Hvor lang tid er et Computer LIV ?
Fra : Friturekokken

Dato : 06-12-04 07:57

Undertegnede er ikke ny ud i Computer ...

Jeg fik min første Amstrad 6128 tilbage i 1986 ...

Og to år edter min første PC'er Tulip 8088 med
20 Mb Harddisk som blev snyt til at tro den var
på 32 Mb ... (software)

Nu til spørgsmålet ...

Jeg er ikke Hardware "nørd" men til Software
mit udstyr bliver brugt men ikke "mishandlet"
hvor lang tid skal en god computer kunne leve
med et sådan brug i dag ...

Jeg taler om en hobby computer der "arbejder" 12
timer i døgnet .... selv har jeg en vis uro for at
en 1½ - til 2 år gammel ynglingscomputer
pludselig står af ... at 2-3 år med dette brug er
grænsen ...

Hvad er gruppens erfaring ?

Har diverse Hardware en levetid på 2-4 år eller ?

Ps: Et lille korriosum - min PC Tulip 8088 kostede
i 1988 ca.14.100 med standart udstyr og Monitor ...

Denne pris har ikke flyttet sig væsentligt men det
har ustyret kvalitet og muligheder

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 06-12-04 09:03

Friturekokken skrev:
> [...]
> timer i døgnet .... selv har jeg en vis uro for at
> en 1½ - til 2 år gammel ynglingscomputer
> pludselig står af ... at 2-3 år med dette brug er

Brug den uro til at sørge for regelmæssig backup.

> Hvad er gruppens erfaring ?

God. Hardware kan holde i mange år. Længere end jeg kan holde ud at brugte
det, i hvert fald.

> Har diverse Hardware en levetid på 2-4 år eller ?

Nej, det kan man ikke sige. Hardwaren bliver forældet, og fra tid til anden
går noget hardware i stykker. Varme kan være problematisk for især
harddiske. Det kan være en god idé at holde øje med CPU temperaturen, og
hvis den en dag bliver markant højere "uden grund" så er det tid til at
støve af.

> Ps: Et lille korriosum - min PC Tulip 8088 kostede
> i 1988 ca.14.100 med standart udstyr og Monitor ...
>
> Denne pris har ikke flyttet sig væsentligt

I dag kan du få en komplet computer for 3000 kr. Når du tillige korrigerer
for inflationen er indkøbsprisen for en computer faldet dramatisk.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Friturekokken

Dato : 06-12-04 10:26

Hej Jeppe Seidelin Dam

Du skriver bla.:

> God. Hardware kan holde i mange år. Længere end jeg kan
> holde ud at brugte det, i hvert fald.

Jo men det er vel også det der sælger. - Pas nu på ikke at komme
bag ud i udvikling - selv om vi ved at det vi køber i dag var
gammeldags i går ...

Jeg kan ikke følge med selv om jeg meget gerne vil ...

Og så nævner du det med varmen og det synes jeg jo
netop også er en af mins overvejelser og det der kan gøre
mig urolig ...

Som mange andre Radioamatører bryder jeg mig ikke om når
noget bliver for varmt ved brug - det ender gerne galt ... også
selv om man ved at når elektronik skal arbede ja så skal det
udvikle varme ...

TAK for dit svar !

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum - OZ6JH
Billeder bla. på: http://gallery.atpic.com/185

Fra : Mads

Dato : 06-12-04 13:49

http://www.belkin.com/uk/support/tech/BT-WINXPSP2.pdfOn Mon, 6 Dec
2004 07:57:28 +0100, "Friturekokken" <kg@lite.dk> wrote:

>Har diverse Hardware en levetid på 2-4 år eller ?

De fleste ting holder meget længere.
F.eks. bruger jeg stadig min HP scanner som blev købt i 95
for den svimlende sum af 4200,-
En HP printer købt året efter virker stadig, men er dog lige
blevet skiftet ud med en Canon Pixma printer.

Min PC indeholder flere stumper fra 97, men er dog jævnligt
blevet ombygget, så nogen bestemt alder har den ikke.
Der er dog intet af den udskiftede hardware der er skiftet
ud fordi tingene er gået i stykker. Kun fordi makinen skulle
opgraderes.

>Ps: Et lille korriosum - min PC Tulip 8088 kostede
>i 1988 ca.14.100 med standart udstyr og Monitor ...

Min første PC kostede i 92 ca. 20.000 og et par måneder senere
gav jeg 2400 for at få den opgraderet fra 4 til 8 MB RAM.

mvh Mads

Fra : Friturekokken

Dato : 06-12-04 14:09

Hej Mads ...

TAK for dit bidrag ...

