Trådløst netværk - anbefaling søges
Fra : kaddier

Dato : 06-12-04 13:58

Jeg har lige købt en PowerBook og vil gerne have et trådløst netværk for
at forbinde min iMac, printer, ADSL med hinanden. Kan det anbefales at
købe ind hos Apple, altså AirPort Express eller AirPort Extreme? Hvad
er i det hele taget forskellen på de to? Fungere min PB som har Extreme
også med Express?

Eller er det bedre at købe andre fabrikater? I så fald hvilke?

Hilsen Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-12-04 19:22

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> [...]
> også med Express?
>
> Eller er det bedre at købe andre fabrikater? I så fald hvilke?

Linksys laver en fremragende base til ca. 500,-

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-04 20:04

> Linksys laver en fremragende base til ca. 500,-

Jeg har rigtigt gode erfaringer med Linksys: Spiller fint med
mac/Airport Express. Dog har min WRT54G ikke printertilslutning (og
heller ikke ADSL-modem, men det leverer udbyder jo som regel) - og den
koster ca 600,-. Desuden er rækkevidden er betydeligt bedre end Airport
Extreme's.

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 07-12-04 00:13

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jeg har rigtigt gode erfaringer med Linksys: Spiller fint med
> mac/Airport Express.

Nej, hvor sjovt! Jeg har netop købt sådan én, og jeg skal til at opsætte
og konfigurere den i morgen. Jeg har ikke en skid forstand på det, men
regner med, at det er til at finde ud af. Er der noget specielt, man
skal tænke på?

> Dog har min WRT54G ikke printertilslutning

Men det betyder vel ikke noget, hvis man har en netværksprinter? Jeg har
en Brother HL-1470N. Den har vist indbygget printserver, så jeg
formoder, at den bare skal tilsluttes en af LAN-udgangene. Gad vide,
hvor meget af det, Rendevous genkender af sig selv?

> Desuden er rækkevidden er betydeligt bedre end Airport
> Extreme's.

Det var også derfor, jeg valgte den. (Og så prisen, selvfølgelig...)

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-12-04 15:39

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> og konfigurere den i morgen. Jeg har ikke en skid forstand på det, men
> regner med, at det er til at finde ud af. Er der noget specielt, man

Hvis du sikret det trådløse - eller agter at gøre det: husk at gi' din
macs mac-adresse tilladelse (det glemte jeg da jeg skulle sætte
Expressen til)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Nej, hvor sjovt! Jeg har netop købt sådan én, og jeg skal til at opsætte
> og konfigurere den i morgen. Jeg har ikke en skid forstand på det.

så kunne det have været en god ide, om du havde valgt apples istedet.

> Men det betyder vel ikke noget, hvis man har en netværksprinter?

nej, du skal bare sørge for at brigde mellem wireless og kabelt netværk.
Mener at linksys produkter er sat til dette ab fabrik.

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 09-12-04 00:54

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> så kunne det have været en god ide, om du havde valgt apples istedet.

Tja - men det viste sig at være endda uhyre nemt! Faktisk skulle der
overhovedet ikke indstilles noget som helst, for at det spillede sammen
med StofaNet. Jeg er helt imponeret. Og desuden sender Linksys-basen
utrolig godt. Selv gennem stenvægge er tabet nærmest ikke mærkbart
overhovedet. Et virkelig godt produkt, der desværre er ret grimt, så det
må gemmes lidt af vejen...

> nej, du skal bare sørge for at brigde mellem wireless og kabelt netværk.
> Mener at linksys produkter er sat til dette ab fabrik.

Ja, det sker vist af sig selv. Jeg er nu slet ikke nået til printeren
endnu, men regner med at komme til det én af dagene. Så skal I nok høre
nærmere, når jeg ikke rigtig kan finde ud af det... Jeg forstår
nemlig, at min gamle Brother HL-1470N ikke automatisk genkendes af
Rendezvous, så noget skal vist indstilles manuelt.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 01:17

> [...]

> nemlig, at min gamle Brother HL-1470N ikke automatisk genkendes af
> Rendezvous, så noget skal vist indstilles manuelt.

den skal bare konfigureres som DHCP klient (der er den formegenlig
allerede).

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 09-12-04 02:02

> den skal bare konfigureres som DHCP klient (der er den formegenlig
> allerede).

Skal man ikke kende dens IP-adresse og sådan? Eller sætter man bare
stikket i?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 02:58

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Skal man ikke kende dens IP-adresse og sådan? Eller sætter man bare
> stikket i?
,
mjo... såfremt den snakker ævlesnask (hvad en del brother
netværksprintere gør) bør den dukke op, såfremt du aktivere ævlesnask på
dit netkort og i søgestier i programmet "Biblioteksindstilling".

