AppleWorks 6 - problemer
Fra : Lasse

Dato : 07-12-04 01:18

Nu sidder jeg her med min nye (og allerførste) Imac G4 12" og er
stakåndet af begejstring - indtil jeg kaster mig ud i at arbejde med
AppleWorks 6. Jeg kan ikke finde hoved og hale i det program
(officebruger).
For det første: kan man ikke lave en "full screen mode"? - når jeg
zoomer får jeg det til at passe nogenlunde, men når jeg lukker og
starter forfra er det igen standardinstillingen, som er ret lille og
svær at læse i skriftstørrelse 12.
For det andet: Hvordan kan det være at "hjælp" er tom, og ikke
reagerer på mine indexsøgninger?
For det tredje: Mac og antivirus, hvad kan anbefales?

Er der nogen der kan hjælpe?

Lasse

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 07-12-04 10:30

lasse.larsson@gmail.com (lasse) on tirsdag 7. december 2004 at 1:17 +0100
wrote:
> [...]
>zoomer får jeg det til at passe nogenlunde, men når jeg lukker og
>starter forfra er det igen standardinstillingen, som er ret lille og
Nede i venstre hjørne kan du bare forstørre dit dokument ved at klikke på
de store "bjerg" og så sætte det ned igen (klik på det lille "bjerg" ) til
passenden str. når du er færdig og evt. skal printe dit dokument. Du kan
også vælge %.

>For det andet: Hvordan kan det være at "hjælp" er tom, og ikke
>reagerer på mine indexsøgninger?
Du skal sikre dig at dit vindue med dokumentet er aktivt, så skulle der
gerne være AppleWorks "hjælp" (de 3 små knapper i øverste venstre hjørne
skal have farve.)

>For det tredje: Mac og antivirus, hvad kan anbefales?
Det er der nok nogen der kommer med en masse udredninger om. Selv har jeg
haft Mac siden 1997 og aldrig haft et virusprogram

>Er der nogen der kan hjælpe?
>
>Lasse

Hej Lasse,
Ang. AppleWorks så er det et meget nemt program, som du bare skal lære at
kende.
Prøv at kigge ind på www.finns-planet.dk/ - imidlertid er hans side for
tiden under renovering, men du kan søge direkte på emner.

Nu ved jeg ikke, hvor du bor. men bor i du i Kbh eller har mulighed for at
komme til Kbh, så har Finn Løvenkrands AppleWorks aftener i Vanløse ca. 1
x pr. måned.
Det koster 150 kr. om året at være medlem i Macbruger. www.macbruger.dk
Her er der et helt netværk af Macbrugere til afbenyttelse og der er mange,
der ved noget om AppleWorks.

Vi afholder MacGløgg aften d. 13.12. i Kbh og Århus, så her kan du
allerede lære nogen at kende ( og Finn deltager også i Kbh ) men det
er kun for medlemmer. Held og lykke og god jul
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-12-04 13:01

Lasse <lasse.larsson@gmail.com> wrote:

> [...]
> reagerer på mine indexsøgninger?
> For det tredje: Mac og antivirus, hvad kan anbefales?

Jeg bruger sjældent Appleworks selv, så jeg vil holde mig til de sidste
to generelle spørgsmål:
Hjælpen: Der går, synes jeg, ofte ged i hjælpessytemet. Det afhjæpes ved
at finde den mappe der hedder "com.apple.helpui" og smide den ud sammen
med "com.apple.helpui.plist"
Du finder dem i hhv. din brugermappe(~)/bibliotek/Caches og
~/bibliotek/preferences

Antivirus? Til hvad? Der findes en snes vira der angriber de gamle
mac-systemer, men endu ikke noget fritgående til OS X.
Hvis du ikke udveksler filer med win-brugere der bliver sure over at få
deres egne vira retur er der endnu ikke nogen grund til investere i et
program. Hvis du vil undgå at være rask smittebærer ift. win-brugerne,
er der Virex og Norton AntiVirus. Nu kan jeg let starte en religionskrig
ved at foreslå det ene frem for det andet, men jeg har selv uden
problemer i et par år kørt med Norton Antivirus, og den har jævnligt
fanget win-vira, men aldrig en mac-virus.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard

Dato : 07-12-04 20:47

Hej Lasse

Lasse wrote:
> [...]
> stakåndet af begejstring - indtil jeg kaster mig ud i at arbejde med
> AppleWorks 6. Jeg kan ikke finde hoved og hale i det program

Ja, det kan godt være lidt af en omvæltning fra Office til AppleWorks.
Jeg har også haft lidt bøvl med den på OS X, så du er ikke den eneste.
Men brug først og fremmest den åbningsdialog, hvor du kan vælge de
forskellige fil- og standard layouts. Det kan slås til og fra enten i
'Indstillinger' eller i menuen 'Format', svjh. det...

