Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og Sort/Hvid
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 07-12-04 14:08

Hejsa

Er jeg dum, eller kan mit D70 ikke fotografere i gråtoner??

Mvh
Gunnar

Fra : fam. Ager

Dato : 07-12-04 14:12

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er jeg dum, eller kan mit D70 ikke fotografere i gråtoner??

næ det tror jeg ikke du er :0)

men jeg vil tro at ingen d-slr kan det!!!
ihvertfald ikke canon 300D og 1dmarkII kan heller ikke....

men det er jo noget du lave i din billedbehandling.....her kan du konventere
til grå skala....

torben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-12-04 14:25

fam. Ager wrote:
> men jeg vil tro at ingen d-slr kan det!!!
> ihvertfald ikke canon 300D og 1dmarkII kan heller ikke....
> men det er jo noget du lave i din billedbehandling.....her kan du konventere
> til grå skala....

20D kan faktisk skyde S/H direkte.. men det er softwaren i kameraet
der konverterer.

Hvis man skyder S/H og RAW på det er det kun thumbnail'en/jpeg(hvis
man slår det til) der bliver S/H.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 07-12-04 17:08

> men jeg vil tro at ingen d-slr kan det!!!
> ihvertfald ikke canon 300D og 1dmarkII kan heller ikke....

En god gammel Nikon D1 kan gøre det, så helt umuligt er det nu ikke.

Claus Smith - Ex. D1 nu D70!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-04 20:29

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> men jeg vil tro at ingen d-slr kan det!!!

Canon 20D kan.
Mere interessant: Kodak DCS 760m kan ikke andet.
Se f.eks.
http://www.kodak.com/global/en/professional/products/cameras/dcs760M/dcs760mIndex.jhtml
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/kodak-760m.shtml

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-12-04 09:25

Mogens Hansen wrote:
> Mere interessant: Kodak DCS 760m kan ikke andet.
> [...]

Det er altså underligt med Kodak.. de skifter retning konstant.

Her har de åbentbart stået med et nærmest perfekt produkt, og
alligevel laver de det ikke færdigt.

Deres 720x der havde noget så sindsygt som mulighed for at
fotografere i iso6400 (og støjen begrænses nemt i neatimage) laver de heller
ikke nogle opdaterede udgaver af..

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 07-12-04 14:18

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse

> Er jeg dum, eller kan mit D70 ikke fotografere i gråtoner??

Efter min mening er der faktisk dumt at fotografere i gråtoner - om kameraet
kan det eller ej. Når du har valgt at taget det i sort/hvid, så kan du om en
uge ikke bare hive farverne frem igen - du hænger de på grå toner.

Desuden er kameraet sjældent særlig god til at lave en ordentlig
konvertering - dog med undtagelse af Canon EOS 20D, som har mulighed for at
simulere rød-filtre o.l. Nummer et er dog stadig at optage i farve, og lave
konverteringen til sort/hvid hjemme på computeren:

http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=24

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-12-04 14:21

Gunnar Kristiansen wrote:
> Hejsa
>
> Er jeg dum, eller kan mit D70 ikke fotografere i gråtoner??

Det kan sagtens være en kombination. ;) Men nej, D70 kan ikke. 20D kan, men
jeg bruger det aldrig - jeg synes det er smartere at skyde i farver, og
konvertere bagefter via Photoshops channel mixer - så har man jo stadig
farverne, hvis man skulle få det behov.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : AS

Dato : 07-12-04 19:15

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> [...]
> jeg bruger det aldrig - jeg synes det er smartere at skyde i farver, og
> konvertere bagefter via Photoshops channel mixer - så har man jo stadig

+ man har større fleksibilitet, når man gør det "manuelt".

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-12-04 14:57

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

>Hejsa
>
>Er jeg dum, eller kan mit D70 ikke fotografere i gråtoner??

Jeg tror kun det er Canon 20D, som har den funktion. D70 har ikke den
helt sikkert ikke. Den er også fuldstændig overflødig. Du kan ændre til
monokrom i pc'en under alle omstændigheder.

Peter

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-12-04 16:49

En helt masse bits fra Peter Rongsted til dk.fritid.foto gav følgende:

[...]

> Jeg tror kun det er Canon 20D, som har den funktion. D70 har ikke den
> helt sikkert ikke. Den er også fuldstændig overflødig. Du kan ændre til
> monokrom i pc'en under alle omstændigheder.

Og det vel også typisk med et bedre resultat, end hvis man anvender funktionen
i 20D?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"No. But then again; i could be lying..."
-- James Marsters as Spike in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-12-04 17:33

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

> [...]
>
>[...]
>
>Og det vel også typisk med et bedre resultat, end hvis man anvender funktionen

Ja, hvis man kender sit billedeprogram, og ved hvad man gør.

Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-12-04 15:03

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Er jeg dum, eller kan mit D70 ikke fotografere i gråtoner??

Det skulle det da gerne kunne, det kan selv mit gamle Canon A40 og Nikon
3200

På mit D1 trykker jeg quality knappen ind og drejer på hjulet foran tæt ved
udlæserknappen og så kommer der et lille B/W ikon frem i displayet. Men jeg
plejer at skyde i farver og så konvertere dem til S/H på computeren, det vil
selvfølgelig være smart at lige gøre det på kameraet. Jeg mener at have hørt
at med hacket firmware kan det lade sig gøre.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-12-04 16:07

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> wrote:

>"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> wrote in message

>Det skulle det da gerne kunne, det kan selv mit gamle Canon A40 og Nikon
>3200

Hvorfor? Du har langt mere kontrol over processen på pc'en.

Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-12-04 17:05

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Hvorfor? Du har langt mere kontrol over processen på pc'en.

Ja det ved jeg men jeg tænker bare når nu de større DSLR kan hvorfor kan de
små så ikke, jeg syntes faktisk at de billeder jeg får fra mit D1 i S/H er
helt udemærkede billeder, jeg har dog kun brugt det en gang for lige at se
hvad det gav, men som regel bruger jeg også pc'en til det.