Ellers skal du kende dens IP adresse, den kan du finde ved at søge efter
klienter på netværket. Hvis den snakker slp bør den osse broadcaste sine
services til din OSX klient, således at du ej heller behøver at kende
dens IP adressse - dog skal du i modsætning til hvis den snakkede
rendevous definere hvilken driver der skal bruges.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-04 20:48

In article <1godle9.1b27ls3oggqieN%113@andersen.cc>,
113@andersen.cc (kaddier) wrote:

> [...]
> anbefales at købe ind hos Apple, altså AirPort Express eller AirPort
> Extreme? Hvad er i det hele taget forskellen på de to? Fungere min

Express er en lille, kompakt model, der lige kan stikkes ind i en
stikkontakt. Foruden USB-port til printer, har den tilslutning for
højttalere, så iTunes kan streame musik trådløst over den. Jeg mener,
den kan have 11 computere tilsluttet trådløst. Og så har den kun ét
ethernetstik. Så er den sluttet til kabelmodemmet, så er der ikke noget
stik til at sende en ledning videre til et trådet LAN. Her må man købe
en router ved siden af.
Extreme mangler tilslutning til højttaler, men har USB-stik til
printer. Den har to ethernet-stik. Lige nu har jeg således forbindelse
fra kabelmodem i det ene, og en ledning videre til en gammel iMac i det
andet. Man slipper altså for at købe en ekstern router, hvis man har det
behov. Der er også nogle mere avancerede funktioner med trådløse
netværk, som Extreme har i forhold til Express, men det berører ikke
almindelige menneskers hjemmenetværk.
De fleste kan sagtens klare sig med en Express til hjemmebrug og
spare lidt penge. Der er lige det med det enlige ethernet-stik, hvis du
både har behov for trådet og trådløst netværk. Omvendt giver Express så
mulighed for at streame lyd fra iTunes.

> Eller er det bedre at købe andre fabrikater? I så fald hvilke?

Andre fabrikanter kan sagtens bruges. De er ofte billigere, og onde
tunger påstår, at de kan have bedre rækkevidde. Dog er Apples AirPort
baser efterhånden kommet ned i pris, så det er ikke en formue, man
sparer. Til gengæld er software til at konfigurere AirPort-produkter jo
indbygget i Mac OS X, og det er generelt nemmere at konfigurere AirPort
baser. Mange vil gerne betale lidt ekstra for den øgede brugervenlighed.
En AirPort Express er også meget elegant og kompakt, og for nogle er det
også en merpris værd. Endelig skal du se på, om du har brug for USB-stik
til printer og streaming fra iTunes. Det er ikke alle produkter, der har
dette.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> [...]
> fra kabelmodem i det ene, og en ledning videre til en gammel iMac i det
> andet. Man slipper altså for at købe en ekstern router, hvis man har det

Man behøver ej heller en ekstern router hvis man køber en Express. Men
man får behov for en hub/switch, hvis man vil have kablede klienter.
Hvis man har mere end én kablet klient på en Extreme er man dog osse nød
til at investere i enten en hub eller switch. Den primære forskel ligger
i at Expressen kun kan lave nat og DHCP til 10 klienter, jeg mener at
Extreme og de gamle 11Mbit udgaver kan lave nat og DHCP til 50 klienter.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-04 23:16

In article <1gog76q.ahdl0hay915cN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Man behøver ej heller en ekstern router hvis man køber en Express.
> Men man får behov for en hub/switch, hvis man vil have kablede
> klienter.

Nå ja. For mig er de alle sammen bare små kasser med en masse stik.

> Hvis man har mere end én kablet klient på en Extreme er man dog osse
> nød til at investere i enten en hub eller switch.

Det er også rigtigt. Jeg tænker som den lille hjemmebruger, der har en
bærbar med AirPort og en gammel iMac, der ikke er trådløs. Med en
AirPort Express base kan man ikke bare slutte den til, men man skal have
en eller anden kasse sat til. Med en AirPort Extreme kan man umiddelbart
sætte en computer til med kabel. På den måde bliver prisen måske stort
set den samme for de to løsninger, og med Extreme slipper man for en
kasse med nettislutning. Men selvfølgelig skal der være
tilslutningsmuligheder, hvis man har flere maskiner.

> Den primære forskel ligger i at Expressen kun kan lave nat og DHCP
> til 10 klienter, jeg mener at Extreme og de gamle 11Mbit udgaver kan
> lave nat og DHCP til 50 klienter.

Jeg læste også i en test, at langt de fleste hjemmebrugere fint kan
klare sig med den lidt billigere Express. Og så er den jo nuttet. Jeg
har sat en i de fleste stikkontakter i huset. Bare synd den ikke kan
lyse rødt her op til jul. Men grønt bruges jo også til jul.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster