Stefan Jacobsen skrev:
> Så kommer materialet til Ad'eren, som bedst kan lide at
> arbejde i RGB for det er nu pænest
Det er i 9 ud af 10 tilfælde nok den eneste grund til, at
AD'eren arbejder i RGB ja, men AD'eren har også effektivt
sikret sig (måske uden at vide det), at materialet kan
bruges til vidt forskellige output-enheder ved at beholde
det i RGB.
Husk på at _alle_ CMYK-farverum er enhedsafhængige og har
stort set alle væsentlig mindre farveskala end RGB-rummene.
Euroscale Coated er dog ret stort, men stadig en pusling
sammenlignet med f.eks. Adobe RGB.
Hvis AD'eren i stedet valgte at konvertere hele baduljen til
f.eks. Dansk avisprofil, var materialet for tid og evighed
nedgraderet til avistryk og ville ikke være specielt egnet
til ret meget andet end det.
> Når så dtp'eren endelig får materialet, rykker
> vedkomne sig i håret og konverterer det hele til Euroscale
Ja og som regel uden at ane en hujende fis om Euroscale er
det bedst egnede til det pågældende tryk eller print og hvad
vil DTP'eren egentlig gøre den dag, hvor materialet måske
skal køres ud på output-enhed med en væsentlig større farve-
skala end hvad Euroscale kan honorere? Det kunne f.eks. være
på en foto-inkjet eller måske endda en skærm, fordi materialet
skal publiceres på en hjemmeside.
> (og justerere alt efter hvor mørk skærmen er),
Argh! :)
> hvorefter AD'eren går besærk (de har endnu ikke fundet ud af
> at arbejde i CMYK)
Og DTP'eren har endnu ikke lært fordelene ved at beholde sine
jobs i RGB og først konvertere til CMYK når output-enheden
kendes.
> Dtp'eren ved tilgengæld ikke hvilket papir der er tale om,
> eller punktbredningen, eller hvilket trykkeri, og hvis de
> endeligt kender navnet på trykkeri'er kan de ikke finde nogle
> der kan oplyse om profiler for punktbredning, UCA etc..
Hvis trykkeriet har en profil, behøver DTP'eren heller ikke
at kende til den slags ting. Det er netop en af fordelene ved
farvestyring. Ting som punktbredning, total trykfarvegrænse,
UCA, GCR osv. er integreret i profilen, så man er fri for at
sidde og fedte med de indstillinger i programmerne, for så
bliver det da først langhåret at arbejde med.
Det største problem pt. (som jeg ser det forstås), er at det
er meget svært at finde et trykkeri, som vitterlig har brugt
tid på at fremstille en god farveprofil til deres maskineri
og papirtyper. Enten er det for besværligt eller også har de
endnu ikke opdaget fordelene ved det.
De er tilsyneladende ved at få øjnene op for det i USA, men
de er vel også et årti eller deromkring foran os andre, så
det varer nok nogle år inden det for alvor begynder at slå
igennem herhjemme.
--
Hilsen
Madsen