[Mac OS X] Hvordan koder man sin egen tast~
Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 06-12-04 09:21

Hvordan koder man sin egen tastaturudlægning til Mac OS X? Jeg har
fundet en webside, hvor man kan kode en unicode-tastaturudlægning, men
da unicode-tastaturudlægninger tilsyneladende ikke kan stå alene har jeg
brug for at lave en latinsk tastaturudlægning.

/Jacob

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-12-04 22:20

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote:

> [...]
> da unicode-tastaturudlægninger tilsyneladende ikke kan stå alene har jeg
> brug for at lave en latinsk tastaturudlægning.

Øh, Unicode er udgangspunktet for tegnkodning på Mac OS X og inkluderer
så sandelig det "latinske alfabet" (eller hvad man skal kalde det).

Men kig evt. på Ukelele <http://scripts.sil.org/Ukelele> som er et
grafisk interface til fremstilling af tastaturlayouts.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 07-12-04 23:53

Thomas Tvegaard skrev:

> Øh, Unicode er udgangspunktet for tegnkodning på Mac OS X og inkluderer
> så sandelig det "latinske alfabet" (eller hvad man skal kalde det).

Det ved jeg godt. Problemet er at jeg have lov til at bruge den samme
tastaturudlægning hele tiden. Det vil Mac OS X/Aqua ikke give mig lov
til, hvis den tastaturudlægning jeg vil bruge er markeret som "unicode".

> Men kig evt. på Ukelele <http://scripts.sil.org/Ukelele> som er et
> grafisk interface til fremstilling af tastaturlayouts.

Jeg kigger på det.

/Jacob

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-12-04 00:04

> [...]

> tastaturudlægning hele tiden. Det vil Mac OS X/Aqua ikke give mig lov
> til, hvis den tastaturudlægning jeg vil bruge er markeret som "unicode".

Den var værre. Jeg ved ikke om der findes et Mac OS X-baseret værktøj
til den at fremstille den slags. Da det er muligt at migrere Mac OS 9
layouts til Mac OS X, så kunne det tænkes at et layout skabt vha.
layout-editoren i ResEdit i Classic-mode kunne være en løsning, men
hvordan det rent praktisk skal gøres har jeg ingen gode råd til. Jeg
lavede nogle forsøg under Mac OS X 10.2 som virkede, men jeg har
lykkeligt fortrængt fremgangsmåden

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 14-12-04 08:56

In article <41b63436$0$66407$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> tastaturudlægning hele tiden. Det vil Mac OS X/Aqua ikke give mig lov
> til, hvis den tastaturudlægning jeg vil bruge er markeret som "unicode".

Det finnes en mann på den norske Mac-newsgruppen no.it.os.mac.diverse
somm heter Jardar Eggesbø Abrahamsen. Han kan det meste om slike ting.
Hans foretrukne skriftsprog er riktignok nynorsk, men han er en meget
trivelig herre og har laget mange layouts for både unicode og "vanlige"
fonter for Mac OS X. Forsøk å spørre på "niomd" hvis du vil ha tak i ham
(jeg har ikke hans email-adresse for hånden, dessverre).

--
/Z

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 08-12-04 00:30

Thomas Tvegaard skrev:

> Men kig evt. på Ukelele <http://scripts.sil.org/Ukelele> som er et
> grafisk interface til fremstilling af tastaturlayouts.

Ukelele er kun til unicode-tastaturudlægninger.

/Jacob