Lukker fuldstændig som termosikring slår.
Fra : Pico

Dato : 10-12-04 17:10

Jeg har prøvet at se gruppen igennem for at finde lignende problem uden
resultat, så her kommer det.
Jeg har siden marts kørt med samme konfiguration uden nogen problemer
overhovedet, så i forgårs skulle jeg prøve at lægge en DVD over på en CD
(SVCD) for første gang. Ribningen kørte fint og jeg gik fra Pc'en, da
jeg kom tilbage var den helt død, kunne ikke starte eller noget andet.
Først da der var gået nogen tid kunne den starte igen, noget i retning
af hvis en termosikring har været slået ud og skal have tid til at køle
af så den kan aktiveres igen.
I går prøvede jeg så at køre samme projekt og den gik i sort med samme
resultat. Jeg regnede så med at belastningen var for stor ved den type
opgaver. Senere kom barnebarnet og ville som så ofte før spille Hugos
Magiske Rejse, lidt inde i spillet lavede den nøjagtig det samme. Efter
at den var kommet i gang igen prøvede jeg så spillet med samme resultat
og den har da utallige gange kørt det spil uden noget problem.
Er der nogen der ved om der er andre komponenter end PSU der har sådan
en form for "termosikring" ?

En anden ting, hvor varm må en HD blive, Harddisk Helt fortæller mig at
disk 1 sommetider når 51 grader, det synes jeg er lige i overkanten, men
det skulle da ikke kunne få en PC til at lukke som med "termosikring" ?

Pico

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-12-04 20:18

Pico wrote:
> [...]
> disk 1 sommetider når 51 grader, det synes jeg er lige i overkanten, men
> det skulle da ikke kunne få en PC til at lukke som med "termosikring"?

Hvis disken bliver 51°C, så er der nok lignende temperaturer andre
steder i kabinettet - måske var det på tide at få støvsuget den for
nullermænd og støv? - det kan godt gøre en stor forskel, hvis
luftstrømmen er (delvist) blokeret af det.

Trykluft er muligvis bedre, da et støvsugermundstykke af plastik kan
opbygge nogle halvstore elektriske ladninger.

Temperaturgrænsen for diske er 50-55°C ifølge de fleste fabrikanter,
så der bør nok sættes en blæser i nærheden af den.

Fra : Pico

Dato : 10-12-04 23:42

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> nullermænd og støv? - det kan godt gøre en stor forskel, hvis
> luftstrømmen er (delvist) blokeret af det.

Tilfældigvis gjorde jeg det i sidste uge og der var ikke ret meget

> [...]
>
> Temperaturgrænsen for diske er 50-55°C ifølge de fleste fabrikanter,
> så der bør nok sættes en blæser i nærheden af den.

Ja det var nok noget i den retning jeg tænkte, men en for varm HD, kan
den få maskinen til helt at lukke så der ikke er noget strøm på den ?

Det med en blæser er nok en god ide.
Pico

Fra : Brian Lund

Dato : 10-12-04 22:25

> [...]
> disk 1 sommetider når 51 grader, det synes jeg er lige i overkanten, men
> det skulle da ikke kunne få en PC til at lukke som med "termosikring"?

Du nævner ikke om du har kontrolleret temperaturen på CPUen!

Hvis den er varm er det nok på tide at fjerne støv fra køleprofilen, og
resten af systemet nu du er igang ;)

Brian

Fra : Pico

Dato : 10-12-04 23:41

Brian Lund wrote:

> Du nævner ikke om du har kontrolleret temperaturen på CPUen!

Det burde jeg selvfølgelig have gjort, den kommer ikke over 52 - 54
grader.

> Hvis den er varm er det nok på tide at fjerne støv fra køleprofilen,
> og resten af systemet nu du er igang ;)

Det havde jeg mærkeligt nok lige gjort i sidste uge så det er ikke det

Er der nogen der ved om HD ved for høje temperature kan få maskinen til
at slå fra som om det var en "termosikring" ?
Pico

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 11-12-04 14:13

Pico skrev:
> [...]
> retning af hvis en termosikring har været slået ud og skal have tid
> til at køle af så den kan aktiveres igen.

