for de har IKKE altid ret.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 11-12-04 07:52

> Det med at være gravid og kattetoilet,

Som du allerede har fået at vide, er det toxoplasmose, der er synderen. Og
man skal faktisk gøre sig umage for at blive smittet

Jeg har læst, at noget nær 70% af alle voksne har haft det, -og har man en
gang haft det, er man immun og kan altså IKKE smittes igen. Din læge kan i
øvrigt tjekke det ganske let ved en simpel blodprøve. Det fik jeg selv gjort
ved min sidste graviditet (ved min første havde vi ikke kat), og den viste,
at jeg havde haft toxoplasmose. Så der var ingen undskyldning for ikke selv
at tømme kattebakken *G* - før senere, hvor jeg ikke kun nå ned til
kattebakken (tvillinger)!

Så som andre siger: lad manden tømme bakken, men at du end ikke skulle kunne
opholde dig i samme rum er vildt overdrevet!

MVH Mette

Fra : fam. Ager

Dato : 11-12-04 10:23

> [...]
> alle de råd og vejl. min læge og jordmoder giver mig! Sorry... men om
> andre kan osv, så hører jeg nu alligevel på de faglærte! :0)

----------------

Hej heidi!

Det er den toxoplasmose bakterie der er "synderen", og jeg er sikker på, at
din læge og jordemoder vil give grønt lys, hvis du bruger handsker og følger
alm. hygiejne!. alt andet er meningsløst hysteri!.
Prøv at søg på emnet på nettet, så vil du se!

Venligst marie

Fra : Heidi Jensen

Dato : 11-12-04 12:26

> [...]
> at din læge og jordemoder vil give grønt lys, hvis du bruger handsker og
> følger alm. hygiejne!. alt andet er meningsløst hysteri!.

Så kald mig hysterisk.... Jeg har som skrevet tidligere ikke tænkt mig at
begynde at tømme kattebakke nu! Men kan da godt vaske pissen væk osv. Hvis
det er i afføringen det er i!

Heidi