Jeg mener det var i 1991 eller 92 jeg køber en 25 Mhz
i Ålborg - der kostede en 89 MB Harddisk over 3200.- Kr

Denne gik i stykker og blev uden beregning skiftet til
110 MB man havde jo himmel vid plads ... )

Jeg husker ikke firmaet i Ålborg men det var mange penge
de havde en god service og den blev købt ubeset ... og sendt
med Fragtmand ... !

Min første printer blev købt i 1986 og var en Star LC-10
Colour med 8 farver - 3200,- Kr. og denne blev købt
gennem en Radioven som solgte "privat" ....

Jo - jo man har nok brugt penge ... )

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Mads

Dato : 06-12-04 15:21

On Mon, 6 Dec 2004 14:09:00 +0100, "Friturekokken" <kg@lite.dk> wrote:

>Min første printer blev købt i 1986 og var en Star LC-10
>Colour med 8 farver - 3200,- Kr.

Jeg mener nu at Star printerne kun havde 4 farver og ikke 8.
Havde selv en LC24-200, også med 4 farver

Mon ikke du tænker på nålene i printeren ? En LC-10 var vist
en 8 nåls matrix printer. Min LC24-200 var en 24 nåls printer.

(grin) man bliver sgu da helt nostagilsk.

mvh Mads

Fra : Friturekokken

Dato : 06-12-04 15:43

Hej Mads ...

Du skriver bla.:

> Jeg mener nu at Star printerne kun havde 4 farver og ikke 8.
> Havde selv en LC24-200, også med 4 farver

Du har delvis ret - men ved blanding det husker
du sikkert blå & rød til lilla gul og blå til grøn kom
man op på 8 faver ...

Tårerne trænger sig snart på - i nostalgiens tegn .. i øvrigt havde jeg
på grund af gode forbindelser det Gl. GEM Program Pakke som var
starten på min styring med Mus og Mapper .... )

Et formidabelt program - som jeg stadig har på papskiver ... hi hi ...

Hygge fra Keld

Fra : Brian Lund

Dato : 06-12-04 16:24

> [...]
> grænsen ...
>
> Hvad er gruppens erfaring ?
>
> Har diverse Hardware en levetid på 2-4 år eller ?

Det største problem er harddisken, resten skal nok holde i årevis (5, 10
måske 20 år eller meget længere)
Jeg har masser af gamle computere der stadigt virker (~20 år)!

Mine forældres computer er fra 2001, inkl harddisk...
Og jeg kender nogen der har en fra sidste årtusinde ;) - Som sagt er
harddisken det første/eneste der går istykker, hvis du sørger for at holde
CPUen kold...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 06-12-04 16:31

> [...]
> Og jeg kender nogen der har en fra sidste årtusinde ;) - Som sagt er
> harddisken det første/eneste der går istykker, hvis du sørger for at holde

Det skal måske lige tilføjes at på nogen billige bundkort har jeg set
elektrolyt kondensatorene have en tendens til at gå istykker efter 2-4 år...

Brian

Fra : Friturekokken

Dato : 06-12-04 16:54

Hej Brian ...

TAK for dine kommentar - at det bliver gammeldags
før meget andet må vi lære at leve med ...

Men ellers tak for gode hints ...

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Preben Larsen

Dato : 06-12-04 19:01

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal måske lige tilføjes at på nogen billige bundkort har jeg set
> elektrolyt kondensatorene have en tendens til at gå istykker efter 2-4
> år...

Hej
Det er sikkert komponenternes godhed,
der gør at jeg stadig har en IBM sx386-25 kørende
Den har kørt i døgndrift de sidste 5 år, med et BBS-prg
Foruden det liv den måtte have haft de første 15 år
Inden den blev fisket fra skraldemanden, da jeg fik den..
mvh
Preben
ps.
Elektronik drives af røg, komponenterne virker ikke, når røgen slipper ud

Fra : Casper Bang

Dato : 06-12-04 19:10

> ps.
> Elektronik drives af røg, komponenterne virker ikke, når røgen slipper ud

Hehe ;) Der er vist gået en mekaniker tabt af dig :D

Fra : Jørgen Højrup

Dato : 07-12-04 15:50

Hej

Min første maskine var en 286 6 mhz. med turbo kørte den vilde 10 mhz. 640
kb. ram 42 mb. harddisk og ega skærm. Den maskinen kører faktisk endnu og er
købe i 1988 - hvor den kostede rundt regnet 52.000 kr. incl 2 matrix
printere(9 nåls fra citoh). Og der er ikke blevet skiftet en eneste ting i
den - ikke engang en ny disk.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 07-12-04 17:37

Hvad bruger du den til?