Forsikringsansvar ved ulykker under sort a~
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-12-04 20:42

Scenarie:
Jensen hyrer tømrer Hansen til at skifte hans tag. Arbejdet udføres sort
- "uden moms, pis og papir".

Desværre skvatter Hansen ned af taget og bliver lam fra maven og
nedefter under arbejdet.

Hvor ligger ansvaret? Bliver Jensen nu ruineret? Dækker Hansens private
forsikring?

--
Steen Suder

Fra : Thomas

Dato : 06-12-04 21:25

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
> under arbejdet.
>
> Hvor ligger ansvaret? Bliver Jensen nu ruineret? Dækker Hansens private

Nu taler jeg uden juridisk viden, men der er vel først tale om sort arbejde
den dag tømrer Hansen ikke opgir det udførte arbejde til skattevæsnet..?

Det jeg forsøger at sige er, at i gerningsøjeblikket er der ingen der ved om
det er sort arbejde eller ej, for regningen kommer først bagefter......
så rent forsikringsmæssigt kan det vel næppe spille ind..... Hvem der så
rent faktisk står med det forsikringsmæssige spørgsmål er vel så et helt
andet, øh... spørgsmål

Mvh

Thomas

..

Fra : BPF

Dato : 06-12-04 21:36

Såfremt Hansen har fået overladt arbejdet til selvstændig udførelse kan
han kun gøre et erstatningskrav gældende overfor Jensen, hvis Jensen har
handlet culpøst. Om Jensen har handlet culpøst kan ikke umiddelbart
afgøres ud fra din beskrivelse.

At arbejdet er "sort" har ikke nogen erstatningsretlig betydning udover
at det sandsynligvis vil fritage Hansens "sædvanlige" arbejdsgiver for
et erstatningsansvar, fordi det "sorte" arbejde ikke er udført i medfør
af hans sædvanlige arbejde og heller ikke i hans "sædvanlige"
arbejdsgivers interesse.

Om Hansens private forsikring dækker vil afhænge af dens udformning.
Hvis den dækker, kan Jensen som udgangspunkt ikke gøres
erstatningsansvarlig.

/ BPF

Fra : Padre

Dato : 06-12-04 21:48

> [...]
> nedefter under arbejdet.
>
> Hvor ligger ansvaret? Bliver Jensen nu ruineret? Dækker Hansens private

Som supplement til BPFs svar

Hvis tømreren er antaget som selvstændig, er det hans eget ansvar at holde
sig forsikret. Er han antaget som medhjælp, er han dækket efter
arbejdsskadesikringsloven.

--
Padre

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-04 08:51

"Padre" <spirito_santo@fjerndette.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvis tømreren er antaget som selvstændig, er det hans eget ansvar at holde
> sig forsikret. Er han antaget som medhjælp, er han dækket efter
> arbejdsskadesikringsloven.

Jensen skal vel huske at tegne arbejdsskadeforsikring, hvis han bruger
medhjælp (uanset om han betaler dem eller ej)?

/Per

Fra : Chris

Dato : 07-12-04 14:47

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Jensen skal vel huske at tegne arbejdsskadeforsikring, hvis han bruger
> medhjælp (uanset om han betaler dem eller ej)?

Nej - Kun hvis han har over 400 timers medhjælp årligt.

Fra : Padre

Dato : 07-12-04 14:54

> Nej - Kun hvis han har over 400 timers medhjælp årligt.

Korrekt Og hvis Jensen har haft mere end 400 timers medhjælp, og alligevel
ikke har tegnet forsikring, udbetaler Arbejdsskadestyrelsen
godtgørelse/erstatning og kræver Jensen herfor. På den måde bliver ingen
snydt af uforsikrede arbejdsgivere.

Padre

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-04 15:04

> [...]
> ikke har tegnet forsikring, udbetaler Arbejdsskadestyrelsen
> godtgørelse/erstatning og kræver Jensen herfor. På den måde bliver ingen

Tak.
Svaret er nok af betydning for Jensen, selvom Hansen bliver holdt skadesløs.

/Per