Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pengetransaktioner via nettet - Private
Fra : Peter

Dato : 06-12-04 11:43

Jeg kom til at fejlposte i oekonomi gruppen, og håber så at dette er det
rette sted:

God dag.

Jeg ville høre om der var en mulighed for at betale over nettet vha Dankort.

Ja, jeg ved at man kan betale i netbutikker, men hvad med private?

Hvis nu jeg sælger nogle ting vha en brugtbørs, eller lignende. Er der
så mulighed for at overføre penge til mig direkte hvis man fx har et
Dankort.

Jeg har kigget på eWire, men jeg synes det ser meget uoverskueligt ud,
og synes ikke det ser ud som om man kan overføre penge til andet end en
"pung" hvorfra man kun kan overføre til andre eWire brugere????

Peter

Fra : alexbo

Dato : 06-12-04 13:33

"Peter" skrev

> Hvis nu jeg sælger nogle ting vha en brugtbørs, eller lignende. Er der
> så mulighed for at overføre penge til mig direkte hvis man fx har et
> Dankort.

Ja.
Ikke så meget det med dankort, med med en netbank kan man gøre det
hjemmefra, ellers må man i banken og sætte ind på din konto.
Køberen har jo så ikke den sikkerhed som en Dankortbetaling i en netbutik
giver, hvor han kan få pengene igen, hvis han ingen varer får.

Privat salg giver det problem, sælger vil ikke sende før han har pengene,
køber vil ikke betale før han har varene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-12-04 20:29

alexbo wrote:
> "Peter" skrev

> Ja.
> Ikke så meget det med dankort, med med en netbank kan man gøre det
> hjemmefra, ellers må man i banken og sætte ind på din konto.

Hvis køberen har Homebank kan der da overføres penge til sælgerens konto.

Dvs. Peter, oplys pengeinstituttets reg. nr. og dit konto nr. Og
pengene kan overføres.

Om du kalder det direkte eller hvad - det er vel ligegyldigt.

Er din definition af "direkte" at der sker i samme sekund som modtageren
sender pengene.? Og varen dermed kan udleveres.

Under alle omstændigheder skal du vel aflevere varen før betaling eller
modtageren skal betale før du leverer.?

Eller kan man via brugtbørsen sikre at der er betalt før en neutral part
udleveret varen til modtageren.? (Jeg kender intet til det.)
Også her er betalingsmetoden vel ligegyldig.? Er det ikke bare et
spørgsmål om hvor lang tid der går.?

Mvh. Jørgen

Fra : anders majland

Dato : 06-12-04 20:49

> [...]
> sender pengene.? Og varen dermed kan udleveres.
>
> Under alle omstændigheder skal du vel aflevere varen før betaling eller

Ja det kan være lidt et problem at pengeoverførsler via bankerne tager en
dags tid. Man kan ikke bare mødes sælger/køber på et gadehjørne og udveksle
"elektroniske" penge.

Men da jeg købte motorcykel privat sidste efterår betalte jeg ved at lave en
netbank pengeoverførsel mens sælger så over skulderen - Jeg brugte min egen
bærbare over hans netværk og kunne jo i princippet have lavet noget fake for
at snyde. Men når kan se at jeg starter en standard browser og indtaster
netbankens addresse ser det jo rigtigt ud...

Jeg har senere brugt samme metode ved køb computer stumper - Folk der sælger
brugt hw har jo typisk en kørende pc som man nemt kan køre netbank fra.

/A

Fra : alexbo

Dato : 06-12-04 22:17

"Jørgen Rasmussen" skrev

> Hvis køberen har Homebank kan der da overføres penge til sælgerens konto.

Hvad er forskellen på netbank og homebank?

mvh
Alex Christensen

Fra : anders majland

Dato : 07-12-04 14:09

> Hvad er forskellen på netbank og homebank?

At farven har en anden lyd

De forskellige banker har forskellige markedsføringsnavne for det.
Tidliggere brugte man ofte at ringe direkte op til bankens edbcenter via
modem, men det er ved at være udfaset. Det blev ofte kaldet pc-bank eller
homebanking. Netbank kom så til med mulighederne over internettet.

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 07-12-04 18:19

> Jeg har kigget på eWire, men jeg synes det ser meget uoverskueligt ud,
> og synes ikke det ser ud som om man kan overføre penge til andet end en
> "pung" hvorfra man kun kan overføre til andre eWire brugere????

Når du har modtaget penge via ewire, kan du overføre dem til din egen
bankkonto. Det skulle være gratis. Hvis du vil modtage betaling med andet
end dankort fx Visa, MasterCard, American Express kunne PayPal være en
løsning - Eller http://www.2checkout.com/ hvis det sker ofte.

Mvh

Peter

Fra : Peter

Dato : 07-12-04 19:50

Peter wrote:
> [...]
> og synes ikke det ser ud som om man kan overføre penge til andet end en
> "pung" hvorfra man kun kan overføre til andre eWire brugere????

Ideen var at man kunne have en knap på siden, eller som man kunne
henvise til via mail (det kunne være hos en eller anden sikker site som
unibank.dk, ewire.dk eller lign, sføli ikke min egen side), og der kunne
man så på betryggende vis overføre et valgt beløb, indtaste kontonummer
mv. Derefter ville pengene ryge ind på min konto.
Altså betaling direkte på nettet.

ewire lyder som noget ala ovenstående men jeg forvirres meget af deres faq.

Nogen der har prøvet at benytte ewire?

Peter!

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-12-04 22:25

Peter wrote:

> [...]
> Altså betaling direkte på nettet.
>
> ewire lyder som noget ala ovenstående men jeg forvirres meget af deres faq.

Jeg har benyttet det til at indbetale penge til musimi.dk (ip-telefoni)
inden de fik dankortbetaling på siden.
Det fungerede uden problemer for mig.