Det kan være PSU'en der overopheder. Check om blæseren i PSU'en virker.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Pico

Dato : 11-12-04 14:24

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Det kan være PSU'en der overopheder. Check om blæseren i PSU'en
> virker.

Det var også min først tanke, for der ved jeg der sider en
"termosikring", men den køre fint (blæseren) og det er en North 400 w,
der kommer ikke varm luft ud af den.
Det spil der også fik den til at gå ned har nu kørt upåklageligt 3
gange, jeg skal i gang med at stresse den med DVD ripning og se om den
også kan det.
Jeg har flyttet hardisken så der er mere luft om den, derudover har jeg
sat en lille blæser til at cirkulere luften og hardisken temperatur
ligger nu på 35 grader for disk 1 og 25 grader for disk 2. Håber det har
været problemet.
Pico

Fra : Pico

Dato : 11-12-04 22:42

Pico wrote:
Klip
> Det spil der også fik den til at gå ned har nu kørt upåklageligt 3
> gange, jeg skal i gang med at stresse den med DVD ripning og se om den
> også kan det.

Lige til orientering, det kunne den ikke o)

> [...]
> jeg sat en lille blæser til at cirkulere luften og hardisken
> temperatur ligger nu på 35 grader for disk 1 og 25 grader for disk 2.

Det var det så ikke, tror det er bundkortet der bliver for varmt når den
belastes meget, det må jeg så se at finde ud af hvad jeg gør ved.
Pico

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-12-04 09:13

Pico skrev:
> Det var det så ikke, tror det er bundkortet der bliver for varmt når
> den belastes meget, det må jeg så se at finde ud af hvad jeg gør ved.

Tag kabinetsiden af og sæt en stor blæser til at køle hele indmaden. Blot
for at teste varmehypotesen.

Måske kan det give nogle idéer til hvad der kunne være galt, hvis du
fortæller hvad du har af hardware.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Pico

Dato : 12-12-04 22:52

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Tag kabinetsiden af og sæt en stor blæser til at køle hele indmaden.
> Blot for at teste varmehypotesen.

Det bliver også det næste, der er lige det med tiden, du ved vi
folkepensionister er hængt godt op

> Måske kan det give nogle idéer til hvad der kunne være galt, hvis du
> fortæller hvad du har af hardware.

Det kommer så her:
Asrock K7S8XE bundkort.
AMD 2500+ Baraton CPU.
512 Kingston ram.
NorthQ 400 w PSU.
Asus V 7700 GeForce2 gts m. 32 mb ram (Her vil de fleste nok sige det er
sløjt, men jeg spiller ikke, højst lidt MS MotoCross og det kørere)
Maxtor 80 GB HD.
Samsung 120 GB HD.

Ellers andet relevant I vil vide.
Pico

Fra : Brian Lund

Dato : 12-12-04 18:08

> Det var det så ikke, tror det er bundkortet der bliver for varmt når den
> belastes meget, det må jeg så se at finde ud af hvad jeg gør ved.

Ah, selvfølgelig!

Hvad er det for et bundkort? - Jeg har en makker med et IC7-etellerandet
bundkort hvor blæseren var blevet sløj på chipset kølerens blæser, og det
endte så med spontane reboots...

Brian

Fra : Pico

Dato : 15-12-04 23:59

Brian Lund wrote:

> Ah, selvfølgelig!
>
> Hvad er det for et bundkort? - Jeg har en makker med et
> IC7-etellerandet bundkort hvor blæseren var blevet sløj på chipset
> kølerens blæser, og det endte så med spontane reboots...

Selvom det er lidt sent i forhold til tråden vil jeg lige runde af. Det
var ikke hardwareproblem, men en tilsyneladende defekt lydgrapper til
DVD2CD programmet, jeg brugte naturligvis den nyeste driver, men prøvede
at skifte til v. lavere der også fulgte med, så kørte det hele som deet
skulle. Jeg var ikke klar over at software kunne få maskinen til at gå
ned så grundigt, var rimeligt sikker på det var varmeproblem, men da der
kom en anden driver kørte det med en temp. på 53 - 54 grader på CPU'en
når den arbejdede mest.
Pico