> [...]
> zoomer får jeg det til at passe nogenlunde, men når jeg lukker og
> starter forfra er det igen standardinstillingen, som er ret lille og

Det er - desværre - ikke en fejl, men en feature i AWKS. AWKS retter sig
altid efter den skærmstørrelse, som den er installeret til. På min store
21" får jeg et kæmpestort dokument, og på min 15" er den tilsv. mindre
og zoom står som regel til 75%. Men modsat på de klassiske Mac OS
systemer, kan man ikke på OS X klikke i feltet for fuld skærm i AWKS
under OS X, - jeg har ihvertfald heller ikke kunnet få det til at virke...

Det, du kan prøve, er at lave den til, så den passer til fuld skærm, åbn
'Indstillinger' og vælg std. skrifter og andre std. ting, du gerne vil
bruge. Klik så på knappen 'Standard' / 'Default', så vil den gemme dine
egne indstillinger, - og er du heldig vil den næste gang du åbner, vælge
dine zoomindstillinger også. Og _her_ er der en fejl i AWKS, da det ikke
er altid, programmet vælger zoom indstillingerne, som du har sat dem
til, mens indstillingsdialogerne har været åbnet.

> For det andet: Hvordan kan det være at "hjælp" er tom, og ikke
> reagerer på mine indexsøgninger?

Åbenbart fordi 'Hjælp' ikke er installeret... Hvordan har du
installeret? - ved træk af prg. til mappen 'Programmer' eller ved at
bruge installeren. Hvis du bare har trukket programmet fra CDø'en over,
vil 'Hjælp' ikke blive installeret. Du _skal_ bruge installationsprg.
for at få det med. Her kan du også vælge at få flere standard layouts /
datapase templates, farvetemplates m.m. med + forskellige stavekontroller.

> For det tredje: Mac og antivirus, hvad kan anbefales?

Hvad angår virus, så er det ikke så nødvendig til Mac som til en PC. Mig
bekendt er der kun 3-4 PC virus, der også kan afvikles på Mac. Det er
alle en Melissa variant, alle andre PC vira kommer bare med som fyld,
som du bare kan slette.

Vil du bruge et antivirusprogram, så har du reelt to muligheder. -
Norton Antivirus 9.x for Mac og Virex 7.2.1. Du må *IKKE* bruge den nye
Virex 7.5 og 7.5.1, da det program er så fyldt med fejl, at det kan få
dit system til at gå ned, og bl.a. også slette alle mailboxe, uanset om
du bruger et seperat mailprogram eller et kombiprogram ala Mozilla eller
Netscape 7.2!

Søg evt. her i gruppen på 'Virex 7.5' eller på www.nai.com -> Support ->
FAQs.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-04 00:59

In article <9b14e04f.0412061617.71a0f499@posting.google.com>,
lasse.larsson@gmail.com (Lasse) wrote:

> [...]
> stakåndet af begejstring - indtil jeg kaster mig ud i at arbejde med
> AppleWorks 6. Jeg kan ikke finde hoved og hale i det program

Tillykke med din computer. Du mener vel iBook?

> [...]
> zoomer får jeg det til at passe nogenlunde, men når jeg lukker og
> starter forfra er det igen standardinstillingen, som er ret lille og

Du har fået andre svar. Jeg vil blot nævne, at en Mac ikke har en
maksimer-knap på vinduerne, som mange er vant til fra Windows. Det er
vant til at kunne maksimere et vindue og lukke alt andet ude. Sådan
arbejder man ikke på en Mac, selv om det naturligvis nemt vil virke
sådan på en lille skærm. På en Mac kan man ofte se vinduerne bagved
udenom det aktive vindue. Kan man ikke lide det, kan man bare skjule de
andre programmer med [alt-æble-h].

> For det tredje: Mac og antivirus, hvad kan anbefales?

Som andre har sagt er det ikke noget videre problem. Jeg bruger selv
Virex 7.5.1, som jeg har fået gennem mit .Mac-abonnement. Trods grimme
rygter har jeg ikke haft problemer med den nye version af Virex. Man
skal bare køre med den i default uden at sætte ekstra overvågning til.
Version 7.5 havde det med at slette e-mail med virus. Og hvis ens
program opbevarede alle e-mail i en postkasse i én stor fil, ja så blev
hele filen sletter. Ret effektivt? Hos mig har 7.5 fundet masser af
virus i e-mail uden problemer. Og det har kun været Windows-virus. I
ver. 7.5.1 er muligheden for at scanne e-mail fjernet.
Det, jeg egentlig ville sige, er, at der også findes et gratis
open source antivirus-program. En stor fordel ved OS X er jo, at man får
adgang til det store Unix- og open source-marked:

<http://www.markallan.co.uk/software.php?page=clam>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster