Regulator til 6 kg alu-flaske forskellig f~
Fra : Jan Viegand

Dato : 05-12-04 22:48

Kan det virkelig passe, at en 6 kg alu-gasflaske bruger en anden regulator
end de andre flasker? Vores Caravelair er leveret med en 6 kg flaske, og jeg
har lige købt en alm. 11 kg gasflaske til brug i vinter, hvor campingvognen
står fast et sted. Men regulatoren passer ikke.

Man må vel ikke selv købe en anden regulator og skifte den?

Mvh.

Jan

Fra : Jens

Dato : 05-12-04 22:56

"Jan Viegand" <news@FJERNjanviegand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> campingvognen
> står fast et sted. Men regulatoren passer ikke.
>
> Man må vel ikke selv købe en anden regulator og skifte den?

Regulatorerne ER forskellige. Om man selv må skifte den ved jeg ikke (men
jeg er da vist nok kommet til at gøre det en gang).

Jeg købte en ny CV og forhandleren oplyste at der IKKE var nogen regulator
på den nye CV, så jeg skulle pille reg. af på den gamle CV som han skulle
have i bytte og så selv sætte den på den nye CV (derfor kan det stadig godt
være ulovligt selv at gøre det)

Mvh

Jens

Fra : LS

Dato : 06-12-04 00:13

"Jan Viegand" <news@FJERNjanviegand.dk> skrev i en meddelelse
> Man må vel ikke selv købe en anden regulator og skifte den?

Det står der vist ingen steder så kom du bare i gang. Og køb en blomst til
fruen for de penge du ellers skulle give i arbejdsløn. Så er samvittigheden
helt i top.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 06-12-04 01:00

Men husk lige gastesten bagefter.

newsMsd.952$8s6.340@news.get2net.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 01:38

Og hvilken gavn skulle det så lige gøre når de alligevel afmonterer
regulatoren for at trykprøve installitionen, det er det sidste der bliver
monteret de skal jo pumpe tryk på et sted.
Mon ikke de fleste kan sætte en slange på en nippel og spænde et spændebånd.
MVH
Jens
..

Fra : Jan Viegand

Dato : 06-12-04 07:28

"jens" <jenswj snabel a hotmail.com> wrote in message
> [...]
> monteret de skal jo pumpe tryk på et sted.
> Mon ikke de fleste kan sætte en slange på en nippel og spænde et

Tak for alle svar. Jeg skulle nok selv kunne lave det, jeg tænker mere på at
jeg godt vil overholde reglerne.

Mvh.

Jan

Fra : Sten Bo

Dato : 06-12-04 09:00

> [...]
> spændebånd.
>
> Tak for alle svar. Jeg skulle nok selv kunne lave det, jeg tænker mere på

I så tilfælde har man en meget udførlig side www.sik.dk - timers
læsning.

Gasrelementet for os på http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf
og jo, jeg tror ikke, at der direkte er angivet at man ikke må skifte
slangen eller regulator selv. Men alligevel hvis man er ordkløver, er "sørg
for", om slangen vist ikke det sammen som skift selv. Her sakset fra
http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Foldere/Gas/Publikation/Kapitel.html
Sikker med gas. Andet sted anbefaler man at gastesten foretages hvert 2-3
år.

Citat; Sørg for vedligeholdelse af din flaskegasinstallation. Sørg for, at
gasslanger udskiftes med regelmæssige mellemrum (3-5 år), og lad fagfolk
reparere defekt udstyr.
Citat slut.
Man kan også et eller andet sted se hvordan gastesten skal foretages.

Om de slanger kører der vist en masse slanger rundt som er meget ældre. Det
væsentlige er at de er friske, uden revner eller andre alderstegn. Gasmanden
på det lokale værksted siger, at der ikke er krav om at de skal skiftes, men
efterses, og at årsmærkningen gør at folk forventer det. Omvendt er
gastesten en test af at anlægget og slanger er tætte, _når der testes_ , og
ikke hvordan det ser ud 3-5 år frem.

Til sagen Lav en lille plastikflaske tykt sulfovand og kom det på samling
eller mistænkte utætheder. Det bobler hvis der er Utætheder. Gasmanden har
det på spray med et fint navn, men samme sag.

Metoden er angivet på siderne og er altså go nok.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 06-12-04 10:46

"Jan Viegand" <news@FJERNjanviegand.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for alle svar. Jeg skulle nok selv kunne lave det, jeg tænker mere på
> [...]

Man skal måske hæfte sig ved at der på www.sik.dk direkte er beskrevet og,
Hvad må man selv lave? og "Gør det selv" anvisninger til EL og VVS - men
ikke Gas.
Nogen må ha ment noget.
Sæbevand er nu godt