Gnus og iso-8859-15
Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-04 16:45

Jeg har opgraderet min gnus fra 5.8.8/emacs20 til 5.10.7/emacs21.

Den nye version opfører sig sært når jeg forsøger at læse artikler
kodet i iso-8859-15. De danske bogstaver bliver ikke genkendt rigtigt
- når jeg kører emacs under X bliver de repræsenteret med en mærkelig
lille gnidret font, og i en xterm (latin-1 locale) med -nw bliver de
til spørgsmålstegn.

Der var ikke nogen videre problemer med 8859-15 før, men det var vist
mest fordi der slet ikke skete nogen tegnsætkonvertering. Jeg havde
mistænkt at det var emacs21 der løb sur i at de pågældende positioner
i latin-15 står for tegn i unicode-plan 0, men en fil med indholdet

-*- coding: iso-8859-15 -*-
Blåbærgrød!

bliver vist med pæne almindelige danske bogstaver (under X; med -nw
bliver de til spørgsmålstegn).

Nogen der har en ide om hvad der er galt og hvordan jeg får kureret det?

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-12-04 18:32

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev 2004-12-06:
> [...]
> bliver de til spørgsmålstegn).
>
> Nogen der har en ide om hvad der er galt og hvordan jeg får kureret det?

Jeg har ikke nogen ide om hvad der er galt men min gnus i emacs 21 har ikke
det problem hvis jeg kører den under X, kun hvis jeg kører den i konsollen.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-12-04 18:36

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]
> - når jeg kører emacs under X bliver de repræsenteret med en mærkelig
> lille gnidret font, og i en xterm (latin-1 locale) med -nw bliver de

Jeg tror nok at jeg oplevede noget lignende indtil jeg installerede en
passende font-pakke på min Linux. Jeg tror nok det var
xfonts-intl-european på min Debian, men jeg er ikke 100% sikker.

Den hedder måske noget andet på dit system, men jeg tror problemet er
en manglende font, og at den så bruger <noget andet> som erstatning.

--
Jacob - www.bunk.cc
And now for something completely the same.

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-04 13:29

Scripsit Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

> Jeg tror nok at jeg oplevede noget lignende indtil jeg installerede en
> passende font-pakke på min Linux. Jeg tror nok det var
> xfonts-intl-european på min Debian, men jeg er ikke 100% sikker.

Har allerede installeret xfonts-intl-european (X-serveren er Debian
unstable). Problemet opstår uanset.

Under alle omstændigheder kan det ikke *kun* være et font-problem, når
der også kommer spørgsmålstegn med -nw. Med alt det fine
mule-maskineri *bør* emacs vide at iso-8859-15 kode 0xE6 er det samme
tegn som den kan vise med kode 0xE6 i sin standardfont iso-8859-1.

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-12-04 18:29

Scripsit Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

> Det var det altså hos mig.

Emacs -nw er fuldstændig uafhængig af fonte. At problemet stadig
opstår der, viser at fonthalløj kun vil være symptombehandling.
Og det vil ikke engang hjælpe mig, for normalt læser jeg faktisk
news gennem ssh og emacs -nw.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-12-04 20:08

Scripsit Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

> Hmm - også af de fonte du bruger i den terminal du viser din Emacs i?

Dem kender emacs jo ikke noget til. Jeg fortæller den at terminalen
snakker 8859-1, og det har den så bare at rette sig efter.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-12-04 15:40

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:
> Scripsit Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

> Har allerede installeret xfonts-intl-european (X-serveren er Debian
> unstable). Problemet opstår uanset.

OK - men her er outputtet af 'dpkg -l|grep -i font', måske kan det
inspirere dig lidt:

ii console-data 2002.12.04dbs- Keymaps, fonts, charset maps, fallback table
ii console-tools 0.2.3dbs-55 Linux console and font utilities
ii defoma 0.11.8-0.1 Debian Font Manager -- automatic font config
ii develock-el 0.23-5 additional font-lock keywords for the develo
ii fontconfig 2.2.3-4 generic font configuration library
ii freefont 0.10-11 Freeware font selection for X11
ii gsfonts 8.14+v8.11-0.1 Fonts for the Ghostscript interpreter(s)
ii gsfonts-x11 0.17 Make Ghostscript fonts available to X11
ii libconsole 0.2.3dbs-55 Shared libraries for Linux console and font
ii libfontconfig1 2.2.3-4 generic font configuration library (shared l
ii libfontconfig1 2.2.3-4 generic font configuration library (developm
ii libfreetype6 2.1.7-2.3 FreeType 2 font engine, shared library files
ii libfreetype6-d 2.1.7-2.3 FreeType 2 font engine, development files
ii libt1-5 5.0.2-3 Type 1 font rasterizer library - runtime
rc libxft-dev 2.1.2-5 FreeType-based font drawing library for X (d
ii libxft1 4.3.0.dfsg.1-8 FreeType-based font drawing library for X (v
ii libxft2 2.1.2-6 FreeType-based font drawing library for X
ii mplayer-fonts 3.5-2 Fonts for mplayer
ii sharefont 0.10-12 Shareware font selection for X11
ii t1lib1 1.3.1-9 Type 1 font rasterizer library - runtime
ii ttf-freefont 20031008-1.1 Freefont Serif, Sans and Mono Truetype fonts
ii ttf-opensymbol 1.1.3-3 The OpenSymbol TrueType font
ii xfonts-100dpi 4.3.0.dfsg.1-8 100 dpi fonts for X
ii xfonts-75dpi 4.3.0.dfsg.1-8 75 dpi fonts for X
ii xfonts-base 4.3.0.dfsg.1-8 standard fonts for X
ii xfonts-base-tr 4.3.0.dfsg.1-8 standard fonts for X (transcoded from ISO 10
ii xfonts-intl-eu 1.2.1-3 International fonts for X -- European
ii xfonts-scalabl 4.3.0.dfsg.1-8 scalable fonts for X
ii xfonts-scalabl 4.2.0-2 non-free Type1 and TrueType fonts from XFree
ii xfs 4.3.0.dfsg.1-8 X font server

> [...]
> mule-maskineri *bør* emacs vide at iso-8859-15 kode 0xE6 er det samme
> tegn som den kan vise med kode 0xE6 i sin standardfont iso-8859-1.

Det var det altså hos mig. Dermed ikke sagt at det ikke sagtens kan
være noget andet hos dig.

--
Jacob - www.bunk.cc
If it's worth doing, it's worth doing for money.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-12-04 19:50

> [...]

> opstår der, viser at fonthalløj kun vil være symptombehandling.

Hmm - også af de fonte du bruger i den terminal du viser din Emacs i?

I så fald må jeg anbefale at du prøver at spørge i
news:gnu.emacs.gnus, hvor de rigtige Gnus-eksperter blandt andet
holder til.

--
Jacob - www.bunk.cc
Wasting time is an important part of living.

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-04 12:29

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>

> [...]
> - når jeg kører emacs under X bliver de repræsenteret med en mærkelig
> lille gnidret font, og i en xterm (latin-1 locale) med -nw bliver de

Til almindelig oplysning: Problemet er nu løst ved at opgradere Emacs
fra version 21.2 (Debian/woody) til 21.3 (Debian/sarge). Tilsyneladende
var 21.2 ikke smart nok til at vide at tegn i to forskellige tegnsæt
kan være det samme.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"